Gå til innhold

Excel: Finne doble oppføringer i en kolonne

rolfmm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en funksjon som gjør det mulig finne like oppføringer av verdier i en kolonne med flere tusen linjer? Jeg har en vareliste sortert etter artikkelnummer og har behov for å finne varenummer som forekommer to eller flere ganger i listen. Fant et lignende spørsmål i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=506414&hl= , men kunne ikke gjøre nytte av svaret. (Excel 2000, norsk)

mvh Rolf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Rolf

Du ikke bruke en pivot-tabell til å finne dubletter ? Vel, du er sjefen :-) Du kan rimeligvis sortere på den aktuelle kolonnen og så bruke en formel i en hjelpekolonne a la

=HVIS(A3=A2;"Dublett";"")

Og kan du ikke sortere heller så ta en titt på

http://www.cpearson.com/excel/duplicat.htm

der du finner formler og tips for dette & hint. Men de er på engelsk, post tilbake hvis du trenger hjelp til å implementere eller oversette engelske formler.

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet

Hei Harald, seint oppe? :)

Først; når det gjelder excel er du sjefen!!

Jeg har aldri brukt pivottabeller før og jeg må tilstå att jeg ikke skjønner så mye av pivoteringsveiviseren; 'oppsett' og 'alternativer'. Når jeg prøver får jeg beskjed om at 'Et av feltene i kildedataene har for mange unike elementer for en pivottabell'.

Jeg tittet på den siden du henviste til og tror absolutt at detter er hva jeg leter etter;

=IF(MAX(COUNTIF(Range1,Range1))>1,"Duplicates","No Duplicates") og

=IF(COUNTIF(Range1, A5)>1,TRUE,FALSE)

Hvordan gjør jeg dette på norsk for kolonne "A4:A6000" ?

mvh Rolf

Skrevet

Nei får du beskjed om for mange felter, så har du gyldig grunn til å ikke bruke Pivot-tabeller. Innebyggede begrensninger.

=HVIS(STØRST(ANTALL.HVIS(A4:A6000;A4:A6000))>1;"Dubletter";"Bare unike")

sett inn med Ctrl SHift Enter istedetfor Enter. Varsler om det finnes dubletter i området.

I B4:

=ANTALL.HVIS($A$4:$A$6000; A4)

Returnerer hvor mange celler i området som ineholder det A4 inneholder, A4 medregnet.

=HVIS(ANTALL.HVIS($A$4:$A$6000; A4)>1;"Dubletter";"Unik")

returnerer Unik itedetfor 1, Dubletter ellers.

Forøvrig et gammelt sjørøverknep: Merk A-kolonnen (Klikk A ). Gå me ny Data - Filter - Avansert filter (bare OK eventuelt mas om overskrifter underveis). Huk av "bare unike poster", så vil dubletter bli skjult.

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet
=ANTALL.HVIS($A$4:$A$6000; A4)

Returnerer hvor mange celler i området som ineholder det A4 inneholder, A4 medregnet.

5464024[/snapback]

Denne løste problemet! Jeg setter inn den i en celle ved siden av og kopierer helt ned. Deretter sorterer jeg denne kolonnen synkende som første valg og kolonne A som annet valg. Da får jeg alle dublettene øverst. (Det var faktisk 10-12 stykker.) Og så er det bare å redigere.

Takk for hjelpa! :)

mvh Rolf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...