Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Kadett E GSI Turbo?


Fisk1

Anbefalte innlegg

Du KAN sette turbo på den uten for store modifiseringer, MEN da snakker vi om ganske lite turbotrykk. Du bør ikke gå for de turboene som er lette å få tak i brukt, eks. Garrett T03. Den vil bli for stor og treg til din bruk da. Du trenger en liten og responsiv turbo, som denne.

5506020[/snapback]

 

Aha! Takk igjen, dette hjelper meg langt på veg med drømmen min. :)

Men er det noen måte å få turbotrykket over 0.3 på? :p

Ellers er det vel kanskje ikkeno vits med turbo...

 

Kjeksen: I mitt tifelle håper vi på 2-liter, men man får dem, så vidt jeg vet, helt ned i 1.6.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trolig trenger du å få ned kompresjonen, sterkere toppakning, muligens sterkere toppbolter, tenningsretarder, tilleggsinnsprøytning og en intercooler. Du kan kanskje klare mer enn 0,3 bar på standard komp om du bruker vanninnsprøytning.

5507066[/snapback]

 

Aha... :hmm:

Blir mye penger utav detta!

 

Ingen som vil selge meg en Kadett turbo? :D

Lenke til kommentar

Er ikke alle som har råd til fet Opel av den typen..

 

Jeg da, som kjøpte 3 Opel'er (2 FWD og 1 RWD) før jeg fylte 18, er jeg dum da eller?

Usaklig innlegg...

 

Førstebil blir oftere avgjort av økonomi, enn drømmer...

 

Jeg hadde ikke mye penger, men likte Opel, så da blei det det..

Lenke til kommentar
Er ikke alle som har råd til fet Opel av den typen..

 

Jeg da, som kjøpte 3 Opel'er (2 FWD og 1 RWD) før jeg fylte 18, er jeg dum da eller?

Usaklig innlegg...

 

Førstebil blir oftere avgjort av økonomi, enn drømmer...

 

Jeg hadde ikke mye penger, men likte Opel, så da blei det det..

5531396[/snapback]

 

var vel så halveis tull, det jeg skrev da.

Men er jo et fakta at gamle opeler ikke akkurat er det beste å anskaffe seg.

Lenke til kommentar

Jeg sier meg uenig igjen jeg da :p

 

Kjempekurant bil å lære å skru på ;)

 

Har bytta motor i min (første ordentlige skruinga jeg har gjort bortsett fra å bygge om til større dynamo og batteri + litt annet smått), tror ikke jeg hadde greid det på en 94' Escort for å si det sånn..

Ser jo ut som du må ha fagbrev for å bytte viftereim for en nybegynner :p

Lenke til kommentar
Jeg sier meg uenig igjen jeg da :p

 

Kjempekurant bil å lære å skru på ;)

 

Har bytta motor i min (første ordentlige skruinga jeg har gjort bortsett fra å bygge om til større dynamo og batteri + litt annet smått), tror ikke jeg hadde greid det på en 94' Escort for å si det sånn..

Ser jo ut som du må ha fagbrev for å bytte viftereim for en nybegynner :p

5533663[/snapback]

 

hehe.. Kurant å skru på, det er sant, hadde en Opel rekord som jeg bytta toppakning på, ikke verdens mest kompliserte jobb for å si det slik :p

Lenke til kommentar
Trolig trenger du å få ned kompresjonen, sterkere toppakning, muligens sterkere toppbolter, tenningsretarder, tilleggsinnsprøytning og en intercooler. Du kan kanskje klare mer enn 0,3 bar på standard komp om du bruker vanninnsprøytning.

5507066[/snapback]

 

 

På en kadett Gsi 2l 8v eller 2l 16v .. kan du fint lade 0.5 bar på orginal motor med gjerne litt større dyser (hvis denne er i kurrant stand før du monterer turbo)

 

mange som har kjørt i flere år med dette..

 

Turbo kan du gått bruke i fra en c20let eller så kan du få tak i komplette turbo kitt med ny turbo f.eks her JMA eller her Protrim

 

Skal du over 0.5 i trykk .. er det egentlig snakk om pegner, hvor mye penger du vil legge i motoren din ..

Du kan jo kjøpe en c20let som er org turbo motor fra calibra og vectra Turbo.. eller du kan bygge om den motoren du har til en sterkere turbo motor (det blir fort dyyrt.)

 

Hvis du vil ha en solid motor som du fint kan lade mellom 0.5 og 1bar:

 

Da vil du trenge og senke kompresjonen (dette kan du gjøre ved og kjøpe nye stempel eller tykkere toppakning)

Sterkere toppbolter trenger du ikke.

tenningsretarder trenger du ikke.

tilleggsinnsprøytning er det ikke sikkert du trenger, kommer helt ann på bygget ditt.

Intercooler er et lite must.

du klarer fint mint 0.5bar uten Vanninsprøytning!

Større dyser

Lenke til kommentar

Brusern: Større dyser vil gi for fet blanding HELE registret fram til den ellers ville magra ut. Da vil bilen bruke veldig mye bensin. Jeg har selv kjørt med hjemmebygd turbomotor og kjenner mange som også gjør det. F.eks Morty på forumet til fastford.no. Han kjørte med større dyser. Det fungerte fint på full gass, men den brukte vel 2-3 liter på mila. Jeg kjørte med veldig mye lavere kompresjon. Det sammen med en Haltech F5 tilleggsinsprøytning gjore at jeg klarte meg uten tenningsretarder, men motoren ble veldig slapp uten turbotrykk. Min bil lå på rundt literen på mila ved snill kjøring og kanskje 5-6 liter på mila ved hard kjøring/banekjøring.

 

Tilleggsinnsprøytning av en eller annen form er et must over 0,3 bar om du ikke vil risikere å brenne stempler, eksosventiler og toppakning. Den originale innsprøytninga er ikke stor nok til å mate mange flere hester enn den ble designet for.

Lenke til kommentar
Brusern: Større dyser vil gi for fet blanding HELE registret fram til den ellers ville magra ut. Da vil bilen bruke veldig mye bensin. Jeg har selv kjørt med hjemmebygd turbomotor og kjenner mange som også gjør det. F.eks Morty på forumet til fastford.no. Han kjørte med større dyser. Det fungerte fint på full gass, men den brukte vel 2-3 liter på mila. Jeg kjørte med veldig mye lavere kompresjon. Det sammen med en Haltech F5 tilleggsinsprøytning gjore at jeg klarte meg uten tenningsretarder, men motoren ble veldig slapp uten turbotrykk. Min bil lå på rundt literen på mila ved snill kjøring og kanskje 5-6 liter på mila ved hard kjøring/banekjøring.

 

Tilleggsinnsprøytning av en eller annen form er et must over 0,3 bar om du ikke vil risikere å brenne stempler, eksosventiler og toppakning. Den originale innsprøytninga er ikke stor nok til å mate mange flere hester enn den ble designet for.

5537943[/snapback]

 

Nei, jeg kjører c20xe med ettermontert turbo og 0.7 i trykk uten noen problemer ! det er 100% stabilt.. og jeg har brukt dyser ifra c20let!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hehe, rart du sliter med ca 200hk og framhjuls trekk når andre klarer fint og kjøre biler med 250 til litt over 400hk uten noen form av problemer!..

 

 

Opel Corsa Bremsa 267hk og 357nm med orginalturbo på 0.7bar.+ nos (denne skal vel trimmes opp mot 400hk)

 

5502268[/snapback]

 

Denne Går ganske bra, dro fra meg på draggen på Rudskogen ganske greit, men hjalp jo ikke at jeg bom giret heller :)

 

 

Kjøp deg en Honda Civic, da har du en go bil som du kan få tak på alt mellom himmel og jord :) alt fra trimming til Styling :)

Kan jo gjøre som meg og sette inn en 1,8liter VTEC og ha 200-220hk @8600rpm orginalt uten turbo.

 

BTW: Det kommer noen værsting CRX/civicer på treff, er vel 400-500hk de håper på :)

Endret av khmoe
Lenke til kommentar
Ja,det begynner å nærme seg den tiden hvor jeg skal skaffe meg en ungdomsbil! Jeg har fundert lenge, og kommer frem til at Opel Kadett E GSI er en bil jeg gjerne kunne tenkt meg. Men saken er den, at jeg gjerne vil ha turbo i den, av åpenbare årsaker. :)

Er det mulig å gjennomføre, eller tåler originalmotoren det rett og slett ikke?

Og hvis det skulle gå ann, vet dere om noen steder hvor man kan få kjøpt deler til den?

 

På forhånd takk...

5479412[/snapback]

En Kadett E GSI har vel inntil 150hk originalt, det er i utgangspunktet alt for mye for en attenåring med fersk lapp, men å putte turbo på i tillegg er bare galskap. Kjøp deg heller en 1,6i med 75hk, og bruk resten av pengene på styling og alufelger.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig i å kjøpe noe mindre enn 1.8 GSi ivertfall.

 

Er selv eier av en 2.0 16v Turbo (C20LET) kadett med 333hk på forhjula og det drar det greit ( Og denne bilen har jeg hatt siden jeg var 16, nå er jeg 20)

 

Skal du ha den for og svinkjøre og ødelegge bilen ? Da anbefaler jeg FORD generelt.

 

brusern : Aner jeg Opel gener ? medlem i opelmotorsport klubben ?

Endret av RockFord_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøv en bra trimmet boble så skal dere kjenne aks fra 0 :D har kjørt masse av både feilhjulstrekk å bakhjulstrekk og firhjulstrekk og med uten diffsperre... en forhjulstrekker har liten sjanse på bakhjulstrekk ja.. og viktigst av alt en bakhjulstrekker e 1000000000000ganger GØYERE

Lenke til kommentar
Hvor stor motor er det i en Opel Kadett E GSI da?

5506066[/snapback]

 

C20XE.

2,0l 16v.

Spørs jo litt på model osv, var noen man fikk med locost topp osv. Motor prisen ligger på 7-10 000kr.

 

Effekt: i calibra hadde den 150hk, noe mindre i Kadett'n mins jeg å huske.

C20let klarer fint rundt 300hk.

 

Får faktisk kjøpt ferdige turbo kit til denne motoren. (da blir det C20let, og oftes en bedre motor da alt er nytt, samt ARP bolter osv.)

(rådeboltene er en svakhet på C20XE/let ved turtallsmotor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...