Gå til innhold

Hva er sjangsen?


Corn

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bruk for tilde tasen her i en post. Keyboardet mitt nekter å få den fram, så kom jeg på at det var noe med ascii greier for å få fram tegn.

 

Så jeg holder inne alt-tasten og trykker på neon taster

på tallene til høyre (hva heter det igjen, numpad?) og jeg greier å treffe tildeknappen på aller første forsøk!

 

Hvor mange asciikodesaker finnes det totalt?

 

(Jeg er ikke sikker på om det er tilde den heter, og jeg får den heller ikke fram nå, siden jeg ikke er like heldig når jeg gjetter ascii nå. Uansett, knappen oppe til venstre for enter, bøydestrek saken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


borre skrev (2002-09-11 22:28):

Nei, der er sjansen 1 til 5,5 millioner eller noe sånn :smile:


 

Kommer ann på hva du vet om ASCII tabellen det. vet du at det er 3 siffer, så er sjansen 1 til 999

 

Vet du at det 256 tegn i ASCII tabellen så er sjansen 1 til 256

 

Vet du at de vanligste tegnene er de 128 første, så er sjansen 1 til 128.

 

Tror jeg :razz:

 

Lenge siden jeg har hatt sannsynlighetsregning...

Lenke til kommentar

Quote:


olsen skrev (2002-09-11 20:51):

Det er 128 tegn i standard ascii, men i tilleg så er det 128 tegn til som er forskjellige fra land til land..


 

Det er nok litt feil...

 

Den gamle ASCII var på 128 tegn (2^7 som vil si at det krevde 7 bits per tegn), mens den nye ASCII-tabellen inneholder 256 tegn (2^8 som vil si å bits per tegn).

 

Fremdeles er sjansen (hvis du tipper helt ut i løse luften) 1:256, ikke 1:5,5mill som du sa, borre... Hva mente du, forresten?

Lenke til kommentar

Quote:


Jimmy Pop skrev (2002-09-12 10:46):


Den gamle ASCII var på 128 tegn (2^7 som vil si at det krevde 7 bits per tegn), mens den nye ASCII-tabellen inneholder 256 tegn (2^8 som vil si å bits per tegn).



 

Er klar over at det er 256 tegn. de første 128 tegnene er lik overalt i verden, de 128 siste kan variere fra land til land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...