Gå til innhold

vilken minnebrikke annbefalles av C.F og XD


Anbefalte innlegg

hei har fått meg ett Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom og skal kjøpe meg nye minnebrikker til dette ,kan bruke CompactFlash Type I, CompactFlash Type II, XD-Picture Card.

Vilken type minne brikke annbefaller dere og evt størrelse og merke .

vil helst ha en minnebrikke som jobber, for att bildene legger seg fort inn på det.

håper noen kan hjelpe meg litt her

Endret av gthansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme kamera, som jeg er meget godt fornøyd med :)

Da jeg kjøpte det var CF mye billigere enn xD, så derfor kjøpte jeg et 512MB CF-kort til det, og så har jeg et 128MB xD-kort som reserve. Tidsmessig merker jeg ingen forskjell på lagringstidene om jeg bruker xD eller CF.

Det er bare når du bruker RAW eller TIFF at lagringen tar merkbart med tid (ca 7 sek!)

Nå er ikke mitt CF-kort noe spesielt kjapt (Crucial), men det funker helt greit til mitt formål. I dag hadde jeg nok kjøpt et raskere CF-kort.

Lenke til kommentar

Av compactflash, så er det vel bare 3 typer som gjelder...Sandisk ultra II og Extreeme III eller Lexar Professional?

 

Kingston Elite pro har jeg også litt tiltro til.

 

CF er vel større (både logisk, fysisk og markedsmessig), så jeg vil tro at ett raskt CF kort er billigere enn ett raskt xD kort.

Lenke til kommentar

hei takk for svar kommer til og gå for ett CF kort men lurer nå på er Sandisk ultra II ett CF type 2 ? og Extreeme III er det et CF TYpe 3 ? om det er noe som heter CF type3 da ,for ser att kamera jeg har fått meg tar bare CF type 1 og 2 , og har jeg brukt for raskt kort ? er det kun hvis jeg tar bilder i raw det er merkbart og er det evt mye merkbart ?

Lenke til kommentar

Type1 og 2 har ingen ting med Sandisk UltraII og Extreme III det er bare navn på sandisk sine minnekort.

 

Jeg tror alle moderne minnekort er av type1, type2 var ekstra kjukke minnekort som ofte var harddisk og ikke flashbaserte. De er er ikke så vanlige nå lenger siden det har blitt veldig billig å lage store flashbaserte kort.

Lenke til kommentar

Er C5060 hurtig nok til å utnytte hastigheten på de hurtigste kortene. Kjøper må vurdere om han har behov for hastighet utover basic grunnmodell av kjent fabrikat. Til min fotostil trenger jeg egentlig ikke hurtigere kort enn vanlig CF, men det er opp til hver enkelt. Mange kaster bort pengene på et ekstremt hurtig kort, så tar man bare enkeltbilder (ikke lange serier) i praksis.

Lenke til kommentar

Tenkte bare å nevne det. Bruker av og til vanlig, blått Sandisk-kort. Da kan jeg ta serier på opp til 8 bilder (i alle fall, har aldri tatt lengre serier på det kortet) uten at det har skapt problemer for arbeidsflyten min. Behovet for noen som helst ultra er nok noe opskrytt, selv om jeg personlig ville valgt det til min 20D. Til en semikompakt spørs det om jeg hadde brydd meg, for å si det rett ut. Hvis seriebilder er viktig velger man dslr.

Lenke til kommentar
takk for alle svar kommer til og begynne med et Sandisk 512MB Compact Flash Ultra II kort jeg da !!

5453440[/snapback]

 

Du trenger strengt tatt ikke mer enn det billigste kortet du kan finne. Hastigheten har lite å si siden de fleste moderne kameraer har innebygd mellomlagring til forholdsvis mange bilder, på EOS350D kan du feks ta 14 bilder i serie med JPG-kvalitet før du vil merke hastigheten på minnekortet. Poenget mitt er at mange selgere lurer kunder til å kjøpe dyrere og raskere minnekort enn de trenger, fordelen med Sandisk er selvsagt kvaliteten som er mye bedre enn andre merker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...