Gå til innhold

X1600Pro AGP vs 6800LE


lperik

Anbefalte innlegg

Bruk fan control i AtiTool og still fan speed til 100% ved temp over 60C.

5506601[/snapback]

Hopper automatisk opp på 100% med en gang jeg er inne i spill, selv om det ikke hjelper stort.. Nå har maskina stått urørt i windows i 15min og gputemp er nå 74C

 

Ringe å få bytta kortet`?

Endret av lperik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Bruk fan control i AtiTool og still fan speed til 100% ved temp over 60C.

5506601[/snapback]

Hopper automatisk opp på 100% med en gang jeg er inne i spill, selv om det ikke hjelper stort.. Nå har maskina stått urørt i windows i 15min og gputemp er nå 74C

 

Ringe å få bytta kortet`?

5506692[/snapback]

 

:cry: Huffda!

Dette må vel trolig være ett kort hvor kjøler ikke er korrekt montert "fra fabrikk".

Dersom du uansett hadde tenkt å bytte kjøler vil jo det være ett alternativ, men i motsatt tilfelle.. må du nok opprette en RMA/retur-sak på kortet.

Håper dette er ett enkelt-tilfelle for disse X1600Pro-korta fra Sapphire... ellers vil jeg si de kanskje har "rusha" korta for fort ut..

:hmm:

Lenke til kommentar
Bruk fan control i AtiTool og still fan speed til 100% ved temp over 60C.

5506601[/snapback]

Hopper automatisk opp på 100% med en gang jeg er inne i spill, selv om det ikke hjelper stort.. Nå har maskina stått urørt i windows i 15min og gputemp er nå 74C

 

Ringe å få bytta kortet`?

5506692[/snapback]

 

:cry: Huffda!

Dette må vel trolig være ett kort hvor kjøler ikke er korrekt montert "fra fabrikk".

Dersom du uansett hadde tenkt å bytte kjøler vil jo det være ett alternativ, men i motsatt tilfelle.. må du nok opprette en RMA/retur-sak på kortet.

Håper dette er ett enkelt-tilfelle for disse X1600Pro-korta fra Sapphire... ellers vil jeg si de kanskje har "rusha" korta for fort ut..

:hmm:

5508215[/snapback]

 

 

 

Det kan godt være. Hvis en ser under kjølerne på de fleste kort med tanke valg og påføring av termisk pasta kan en se at det stor sett ikke er en kvalitetsmessig utført operasjon. Det er nesten som om pastaen påført på måfå. Sprute på pasta - men kanskje ikke i en gang rett mengde, på med kjøleren og ut for salg. Hardware skal pruduseres med lidenskap og begeistring, ikke kun for profitt. Det er heller ikke så bra kvalitet på pastaen. At produsentene velger inntil 10 grader høyere loadtemperatur fremfor å bruke 20 cent på pasta med innhold av sølv/aluminium/kobber er meg et under. For 20 cent får de et sluttprodukt av høyere kvalitet, med mindre sjanse for garantireklamasjoner og mer fornøyde kunder/sluttbrukere. Nei, til noen få kroner på kvalitetsforbedring og heller pøse på millioner på reklame og markedsføring.

Bedre pasta = bedre reviews av kortet = flere solgte kort. Seriøse hardwaresider tester ofte de termiske egenskapene til kort. Det er også slette valg av kjølere. Spesielt har de røde kjølerne med to vifter som gainward har benyttet på sine 6800 kort utmerket seg negativt med tanke på høyt stynivå og liten overflate på kobberelementer som er i berøring med GPU. Det høres nesten som man har en støvsuger inni maskinen.

 

Jeg var senest i dag og monterte NV Silencer 5 Rev.3 for en bekjent. Det var et Gainward 6800 GT. Jeg finnner ikke ord som kan beskrive forskjellen mellom før og etter. For å sitere eieren av maskinen. "Jeg hadde trodd at støyen skulle bli til en lett brumming, men dette er over all forventning. Det er nesten som en ny maskin." Nå spørs det hvordan viften høres ut om 1 år med tanke på slark i det keramiske lageret osv, men da får en bare bytte hvert år da.

 

Temperaturene ble som følgende etter bytte.

 

48 idle, og 56 etter 30 minutter med 3DMark 03

 

10900 med 350/1000

12000 med 400/1100

 

 

Om kortet er nytt så bør du prøve å få retur på det, om du hadde hatt kortet en stund kunne du ha renset GPU og minne, hatt på ny pasta og montert kjøler på nytt.

 

Jeg anbefaler ArtiClean for rensing av CPU/GPU/Minne. Det er utrolig effektivt og er ikke giftig. Prisen er heller ikke så ille.

 

Håper det ordner seg for deg. Jeg synes det er trist at det skal gå ut over sluttbruker at kortprodusentene bare lager kort og blåser i å lage kjøleløsninger av kvalitet da de bare kommer fra en tredjepart og blir klasket på kortet. Heldigvis finnes det unntak. Gigabyte og noen andre slipper noen kort med litt eksperimentielle kjøleløsninger. Dette kan jo selfølgelig slå negativt ut i enkelte tilfeller, men det er bra at noen prøver å tenke seg litt bort fra lettvinte løsninger og rask profitt. Det er salg, kvalitet og brukererfaringer gjennom hele salgsperioden som som teller. Både for løpende produktserie og neste. Om en bruker er fornløyd velger han/hun ofte samme produsent neste gang. Som de sier på Elkjøp "Support, hva er det? Vi bare selger vi." og skjermkortprodusentene "bare lager kort". Om jeg var i den bransjen hadde jeg lagt litt sjel i produtene slik at de ble husket på en positiv måte for ettertiden. Dessuten ville jeg tro at om en produsent gjorde litt ekstra ut av kortene sine så ville det styrke salget og det ville kreves mindre midler til markedsføring osv. Det er jo stort sett gratis å tenke seg om to ganger.

Lenke til kommentar
Er det noen som har en sammeligning mellom 6600gt og x1600pro? Jeg er i hvert fall fornøyd med mitt 6600gt...

5508265[/snapback]

 

 

 

Jeg får en 6600GT med passiv kjøling på mandag.

 

Har du noen resultater fra 3DMark? Tenkte på å kunne sammenligne.

Om du har resultater så er det fint om du nevner type minne, cpu og chipset på hovedkort.

Lenke til kommentar
Er det noen som har en sammeligning mellom 6600gt og x1600pro? Jeg er i hvert fall fornøyd med mitt 6600gt...

5508265[/snapback]

 

 

 

Jeg får en 6600GT med passiv kjøling på mandag.

 

Har du noen resultater fra 3DMark? Tenkte på å kunne sammenligne.

Om du har resultater så er det fint om du nevner type minne, cpu og chipset på hovedkort.

5508521[/snapback]

 

På stock får jeg rundt 3250 i 3dmark 05, men med overklokk til 580/1160 så får jeg litt over 3700. Resten av specs:

 

CPU: AMD Athlon 64 X2 [email protected]

 

Hovedkort : ASRock 939Dual-SATA2

 

Skjermkort: XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP med VF700-Cu LED

 

RAM: OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

 

harddisk: Seagate Barracuda 120gb 7200rpm 8mb cache

 

PSU: Hiper Type-R 580W Blå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...