Gå til innhold

Antivirus nødvendig på Mac OS X?


Anbefalte innlegg

KJæresten min har en iBook med Mac OS X 10.3 for øyeblikket.

 

Hun har i lengre tid kjørt Norton Internet Security, av min oppfatning at dette er nødvendig.

Men er det virkelig nødvendig å bruke Antivirus-software på Mac? Norton Firewall er bare plagsom og spretter opp nå og da. Norton Antivirus skal på død og liv scanne alle USB-penner og minnekort som blir koblet til, og ofte henger scanningen seg når man prøver å avbryte den.

 

Heller har jeg aldri sett et eneste virus på de forskjellige Macene jeg og de andre i familien betjener.

 

Kan hun problemfritt fjerne alt av Norton?

Og hvis man virkelig bør ha antivirus, finnes det noe freeware som fungerer bra, og ikke er like stort/tungt som Norton?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel omtrent samme sjangs for å få virus på mac, som det er på gnu/linux. Begge disse OSa er bygd opp slik at det ikke vil være mulig for et virus å forplante seg i systemet - i motsetning til windows - der default bruker kjører som administrator (=skrivetilgang til rota i systemet, c:\). Eneste nytten jeg kan se med antivirus, må være for å scanne etter og fjerne windows-virus fra filer.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen kjente virus til Mac. Som kjent trenger virusene å være kjent for antivirus programmet før det skal kunne drepe det.

 

Så eneste grunn til å ha et antivirus-program på en Mac, er hvis du skulle få noen virusinfiserte filer, og da for å unngå og kopiere virusinfiserte filer videre til en Windows-bruker.

 

Altså kjører du Norton e.l. på Mac'en din, bruker du opp CPU, minne og ikke minst penger, kun for å være snill mot dine Windows-venner.

 

Brannmuren innebygget i OS X er bra nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...