rolfmm Skrevet 18. januar 2006 Skrevet 18. januar 2006 Finnes det en funksjon som gjør det mulig finne like oppføringer av verdier i en kolonne med flere tusen linjer? Jeg har en vareliste sortert etter artikkelnummer og har behov for å finne varenummer som forekommer to eller flere ganger i listen. Fant et lignende spørsmål i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=506414&hl= , men kunne ikke gjøre nytte av svaret. (Excel 2000, norsk) mvh Rolf
Harald Staff Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 Hei Rolf Du ikke bruke en pivot-tabell til å finne dubletter ? Vel, du er sjefen :-) Du kan rimeligvis sortere på den aktuelle kolonnen og så bruke en formel i en hjelpekolonne a la =HVIS(A3=A2;"Dublett";"") Og kan du ikke sortere heller så ta en titt på http://www.cpearson.com/excel/duplicat.htm der du finner formler og tips for dette & hint. Men de er på engelsk, post tilbake hvis du trenger hjelp til å implementere eller oversette engelske formler. HTH. Beste hilsen Harald
rolfmm Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Skrevet 19. januar 2006 Hei Harald, seint oppe? Først; når det gjelder excel er du sjefen!! Jeg har aldri brukt pivottabeller før og jeg må tilstå att jeg ikke skjønner så mye av pivoteringsveiviseren; 'oppsett' og 'alternativer'. Når jeg prøver får jeg beskjed om at 'Et av feltene i kildedataene har for mange unike elementer for en pivottabell'. Jeg tittet på den siden du henviste til og tror absolutt at detter er hva jeg leter etter; =IF(MAX(COUNTIF(Range1,Range1))>1,"Duplicates","No Duplicates") og =IF(COUNTIF(Range1, A5)>1,TRUE,FALSE) Hvordan gjør jeg dette på norsk for kolonne "A4:A6000" ? mvh Rolf
Harald Staff Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 Nei får du beskjed om for mange felter, så har du gyldig grunn til å ikke bruke Pivot-tabeller. Innebyggede begrensninger. =HVIS(STØRST(ANTALL.HVIS(A4:A6000;A4:A6000))>1;"Dubletter";"Bare unike") sett inn med Ctrl SHift Enter istedetfor Enter. Varsler om det finnes dubletter i området. I B4: =ANTALL.HVIS($A$4:$A$6000; A4) Returnerer hvor mange celler i området som ineholder det A4 inneholder, A4 medregnet. =HVIS(ANTALL.HVIS($A$4:$A$6000; A4)>1;"Dubletter";"Unik") returnerer Unik itedetfor 1, Dubletter ellers. Forøvrig et gammelt sjørøverknep: Merk A-kolonnen (Klikk A ). Gå me ny Data - Filter - Avansert filter (bare OK eventuelt mas om overskrifter underveis). Huk av "bare unike poster", så vil dubletter bli skjult. HTH. Beste hilsen Harald
rolfmm Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Skrevet 19. januar 2006 =ANTALL.HVIS($A$4:$A$6000; A4)Returnerer hvor mange celler i området som ineholder det A4 inneholder, A4 medregnet. 5464024[/snapback] Denne løste problemet! Jeg setter inn den i en celle ved siden av og kopierer helt ned. Deretter sorterer jeg denne kolonnen synkende som første valg og kolonne A som annet valg. Da får jeg alle dublettene øverst. (Det var faktisk 10-12 stykker.) Og så er det bare å redigere. Takk for hjelpa! mvh Rolf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå