Gå til innhold

Til 20D-eiere med stålkontroll på blender & lukker


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter her i stuen med mitt EOS 20D og med manualen ved siden av meg. Jeg skjønner hva ulik blender og lukker kan gjøre, men jeg forstår ikke HVORDAN de henger sammen og følger hverandre. Dvs, jeg forstår at hvis lukkertiden økes må blender bli mindre, men jeg vet ikke hvilke blendere og lukker som passer sammen.

 

Et spørsmål:

 

Jeg sitter i stolen og tar bildet av gitaren som står i stativet. Programvelgeren står på P. Kameraet velger automatisk 1/60 og f4

 

Det jeg ikke forstår kommer nå: Hvis jeg velger AV og stiller blender 4 (som kameraet valgte i 'P') velger kameraet en lukkertid på 1/5 sekund!

 

Hvorfor velger det ikke 1/60 ?

 

Dette forstår jeg ikke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På program har nok apparatet ditt tenkt å bruke blitz, mens det ikke er tilfelle når du bruker AV. Derfor må det mere lys til. Det tilsier lengre eksponeringstid på samme blenderåpning.

5476912[/snapback]

 

Aha, men blitsen er oppe og i funksjon på begge valgene. Burde ikke kameraet forstå at blitsen er i funksjon på AV? Dette betyr vel at når blitsen fyrer i AV med 1/5 at bildet blir overeksponert?

Lenke til kommentar
På program har nok apparatet ditt tenkt å bruke blitz, mens det ikke er tilfelle når du bruker AV. Derfor må det mere lys til. Det tilsier lengre eksponeringstid på samme blenderåpning.

5476912[/snapback]

 

Aha, men blitsen er oppe og i funksjon på begge valgene. Burde ikke kameraet forstå at blitsen er i funksjon på AV? Dette betyr vel at når blitsen fyrer i AV med 1/5 at bildet blir overeksponert?

5477002[/snapback]

 

 

Når kamera står på AV, så vet den ikke om blitzen står oppe eller ikke.

Det er en fysisk og logisk grunn til dette som jeg ikke husker i farta.

 

hehe, kanskje ike til så mye hjelp. Har hodepine, så topplokket er ikke

helt i form akkurat nå desverre.

..så finner jeg ut at jeg har en nyttig link. Her kommer ett utdrag løst oversatt,

tett etterfulgt av selve linken.

 

I AV-, TV- og Natt-funksjon så foretar kameraet lysmålinger og setter eksponeringen

etter lyset i rommet og bruker evt blitzen til fill-lighting på motivet.

Mens i P-funksjon så beregner den eksponeringen med blitzen som hovedlys.

Det vil da altså føre til lengre lukkertider i AV-, TV- og Natt-funksjon, mens det

vil blir kortere lukkertid i P, siden den da regner med blitzlyset som hovedbeslysning.

 

Her er linken

 

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Endret av Sherekan
Lenke til kommentar
På program har nok apparatet ditt tenkt å bruke blitz, mens det ikke er tilfelle når du bruker AV. Derfor må det mere lys til. Det tilsier lengre eksponeringstid på samme blenderåpning.

5476912[/snapback]

 

Aha, men blitsen er oppe og i funksjon på begge valgene. Burde ikke kameraet forstå at blitsen er i funksjon på AV? Dette betyr vel at når blitsen fyrer i AV med 1/5 at bildet blir overeksponert?

5477002[/snapback]

Det er fordi når du forlater det "trygge" fullprogrammet gir kamera deg muligheten til andre muligheter med blitz, for eksempel høy eller lav blitzsynk. Det vil si at du bruker blitzen på høyere eller laver lukkertid. Spesiellt det siste er populært. Da eksponerer du bakgrunnen som normalt, mens blitzen fyrer av et lite blink for å fryse/lyse opp forgrunnen. Det er spesiellt effektivt på portretter i mørke omgivelser. Dette er noe du bør lese om før du eksperimenter med det.

Lenke til kommentar
Aha, men blitsen er oppe og i funksjon på begge valgene. Burde ikke kameraet forstå at blitsen er i funksjon på AV? Dette betyr vel at når blitsen fyrer i AV med 1/5 at bildet blir overeksponert?

5477002[/snapback]

 

På 350d kan du gå inn i menyen og velge om kameraet skal ta hensyn til Blitz eller ikke på AV. Regner med at du kan gjøre det samme på 20d, men det greiste er vel egentlig å bruke M når du skal ta blitz bilder, så kan du selv velge lukker og blender.

Lenke til kommentar
Aha, men blitsen er oppe og i funksjon på begge valgene. Burde ikke kameraet forstå at blitsen er i funksjon på AV? Dette betyr vel at når blitsen fyrer i AV med 1/5 at bildet blir overeksponert?

5477002[/snapback]

 

På 350d kan du gå inn i menyen og velge om kameraet skal ta hensyn til Blitz eller ikke på AV. Regner med at du kan gjøre det samme på 20d, men det greiste er vel egentlig å bruke M når du skal ta blitz bilder, så kan du selv velge lukker og blender.

5480420[/snapback]

 

Vel, jeg er nok ikke så stødig at jeg vet hvilken lukker og blender jeg skal benytte på alle forhold :no:

 

Hvordan eksakt er det man stiller inn dette med blitsen i 350D? Regner med det er nokså likt på 20D

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar
Det tar automatikken i blitzen seg av. Den får sine ttl-data fra kamera, og velger selv innstillingen deretter. Bare prøv så får du se.

5481905[/snapback]

Det eneste du må tenke på er at lukkertiden ikke må være raskere enn 1/200 (mulig det er litt høyere på 20d) når du bruker blitz siden dette er høyeste hastighet med blitz synkronisering, men det vil heller ikke kamera la deg gjøre. Skal du ikke ha noen spesiel effekt kan du likegodt ha lukkeren på 1/200 hele tiden og konsentrere deg om å stille blenderen der du vil ha den. Kamera vil da fyre av riktig mengde lys. Husk også på at den innebygde blitzen (hvis det er den du har) ikke er spesielt kraftig, og vil derfor ikke gi nok lys til å ta bilder av ting som er litt langt unna eller å ta bilder med veldig lav blender. Da kan du eventuelt øke Iso hastigheten for å la lyset fra blitzen eksponere litt mer.

 

For å få kameraet til å ta hensyn til Blitz i AV, går du in på en av C1, C2, C3, osv valgene husker desverre ikke helt hvilket og kameraet er oppe er ikke sikkert dette er likt på 20d heller.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ingen som har sett paa det foerste spoersmaalet her virker det som, saa jeg proever meg.

Forhold mellom blender og lukkertid er egentlig ganske enkelt (dvs. er svaert

innviklet rent teoretisk sett innbiller jeg meg, men i praksis er det enkelt :)).

Du har tre valg, som du sikkert vet. Blender, lukkertid og ISO. Hvis blender oekes ett trinn (1-1.4-2-2.8-4-5.6-8 etc., ganges med 1.4 (eller egentlig kvadratroten av 2). LAVERE TALL GIR MER LYS), dobles lyset. Hvis blenderverdien dobles faar du med andre ord 4 ganger saa mye lys.

Du kan ogsaa stille ISO. Med digital speilrefleks har du en fantastisk frihet her. Gang med to, og du faar dobbelt saa mye lys. Enkelt og greit. Jo hoeyere ISO, jo mer stoey. 50-100-200-400-800-1600 er den "vanlige" skalaen.

Lukkertiden kan ogsaa stilles paa. Som oftes vises denne i 1/x sekunder. (1/100 = ett hundredels sekund). Lengre tid (mindre tall etter 1) gir mer lys, men lukkeren er aapen lengre, ergo er det vanskeligere aa "fryse" bevegelser, samt at du vil faa problemer med aa holde kamera stille. Dobling av tallet etter 1 gir halvparten saa mye lys, men ogsaa mye mindre bevegelsesuskarphet.

 

Praktisk eksempel:

Sett at du i en gitt situasjon trenger blender paa F/4 og lukkertid paa 1/30 sekund for aa faa rett eksponering paa ISO 200.

Naa har du flere valg, som alle har sine innvirkninger. Hvis du vil ha mer dybdeskarphet (og ofte mer skarphet rent generelt, objektivet tegner skarpere) oeker du blenderverdien med ett trinn, det vil si til F/5.6. Naa er dybdeskarpheten stoerre, men bildebrikken faar halvparten saa mye lys. Dette maa da loeses enten med aa oeke ISOverdien til 400 (det dobbelte), eller senke lukkertiden til 1/15 sekund.

Hvis du derimot skyter sport er dette ikke paa langt naer nok. Du maa ha mye kortere lukkertid enn dette. Derfor setter du lukkertiden til 1/240 (eller 1/250). Dette vil si at ISO og blender maa modifieres kraftig. Blender kan du sette fra 4 til 2.8 hvis du er heldig, kanskje til og med til 2 hvis du har virkelig knalloptikk. Men det gir deg fortsatt ikke nok lys. Du trenger enda mer, saa du setter ISO til 400 (med blender paa 2) eller 800 (blender 2.8). Det vil i noen tilfeller vaere mulig aa beholde blender 4 og sette ISO 1600, men du vil faa en hel del bildestoey.

Og saa videre og saa videre... Haaper dette klarnet opp litte granne.

Anbefaler forresten aa lese fotokompendiumet som staar som sticky i denne kategorien :)

 

Flash-diskusjonen holder jeg meg langt utenfor, har IKKE peiling :p

Lenke til kommentar
På program har nok apparatet ditt tenkt å bruke blitz, mens det ikke er tilfelle når du bruker AV. Derfor må det mere lys til. Det tilsier lengre eksponeringstid på samme blenderåpning.

5476912[/snapback]

 

Aha, men blitsen er oppe og i funksjon på begge valgene. Burde ikke kameraet forstå at blitsen er i funksjon på AV? Dette betyr vel at når blitsen fyrer i AV med 1/5 at bildet blir overeksponert?

5477002[/snapback]

 

 

Når kamera står på AV, så vet den ikke om blitzen står oppe eller ikke.

Det er en fysisk og logisk grunn til dette som jeg ikke husker i farta.

 

hehe, kanskje ike til så mye hjelp. Har hodepine, så topplokket er ikke

helt i form akkurat nå desverre.

..så finner jeg ut at jeg har en nyttig link. Her kommer ett utdrag løst oversatt,

tett etterfulgt av selve linken.

 

I AV-, TV- og Natt-funksjon så foretar kameraet lysmålinger og setter eksponeringen

etter lyset i rommet og bruker evt blitzen til fill-lighting på motivet.

Mens i P-funksjon så beregner den eksponeringen med blitzen som hovedlys.

Det vil da altså føre til lengre lukkertider i AV-, TV- og Natt-funksjon, mens det

vil blir kortere lukkertid i P, siden den da regner med blitzlyset som hovedbeslysning.

 

Her er linken

 

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

5477248[/snapback]

 

Takk takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...