Gå til innhold

Skjermkort ødelagt av strømbrudd


Anbefalte innlegg

Jeg bor på Sørlandet, og under uværet sist fredag var det på ettermiddagen flere "blink", hvor strømmen forsvant og kom tilbake med en gang igjen. Dette skjedde to ganger i løpet av en time, mens PCen stod på. Deretter slo jeg den av.

 

I går slo jeg den på for første gang siden fredag, og da ville ikke Windows (XP pro) starte. Hver gang den kom til starting Windows så ble den blå linjen under Windows logoen grå (og fløt litt utover det den skal), og stoppet opp. Det samme skjedde hver gang. Last known good config fungerte heller ikke, og i Safe Mode starter den opp, men hele bildet er fullt av striper i mange farger, med bokser rundt mus og ikoner, og beveger jeg musa danser stripene rundt på skjermen.

 

Skjermkortet er forresten et Gainward GF6600GT med 256MB (AGP), som bare er rundt 6mnd gammelt. Det har egen inngang for ekstra strøm.

 

De eneste andre skjermkortene jeg hadde liggende var et eldre AGP-kort som ikke passet i AGP slotten (hakket var på feil sted, og ja det er 100% sikkert et AGP kort, men det er fra '99). Det andre var et like gammelt PCI skjermkort, uten noe som helst 3d akselerasjon. Når jeg satte i PCI-kortet, så startet Windows helt normalt, og alt virket greit. Det er derfor lite tvil om at det er skjermkortet som har tatt kvelden.

Strømforsyningen leverer riktig spenning, utfra hva jeg kunne se i bios under pc health.

 

Spørsmålet er om slikt som dette dekkes av garantien på kortet? Det er som sagt 6 mnd siden jeg kjøpte det, og det har fungert utmerket fra dag 1. Evt. har jeg også innboforsikring, og lurer på om den kan dekke dette? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo være AGP-porten til hovudkortet som er skada

5488944[/snapback]

 

 

Det er jo ikke umulig... Jeg får ikke testet det før til helgen, men jeg skal prøve å se om skjermkortet funker i en annen PC, eller om et annet AGP-kort kan funke i denne.

Utrolig kjipt å måtte bruke et 2D PCI-kort fra 90-tallet.

Lenke til kommentar

Dette burdet dekkes av garantien uten tvil (på hovedkort også om det skulle være agp porten, om den er kjøpt innenfor 2år da). Alt som går i stykker under normalt bruk går på garantien og jeg regner med at du ikke har kontroll over været? (om du har tatt en reindans rundt pcen så dekker nokk ikke garantien dette)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Dette burdet dekkes av garantien uten tvil (på hovedkort også om det skulle være agp porten, om den er kjøpt innenfor 2år da). Alt som går i stykker under normalt bruk går på garantien og jeg regner med at du ikke har kontroll over været? (om du har tatt en reindans rundt pcen så dekker nokk ikke garantien dette)

5489050[/snapback]

 

Flott! Og nei, jeg har ikke tatt noen regndans... ;)

Hovedkortet er kjøpt i november, så det har ganske mye igjen av garantiperioden.

 

Jeg skal prøve å finne ut om det er agp-porten eller agp-kortet som er problemet, og kontakte leverandøren (hhvis. PSdata og Komplett).

Lenke til kommentar

Har ikke nettleverandøren (el-nett) noe ansvar for hva de leverer gjennom ledningene? Hvis skader skyldes feil spenning o.l. i ledningsnettet kan de vel ikke være helt uten ansvar? Leste her om dagen at el-nettet i Norge er gammeldags og overmodent for en skikkelig opprusting. Skal vi akseptere at nettselskapene, som de monopolistene de er, tar ut høyere og høyere linjeleie og ikke gjør mer en absolutt minimum for å holde nettet i gang og at de som følge av dette påfører kundene utgifter og ulemper?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Garantien dekker ikke dette da dette har blitt utsatt for annet enn normal bruk, men det er så godt som umulig å finne ut det.

Strømleverandøren har klausul som fritar dem for ansvar.

 

Det eneste som egentlig dekker noe sånt er innboforsikring, men skal ikke se bort ifra at en garantisak går igjennom.

Lenke til kommentar
Strømleverandøren har klausul som fritar dem for ansvar.

 

Det eneste som egentlig dekker noe sånt er innboforsikring, men skal ikke se bort ifra at en garantisak går igjennom.

5490161[/snapback]

Har du sett en slik klausul, og er den i så fall hjemlet i noen lov? Hvis så er tilfelle burde forbrukerombudet våkne og tale forbrukernes sak. Man må kunne kreve at produktet de leverer holder seg innenfor visse normer. Det kan da ikke være slik at nettelskapet er uten ansvar hvis jeg sitter her å skriver på PCen og jeg får meg en karamell og stryker med som følge av en skikkelig spenningspeak på el-nettet.

 

Når det gjelder forsikring må du ut med egenandel, og i mange tilfeller vil egenandelen overstige skaden slik at du sitter der med hele regningen. Det er utrolig ergelig når man vet at skaden skyldes at inkompetente/gjerrige netteierne ikke har gjort det de faktisk tar betalt for, nemlig vedlikehold og forbedring av elektrisitetsnettet.

 

Skader som dette dekkes ikke av reklamasjonsretten, og neppe av noen garanti heller, fordi produktet har vært utsatt for en unormal belastning. Hvis det er slik at leveranse av strøm til private ikke hører inn under forbrukerkjøpsloven er det på tide at noen fillerister de udugelige politikerene vi er dumme nok til å velge igjen og igjen.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Strømleverandøren har klausul som fritar dem for ansvar.

 

Det eneste som egentlig dekker noe sånt er innboforsikring, men skal ikke se bort ifra at en garantisak går igjennom.

5490161[/snapback]

Har du sett en slik klausul, og er den i så fall hjemlet i noen lov? Hvis så er tilfelle burde forbrukerombudet våkne og tale forbrukernes sak. Man må kunne kreve at produktet de leverer holder seg innenfor visse normer. Det kan da ikke være slik at nettelskapet er uten ansvar hvis jeg sitter her å skriver på PCen og jeg får meg en karamell og stryker med som følge av en skikkelig spenningspeak på el-nettet.

5493711[/snapback]

 

ja. Det står i alle kontrakter jeg har sett. "E-verket står ikke ansvarlig for uforutsette spenningsfall/topper" elns.

En kompis av meg fikk alt ødelagt når høyspenten plutselig falt ned på lavspenten. Eneste måten å få igjen noe var gjennom innboforsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...