Gå til innhold

X1600Pro AGP vs 6800LE


lperik

Anbefalte innlegg

TA-Millman:

Takk for den, fikk heldigvis bestilt det siste ASUS GeForce 6800 LE kortet. Jeg er enig i at det ikke er spesielt lønnsomt å kjøpe et dyrt/overpriset high-end AGP skjermkort per i dag. Om et års tid vil nok de fleste bytte plattform uansett..

 

Nå håper jeg bare kortet fungerer slik det skal. Fra før har jeg et Gainward GeForce 6800 LE som er delvis defekt (slik mange andre GeForce 6800 og 6800 LE kort var/er). grafikkfeil, krasj og sort skjerm for å nevne noe. Skulle det bli for ille, kan jeg jo uansett benytte meg av angrerett, reklamasjon eller garanti fra produsent. Alt i alt, virker det som et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

"TA-Millman" hadde ett ganske så reflektert innlegg..vil jeg si.

At "noen" velger å "trolle" etter mer krangel er ikke overraskende med tanke på andre innlegg. Ganske så utrolig å bli så fornærmet selv av spøkefulle kommentarer når man til de grader oppfører seg som en "møkkspreder" i forumet. :thumbdown:

 

PS.

6800LE dukker jevnlig opp som demovare på Komplett, men X1600Pro er nok ett "safe" valg for de som vil ha ett greit AGP-kort som ikke koster allverden.

Lenke til kommentar
TA-Millman:

Takk for den, fikk heldigvis bestilt det siste ASUS GeForce 6800 LE kortet. Jeg er enig i at det ikke er spesielt lønnsomt å kjøpe et dyrt/overpriset high-end AGP skjermkort per i dag. Om et års tid vil nok de fleste bytte plattform uansett..

 

Nå håper jeg bare kortet fungerer slik det skal. Fra før har jeg et Gainward GeForce 6800 LE som er delvis defekt (slik mange andre GeForce 6800 og 6800 LE kort var/er). grafikkfeil, krasj og sort skjerm for å nevne noe. Skulle det bli for ille, kan jeg jo uansett benytte meg av angrerett, reklamasjon eller garanti fra produsent. Alt i alt, virker det som et godt kjøp.

5500646[/snapback]

 

 

Hyggelig å kunne være til hjelp. Lykke til med kortet.

Kan jo ikke forvente allverden for 1000 kr, men det blir nok bra skal du se.

Lenke til kommentar

For øvrig, virker NVIDIA's GeForce 6800 XT skummelt lik GeForce 6800 LE. Prisen er så og si den samme. Databutikken selger et ASUS GeForce 6800 XT til litt over 1200 kroner:

 

ASUS GeForce 6800 XT (1214,-)

 

Med litt flaks, samt etter en mindre modifisering, kan kanskje ASUS kortet tilsvare ytelsen til et GeForce 6800 GT-kort. Tiden får vise.

Endret av azone
Lenke til kommentar

Det var mye bra lesing her. Skarpe innlegg TA-Millman. Jeg er ganske enig

med deg. Tilbake til AGP kort som yter brukbart. 6800 XT er et kort som

jeg tror har tatt plassen til 6800 LE. Sammen med Riva tuner fungerer dette bra.

Gratulerer med nytt kort TL1000S. Tror det 6800 GS kortet kan være

et spennende kort. Gleder meg til å høre din mening om det.

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja... da har jeg testet mitt XFX 6800 GS..

Både Pixel og Vertex units lot seg åpne, men dessverre ga pixel-unit (de 4 siste pipes) noe artifacts.. så jeg lot den være "masked"..

Ikke så veldig klokkbart heller, men greit nok... 380/1100 (fra 350/1000).

 

Maskinvare ellers:

--------------

Pentium 740M [email protected]

Asus P4P800 SE + CT479

OCZ 2x256MB PC3700 "Gold rev.3" 2.5-3-3-7 @ DDR524

 

(Driver-versjon var 77.72)

 

380/1100 410/1075

Scores: 12x6vp 12x5vp(default)

---------

3DMark01: 27102 27662

3DMark03: 12112 12533

3DMark05: 4982 5045

3DMark06: 2271 (ikke testet)

AquaMark: 70069 74819

 

Litt bortskjemt som jeg er med annet hardware var jeg litt skuffet (noe jeg ikke har grunn til) :)

Hadde ett X800 XT PE i denne "riggen" som nå skal få gjøre tjeneste i ett S754-system (A64 "Newcastle" 2800+ @ 2.6Ghz).

Har også "ett par" X800Pro som yter klart bedre enn dette 6800GS-kortet noe jeg var/er litt overrasket over... :hmm:

 

PS og edit:

Kortet kostet rett under 2k hos Komplett - Demovare, men i full "retail-drakt" (dvs. original emballasje med alt av tilbehør).. :)

 

PS og edit v.2:

Overraskende! Satte tilbake "mask" for den siste vertex-uniten.. og kortet lot seg da klokke lenger på core (men minne måtte da ned en del)

Det ga faktisk en del bedre score's.. noe jeg ikke har opplevd med 6800LE.. :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det var mye bra lesing her. Skarpe innlegg TA-Millman. Jeg er ganske enig

med deg. Tilbake til AGP kort som yter brukbart. 6800 XT er et kort som

jeg har tatt plassen til 6800 LE. Sammen med Riva tuner fungerer dette bra.

    Gratulerer med nytt kort TL1000S. Tror det 6800 GS kortet kan være

et spennende kort. Gleder meg til å høre din mening om det.

5505036[/snapback]

 

Tanken bak 6800GS AGP er bra, men jeg skjønner ikke helt nVIDIAS tanke med å lansere den med 12 pipelines når NV40 har 16 som standard. Kortet konkurrerer jo ikke med noen andre produkter fra samme produsent.

 

Med 12 pipelines og 350 MHz hastighet blir det ikke allverdens sammenlignet med at det antakelig kunne ha vært solgt som 16 pipelines med >=400 MHz.

 

Det blir nesten som et 6800 XT/LE med raskere minne. Om man får et XT/LE nær tusen kroner, tror jeg at det blir et bedre kjøp.

 

Når alt kommer til alt vil jeg si at 2000 kr for et 6800GS AGP ikke er allverden å gi for oppgradert grafikk dersom man har et komplett system fra før. Om man skal bygge et nytt system blir jo saken en helt annen da man kan få et 7800 GT for 2700 kr evt 3100 for et som er overklokket fra fabrikk.

 

Så spørs det om man trenger så kraftig kort da.

 

Selv har jeg bestilt et Gigabyte 6600 GT AGP med passiv kjøling. I følge Gigabyte skal det gi ca 10K i 3DMark 03 og ca 4000 i 05. Dette bør være mer enn nok for meg i første omgang da jeg til nå har hatt i underkant av 2000 i 03 med mitt GeForce 3 påmontert passiv kjøling.

Det skal bli deilig med samme lave støynivå men med bedre ytelse.

 

Jeg spilelr kanskje 100 eldre spill men bare to av nyere dato. Da synes jeg ikke det er så fornuftig å bruke masse penger på forbedre ytelsen mer enn nødvendig, Etter 6 måneder vil jo et hvilket som helst skjerkort være "old news" uansett. Det finnes flere aspekter ve skjerkort enn å ha best score i 3DMark.

 

Å legge mye penger i skjermkort virker for meg som en dårlig investering. Jeg tror man får mye mer igjen for pengene ved å legge pengene i harddisker og minne osv.

Skjerkortkappløpet vil alltids gå sin gang enten man deltar eller ikke. Det er nok bedre å kjøpe et av mellkomklassekortene litt oftere enn å skulle ha det beste hele veien.

 

Hvis jeg har tid idet jeg får kortet skal jeg prøve 6600GT på 320MHz bus AGP4X og 400 MHz dobbelkanal AGP8X for å se hvor stor forskjell det blir i ytelsen. Jeg er veldig spent på resultatet. Kanskje ikke 6600GT er det rette kortet å teste med da men jeg får gjøre et forsøk. Denne hovedkortet er litt tregere enn jeg trodde. 60 sekunder på Super Pi mot 41 på det andre ( KT333 vs NF2 ULTRA 400) men det er så stabilt at det kan stå på i mange måneder uten å eile en eneste gang og da setter jeg det fremfor hastigheten. Dersom det ikke er noen spesiell forskjell i evnen til å drive grafikken blir NF2 en reservedel. Ved forskjell blir NF2 spillmaskin og KT333 filserver.

 

Lykke til med kortene.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Dette er ikke så ille, TL1000S. Svarte på en post tidligere til en som fortsatt

hadde et MSI Geforce 4200 Ti 64MB. Med et nytt 6800 GS kort i maskina

hadde det blitt som en ny PC. Pris på nytt kort er like over 2k hos shg.no.

Tror du har en pen samlign HW, TL1000S. Men er ikke et X800 Pro kort,

et dyrere kort enn 6800GS ?

Lenke til kommentar
Dette er ikke så ille, TL1000S. Svarte på en post tidligere til en som fortsatt

hadde et  MSI Geforce 4200 Ti 64MB. Med et nytt 6800 GS kort i maskina

hadde det blitt som en ny PC. Pris på nytt kort er like over 2k hos shg.no.

Tror du har en pen samlign HW, TL1000S.  Men er ikke et X800 Pro kort,

et dyrere kort enn 6800GS ?

5505051[/snapback]

 

Nå vet ikke jeg hvordan det ligger an med 800pro men jeg ser at PCutstyr venter å få inn 850XT for under 2500 kr.

 

Uansett så tror jeg at jeg gleder meg stort til å få spille Quake III: Arena med AntiAliasing og AnisotropicFiltering på max ;) Jeg har alltid spilt med masse picmip men har i den senere tid gått tilbake til å spille med full kvalitet på textures. Det er jo fullbrighte modeller i grønt nå, s¨behovet for picmip er vel litt norte, men nå spiller jeg jo fordi det er gøy og ikke for å se på eyecandy.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Nei jeg klarer heller ikke å følge nVIDIAS tankegang.

Men jeg husker enda hvor imponert jeg var dengang jeg oppgraderte til

et GF 4 TI 4200. Så at skjemkort har betydning for spillopplevelsen er vel

udiskutabel. Det som blir det neste er hva som gir mest for pengene.

Selv om det gir grunnlag for mye krangel det også :D

Kravet ditt er passiv kjøling og da er utvalget sterkt redusert. Men du har

noe å glede deg til. Det blir en bra forskjell på det du har og det du har bestilt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tror du har en pen samlign HW, TL1000S.   Men er ikke et X800 Pro kort,

et dyrere kort enn 6800GS ?

5505051[/snapback]

 

Jeg "shopper" oftest brukt/demo.. Betalte det samme for X800Pro som jeg nå betalte for 6800GS (det ble også kjøpt inn fra Komplett..for ca. ett år siden).

Det står i ett S939/"[email protected]"-system.. og scorer 28k, 12.6k, 5.9k (01/03/05).

Ja.. jeg er utvilsomt litt "syk etter hardware".. syns det er morsommere med flere "burker" enn en veldig dyr burk... derfor ikke innkjøp av det siste/verste av hw. :)

AMD/Intel/ATI/Nvidia i alle kombinasjoner... bare det kan klokkes.. så spiller det ingen rolle hvor det kommer fra.. :)

 

Tror forøvrig at X800GTO også er ett godt kjøp i denne klassen.. (AGP selvsagt).

Tipper det er omtrent like bra som det 6800GS jeg nå har...

Det å få åpnet pipes er ett sjansespill.. som gjør at f.eks. 6800LE kan være det beste kjøpet ("value for money")..

X800GTO og ikke minst 6800GS er vesentlig dyrere (full pris)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nei jeg klarer heller ikke å følge nVIDIAS tankegang.

Men jeg husker enda hvor imponert jeg var dengang jeg oppgraderte til

et GF 4 TI 4200. Så at skjemkort har betydning for spillopplevelsen er vel

udiskutabel. Det som blir det neste er hva som gir mest for pengene.

Selv om det gir grunnlag for mye krangel det også  :D

    Kravet ditt er passiv kjøling og da er utvalget sterkt redusert. Men du har

noe å glede deg til. Det blir en bra forskjell på det du har og det du har bestilt.

5505059[/snapback]

 

 

Jeg er ikke absolutt nødt til å ha passiv kjøling men jeg ser på det som en fordel. Jeg vil bare ikke noe som overdøver hele systemet og når jeg kan få 5 ganger bedre ytelse men med passiv kjøling, så valgte jeg det i denne omgang pga tidligere positive erfaringer med passive kjøleløsninger. I tillegg er det kjekt med lavt støynivå fordi jeg lager musikk.

 

Jeg har bestilt ny os-harddisk til filserveren i samme slengen for den jeg har er fra WD og har gammeltypen motor som bråker noe sinnsykt. Ellers har jeg Seagate 7200.7 120 i raid 1 og de er stillegående. Den WDdisken skal inn i deleskapet. Den overdøver hele systemet og den irriterer meg når jeg ligger på andre delen av leiligheten og prøver å få sove.

 

Når det gjelder skjermkort så tror jeg en må prøve å finne ut hvor mye ytelse man trenger og så kjøpe det som gir mest for pengene deretter. Det blir litt feil å tenke at 7800GTX 512 er best, det er det jeg skal ha.

 

Du har rett i at jeg har noe å glede meg til, om det blir 5 ganger scoren jeg har i 3dmark 03 blir det en natt-og-dag-forskjell uten sidestykke. Håper bare resten av systemet henger med, men jeg har flere hovedkort, minnebrikker og prosessorer å velge mellom.

 

Bare en oppsummering AGP i tilfeldig rekkefølge:

 

1000-1500 kr:

6800 LE

6800 XT

6600 GT

 

2000-2500kr :

6800 GS

X850XT

 

 

3000kr:

6800 ULTRA Restparti

 

Jeg tror alle kortene er greie kort som dekker de fleste behov. x850XT virker spennende, 6800 GS er grei, 6800 LE til 1000 kr er et kupp og jeg valgte passiv 6600 GT til 1400 kr pga støy. Det er nok litt for en hver smak her. Håper dere er heldige med deres valg.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tanken bak 6800GS AGP er bra, men jeg skjønner ikke helt nVIDIAS tanke med å lansere den med 12 pipelines når NV40 har 16 som standard. Kortet konkurrerer jo ikke med noen andre produkter fra samme produsent.

 

Med 12 pipelines og 350 MHz hastighet blir det ikke allverdens sammenlignet med at det antakelig kunne ha vært solgt som 16 pipelines med >=400 MHz.

 

Det blir nesten som et 6800 XT/LE med raskere minne. Om man får et XT/LE nær tusen kroner, tror jeg at det blir et bedre kjøp.

5505048[/snapback]

 

Det har du helt rett i...

Kjøpte to 6800LE nylig.. ett som lot seg modde til 16x5 og ett til 12x5.. førstnevnte kjøpte jeg på bruktmarkedet for kr.700.. (Det og "riggen" det stod i er solgt til en på forumet forøvrig). Det andre på demosalg Komplett for kr.900.

De 6800LE-korta er utvilsomt de som har gitt mest ytelse med tanke på pris av de skjermkorta (en del) som jeg har/har hatt/testet.. :)

Lenke til kommentar

Skuffande at du ikke fikk åpnet de siste pixel unit, TL1000S.

Har hatt et 6800LE og nå et 6800XT som begge har vert samarbeidsvillige.

 

Leste en tidligere post av deg TA-Millman, der du ville bygge opp en 939

maskin. Men at den blei skuffande ustabil. Har lurt på forlate AGP og da var

det DFI kortet du hadde til utprøving, ett av valgene. Hva var problemet ditt ?

Nå blei dette helt OT,

Lenke til kommentar

6800gs xfx som jeg satt og klokket nylig ble oppgitt som gt og 16 pipes var bare å åpne, bestilte også 2gb ramm til celeron 2.4 oc 2.7. (har lest at dette gjelder de fleste 6800gs agp kort - at det er mulig å få 16 pipes).

 

Jeg ble selv imponert hva en oppgradering gjordet på den gammle pcen, 3dmark 05 på rundt 5300 poeng (4990 før åpning av pipes).

 

AT alt er så dyrt i dag er feil, tykker jag (som nevnt tidligere). Idag har du store valgmuligheter og kan lett skaffe deg knalle pcer langt under 10.000kr (har bygget mange slike i det siste, med gode kort som 7800gt). Crt er tingen ja - kunne ikke vært mer enig, at noen ønsker å betale for at 5 døde pixler ikke er retur grunn + lavere oppløsninger og dårligere kvalitet for bli dems sak.

 

Husker jeg betalte 5400kr ofr 40mb harddisk til Amiga, skulle du ha en ok pc den gangen måtte man ut med 20.000 kr.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Denne stenges intil videre for opprydding

 

Edit: Da er personangrep og diverse off topic fjernet. Slikt er fy-fy ;)

 

Vil benytte anledningen til å vise til følgende punkter i retningslinjene og netiketten:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60#1

https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60#2

https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60#4

Og sist, men ikke minst;

Jeg har oppdaget brudd på retningslinjene, hva gjør jeg?

 

Og med det takker jeg for deres tid og åpner denne tråden igjen :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Hmm. Testet ut atitools nå på det nye X1600Pro kortet, og skulle finne max gputemp. Temperaturen steg til 115C før skjermen ble blank og jeg måtte restarte maskinen. Er det riktig at gputemp skal komme så høyt?

 

I windows ligger den på 75C, men etter 5min i HL2 ligger tempen på 110C

Har 92mm vifte i bånn av kabinettet som drar inn luft og 120mm vifte som drar luft ut i topp av kabinettet så burde være nok gjennomstrømning.

Lenke til kommentar
Nei det er for høyt.

 

Du burdet nokk ikke klokke det mer en at full load blir rundt 70 - 80 grader

5506386[/snapback]

Har ikke klokket noe, det som er problemet. Og etter 5min i HL2 kommer den opp i 110C! Hva bør jeg gjøre?

5506505[/snapback]

 

Bruk fan control i AtiTool og still fan speed til 100% ved temp over 60C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...