Gå til innhold

Hvilket objektiv for å få bra portrettbilde


Anbefalte innlegg

Har kanskje tenkt til å investere i et eoS 350D-kamera og da følger det jo med et 18-55 standardobjektiv i pakken/kitet.

 

Men dette er vel ikke bra nok for nærbilder/makro/portrettbilder?

 

Var en del med en proff fotograf når jeg var i forsvaret, og han forklarte litt her og der om objektiver. Han hadde et spesielt objektiv som han brukte for portrettfotografier, som gjorde at bildene fikk lav dybdeskarphet (blir det ikke det?)

 

Et av bildene han har tatt er dette:

http://upload.chrzz.no/upload/th13div.jpg

 

Hva slags objektiv kan jeg bruke til dette kameraet jeg nevnet?

 

Har ikke lyst til å punge ut med tusen på tusen-på tusen-på tusen-på tusen på objektiv, men nok til at det får en slik effekt og gode resultate (men er da ikke superkresen ;))

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

En 50 1.4 som notnA sier stemmer ja. Det ligger på i overkant av 3000,- og er et ypperlig objektiv.

 

Ulempen, om man kan kalle det det, med slike lyssterke objektiv (ved bruk av stor blender som gir liten dybdeskarphet) er at det er lett å bomme med fokus om man ikke akter seg - slik som det eksempelet du refererer til viser. Fokus ligger på nesa og ikke på øynene, og det er ikke så bra.

Lenke til kommentar
Har kanskje tenkt til å investere i et eoS 350D-kamera og da følger det jo med et 18-55 standardobjektiv i pakken/kitet.

 

Men dette er vel ikke bra nok for nærbilder/makro/portrettbilder?

 

Var en del med en proff fotograf når jeg var i forsvaret, og han forklarte litt her og der om objektiver. Han hadde et spesielt objektiv som han brukte for portrettfotografier, som gjorde at bildene fikk lav dybdeskarphet (blir det ikke det?)

 

Et av bildene han har tatt er dette:

http://upload.chrzz.no/upload/th13div.jpg

 

Hva slags objektiv kan jeg bruke til dette kameraet jeg nevnet?

 

Har ikke lyst til å punge ut med tusen på tusen-på tusen-på tusen-på tusen på objektiv, men nok til at det får en slik effekt og gode resultate (men er da ikke superkresen ;))

 

Takker for alle svar!

5440344[/snapback]

 

Litt avhengig av arbeidsavstanden du har, så vil jeg anbefale Canon EF 85mm f1,8 USM, dette er ett nydelig objektiv, sylskarpt, og den litt lengre brennvidden i forhold til 50mm gir enda bedre kontroll over dybdeskarpheten, og gir en behagelig arbeidsavstand til modellen.

 

Har brukt dette på både 300D og 20D, og nå på 5D (da oppleves det dog som en 50mm på 350/20D)

Lenke til kommentar

Tradisjonelt skal et portrettobjektiv være på ca 100mm, hvilket tilsvarer 62,50 mm på en 350D.

 

Stort sett alt av fastobjektiver vil være godt nok, med tanke på skarphet. Rimeligste er vel 50mm 1,8. Jeg har brukt 50mm 1,4, som er enda skarpere, og enda mer lyssterkt. Det er riktig av dybdeskarpheten er svært liten på blender 1.4. Men hvem i all verden er det som ikke klarer å stille blenderen opp til f.eks. 8? Eller hva man nå vil.

 

Men jeg har også brukt min 100mm 2.8 Macro. Dette er det rimeligste (original) objektivet som egner seg til macro-fotografering. Også sylskarpt. Men dette er større, noe dyrere og krever at du står lenger unna motivet. Men du får med et meget bra macro-objektiv

 

Begge disse er forøvrig skarpere enn min 24-105, som er laaangt dyrere.

 

Jeg ville tatt objektivet du har, stilt det på 50mm, og vurdert om du liker arbeidsavstanden til motivet. Prøv med dobbel avstand, og se om det er bedre. Finn den avstanden du trives med, og kjøp det objektivet som korresponderer.

 

Men du bør ikke kjøpe mindre enn 50mm, for da vil du få ugunstige forvrengninger i bildet. Dvs nesen blir stor og proposjonene feil. Få som liker slike bilder. (Med mindre du tar helfigur fra lav vinkel, slik at modellen får ekstra lange ben. Det liker de fleste...)

Lenke til kommentar
..50mm 1,4, som er enda skarpere, og enda mer lyssterkt. Det er riktig av dybdeskarpheten er svært liten på blender 1.4. Men hvem i all verden er det som ikke klarer å stille blenderen opp til f.eks. 8? Eller hva man nå vil.

5495163[/snapback]

 

Det er da ikke bare å endre til f/8 det er liten dybdeskarphet som er målet (nevnt av trådstarter) eller hvis det rett og slett ikke er lys nok til det.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Her er et bilde tatt med EF 50mm 1,8. Jeg har ikke tenkt å poste det på bildekritikken, fordi det er generellt litt uskarpt. Likevel gir det et godt eksempel på hvor liten dybdeskarphet du får med f/1,8. Iso 200, lukkertid 1/25s.

Ps: Det viser også noe om hva et godt portrett skal inneholde; et fotogent ansikt og god kontakt mellom fotograf og den det blir tatt bilde av (jfr diskusjonene om portrett vs candid shot).

Lenke til kommentar

Nu ved jeg godt at tråden her handler om portræt ;)

Men bare for at illustrere pointen om dybdeskarphed (DOF):

I går fik jeg mig en 50/1.4. Jeg har ikke haft tid til at bruge den seriøst endnu, men jeg har da tullet lidt rundt i huset, og tog bl.a. dette lidt tilfældige billede fra min vindueskarm - håndholdt og på fuld åbning. Jo, det er i fokus. Men som det ses, så skal DOF måles i millimeter ved den åbning og på den afstand.

Jeg indrømmer, at jeg ryster lidt i bukserne ved tanken om at skulle stille skarpt på et ansigt med den DOF - men som en anden har skrevet her i tråden: så må man jo blænde ned...

(PS: til gengæld har det en bokeh som en van Gogh!)

 

MVH Lars

 

post-79474-1138219090_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Litt avhengig av arbeidsavstanden du har, så vil jeg anbefale Canon EF 85mm f1,8 USM, dette er ett nydelig objektiv, sylskarpt, og den litt lengre brennvidden i forhold til 50mm gir enda bedre kontroll over dybdeskarpheten, og gir en behagelig arbeidsavstand til modellen.

 

Har brukt dette på både 300D og 20D, og nå på 5D (da oppleves det dog som en 50mm på 350/20D)

5494686[/snapback]

Det gir vel strengt tatt ikke det? Dybdeskarphet har lite (les: ingenting) aa gjoere med brennvidden. Det som teller er hvor stort det er paa bildebrikke/fimplan. Altsaa hvor stor del av bildeflaten det opptar. Mao. vil det si at du faar samme dybdeskarphet med 50mm og 85mm hvis ansiktet er like stort i bildet.

Saa hvis du ikke skal ha SVAERT stor dybdeskarphet/et halvt ansikt med paa bildet saa maa du bare rett og slett gaa naermere med en 50mm?

 

Skyt meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Det gir vel strengt tatt ikke det? Dybdeskarphet har lite (les: ingenting) aa gjoere med brennvidden. Det som teller er hvor stort det er paa bildebrikke/fimplan. Altsaa hvor stor del av bildeflaten det opptar. Mao. vil det si at du faar samme dybdeskarphet med 50mm og 85mm hvis ansiktet er like stort i bildet.

Saa hvis du ikke skal ha SVAERT stor dybdeskarphet/et halvt ansikt med paa bildet saa maa du bare rett og slett gaa naermere med en 50mm?

 

Skyt meg hvis jeg tar feil.

5507080[/snapback]

Her er en link til bra forklaring om forholdet mellom dybdeskarphet og brennvidde.

 

Cambridge in colour: Depth of field

Lenke til kommentar
Skyt meg hvis jeg tar feil.
Pang du er skadeskutt.

 

Ansiktet kan ikke være like stort med 50 mm og 85 mm fordi det ikke er flatt og perspektivet på de to objektivene er forskjellig, dermed kan du ikke gjøre alle delene av ansiktet like stort samtidig.

 

De delene av ansiktet som er lengst borte vil på 85 mm avtegnes større og dermed vil uskarpheten bli mer synlig. Så 85 mm vil gjøre deler av ansiktet mindre skarpt enn 50 mm vil gjøre det. Begge objektivene vil ha samme skarphet pr cm på motivet, men ikke samme skarphet pr cm på resultatbildet på grunn av denne størrelsesforskjellen.

 

Så du har rett i at samme mengde informasjon fra motivet når bildebrikken, men siden det ene objektivet avtegner den informasjonen i et større format så vil den være mindre skarp. Siden det er skarpheten på hver overflateenhet av bildet og ikke på hver overflateenhet av motiv som avgjør om et bilde er skarpt eller ikke så vil 50 mm gi større dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Dybdeskarphet er et dårlig definert begrep, fordi det relaterer seg til størrelsen på "circle of confusion" (COC). Og det "skarpt" gjengitte, er heller ikke noe punkt, men en disk med diameter ca 10 um ved f/8. (D=1.35A, tilnærma. A blendertallet) En kan ikke sette ei grense på COC-diameteren og si "mindre er skarpt, større er uskarpt", men det er jo akkurat dette som gjøres (ca 0.25mm FORSTØRRA) både i enkle DOF-kalkulatorer og på DOF-skalaene på objektiver. Dybdeskarphet kan bare vurderes noenlunde presist ut fra gitt blenderåpning og forstørrelse. Men DOF-beregninger kan være ekstremt nyttige, bare en forstår begrensningene.

 

Ved kortere brennvidder er også en større del av det "skarpe" området bak fokuspunktet, ved lange brennvidder ligger fokuspunktet tilnærma midt i. Dette har praktisk betydning for portrett med kompaktkamera vs FF, (og kanskje for 4/3 vs FF) men neppe for valget mellom 50 og 100mm optikk.

 

I porttrettet trådstarter viser til, mistenker jeg at det er brukt objektiv med "defocus control". Da kan en holde fokalplanet fast, og justere "fokuseringen" av det uskarpe, altså "defokuseringen".

 

50mm og f/2.8 er ikke noe dumt utgangspunkt for portrett, med standard DOF-beregning har en da 9mm å gå på ved avstand 0.8m, 15mm ved 1m og 21mm ved 1.2m . Tilsvarende tall for f/2 blir hhv 7,10 og 15mm. Disse tallene illustrerer hvordan en jobber litt lettere med utsnitt. Hvis en kan behandle objektivet varsomt, skulle 50/1.8 kunne holde lenge. Så kan en heller bytte til dyrere når en kjenner behovet sitt bedre.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...