Gå til innhold

Sette opp raid 0 når det ligger data på en disk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har planer om å kjøre striping på to av diskene mine, men det ligger allerede en del data på den ene, mens den andre er ny og tom. For å få satt opp striping mellom de, må jeg da formatere den første disken, eller går det ann å sette opp uten å miste data? At det automatisk blir lagt 1/2 av dataen over på andre disken? Eller noe annet? Kan tilnærmet ingenting om det.

 

Om det ikke går, ville det gått fint å legge all data over på en tredje disk, sette opp de to første som striping, så føre dataen tilbake på de to første diskene? Er snakk om OS og hele pakka. All data jeg har nå ligger på disken.

 

Takker for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får å opprette striping av to harddisker uten å miste data:

 

For det første: ikke funder på om data ikke vil bli slettet, sett aldri opp raid uten backup :thumbup: I de fleste tilfeller formateres alt.

 

1 - Ghoste eksisterende hdd over til en tredje hdd

2 - sette opp striping på de to andre hdd'ene

3 - ghoste tilbake til hdd'ene med ferdig oppsatt striping

4 - Hvis du får inaccessible boot device (er nesten garantert at du får det), gjør følgende: kjøre reparasjon av win xp, boot med cd, velg installer windows, når du da får beskjed om at det finnes ett os på disken, velg reparer.

5 - Du vil nå ha en raid0 hdd med os slik som det var før du satt opp raid0

Endret av dudsi
Lenke til kommentar

samma sjanger, hvis jeg ikke får noe svar her lager jeg en egen tråd:

 

hvis jeg setter opp ett raid0 array med to disker, og jeg skal ha OS på denne disken jeg får da, er det mulig å lage en partisjon av denne disken da? slik at jeg kan ha OS på en egen partisjon som jeg kan formatere når OS er krøll, og beholde alt det andre på den andre partisjonen?

 

skjønner noen?

og jeg veit at jeg bør ha backup og slikt... men diskene mine kræsjer aldri... :p

Lenke til kommentar
hvis jeg setter opp ett raid0 array med to disker, og jeg skal ha OS på denne disken jeg får da, er det mulig å lage en partisjon av denne disken da? slik at jeg kan ha OS på en egen partisjon som jeg kan formatere når OS er krøll, og beholde alt det andre på den andre partisjonen?

 

 

Hvis du bruker hardware-raidkontroller vil raidet opptre som en disk for OS'et. Du kan behandle den på samme måte som en enkelt disk. Svaret er altså ja.

 

Dersom du bruker software-raidkontroller spørs det på OS'et. På linux er alt mulig, på windows aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...