Gå til innhold

Ødelagt skjermkort, eller virus?


Maiev S.

Anbefalte innlegg

Dette skjer når jeg går inn på WoW, og hvis jeg går inn i røyk på CS, det er helt sykt.

Først begynner det å prikke over hele skjermen, før bildet vrenger seg helt, så stopper alt, og maskina rebooter. Skjønner ingenting jeg.. :cry:post-92598-1137677208_thumb.png

 

Noen som har vært borti det samme eller kan hjelpe meg med kunnskaper? :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du refererer til der kalles artifacts og kan skyldes flere ting. Man kan for eksempel få det hvis man har klokket kortet for hardt eller har et defekt kort.

Jeg hadde det samme problemet for ikke lenge siden og fikk da nytt kort der jeg hadde kjøpt det defekte.

 

Edit: Velkommen til forumet.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Ok, kan jeg ha kommet borti noe da jeg byttet skjermkortvifte f.eks?

 

Edit: Takk :D

5464347[/snapback]

Meget mulig.

Det kan hende du ikke monterte viften korrekt, påførte for lite / mye kjølepasta eller noe helt annet.

Hvis jeg ikke tar feil gjelder ikke garantien på kortet når man har modifisert det så butikken du kjøpte det fra har nok intet ansvar her.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg ha gjort følgende:

 

- Overvåk temperaturen på kortet.

- Last ned og installer de siste driverne til kortet.

- Bytt tilbake til originalkjøleren.

- Prøv å montere Arctic Cooling kjøleren en gang til.

 

Start øverst og stopp når kortet virker tilfredsstillende. Husk å skrive ned temperaturen i idle og load på GPU for vært steg.

 

(Det er sikkert flere lure grep som kan gjøres her, men det var bare disse jeg kom på i farten.)

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd akkurat det samme med ett Gainward Geforce 6600gt. Første gang skjedde det hele tiden når jeg kjørte 3d grafikk. Dermed sendte jeg inn kortet og fikk ett nytt. (det var slik med original kjøler). Det nye jeg fikk fungerte ok, men fikk en veldig høy temperatur ved både "safemode" og "enhanced mode". I safemode lå vel gpu'en på 80-90 grader, og i enhanced så kræsja kortet akkurat som du har beskrevet det nå.

 

Jeg var lei av å vente på ett skjermkort som fungerte, så jeg kjøpte en zallman kjøler til skjermkortet. Dette var visstnok det som skulle til. Nå kjører kortet på en temperatur rundt 30-40grader, og funker som bare det. Eneste negative er at Gainward sine kort har litt annet brikkedesign enn de fleste andre, så kjølerne passer ikke helt bra på disse kortene. En kan ikke ha minne-kjølere på begge sidene av kortet f.eks, da dette vil komme i veien for vifta.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar feil gjelder ikke garantien på kortet når man har modifisert det så butikken du kjøpte det fra har nok intet ansvar her.
Kanskje jeg tar feil her i og med at komplett skriver på sine sider: NB: Den originale viften må følge med skjermkortet tilbake ved evt. retur/reklamasjon.

Dette står i annonsen til Arctic Cooling kjøleren som er lenket til over.

Everest er et fint program.

http://www.lavalys.com/

Etter å ha sett litt nærmere på den siden ser jeg at everest nettopp har sluttet å gi ut freeware utgaver av produktet. Beklager. Man kan allikevel laste ned EVEREST Corporate Edition og bruke det gratis i 30 dager. Du skal ikke se bort i fra at det fremdeles er noen mirrors hvor det fremdeles er mulig å laste ned programmet.

 

Edit: Siden du har sprengt originalkjøleren din og derfor vil ha store problemer med å få refusjon er det personer som har gjort MYE dummere ting med skjermkortet sitt. :cool:

post-64782-1137680672_thumb.jpg

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar feil gjelder ikke garantien på kortet når man har modifisert det så butikken du kjøpte det fra har nok intet ansvar her.
Kanskje jeg tar feil her i og med at komplett skriver på sine sider: NB: Den originale viften må følge med skjermkortet tilbake ved evt. retur/reklamasjon.

Dette står i annonsen til Arctic Cooling kjøleren som er lenket til over.

Everest er et fint program.

http://www.lavalys.com/

Etter å ha sett litt nærmere på den siden ser jeg at everest nettopp har sluttet å gi ut freeware utgaver av produktet. Beklager. Man kan allikevel laste ned EVEREST Corporate Edition og bruke det gratis i 30 dager. Du skal ikke se bort i fra at det fremdeles er noen mirrors hvor det fremdeles er mulig å laste ned programmet.

 

Edit: Siden du har sprengt originalkjøleren din og derfor vil ha store problemer med å få refusjon er det personer som har gjort MYE dummere ting med skjermkortet sitt. :cool:

5464621[/snapback]

 

LOL da...fikk mg en god latter av bilde :)

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk for hjelpen. :) Har lastet ned de siste driverne til kortet og har montert Arctic'en en gang til.

 

:blush: Hehe, orginalkjøleren har jeg sprengt.. :D 

 

Noe prog. som annbefales til viftetemp.overvåking?

5464492[/snapback]

 

 

speedfan

 

viftestyring (på noen av kanalene), samt temp på cpu, gpu, nb, hdd og det du måtte ha av sensorer. i tillegg viser den rpm på vifter og du kan få temp of choice i systray.

 

edit: ang problemet du beskrev i første post hadde jeg nøyaktig like artifacts på mitt 6800ultra. Sendte det inn igjen og fikk nytt. kortet var spenne originalt og ikke overklokket i det hele tatt. så det fins kort der ute som kan være doa.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Har lastet ned speedfan nå, og "Temp 3" står på 69 grader og har en flamme ved siden av. Så jeg tipper kanskje at den er bittelitt varm. :hm:

 

Men skal jeg da sende inn skjermkortet til Netshop da?

 

Jeg har jo byttet skjermkortvifte så det er ikke sikkert at de vil sende meg nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...