Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av ADSL-linje mellom 2 bærbare


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og samboeren min har hver vår bærbar pc (Inspiron 6000). Vi vil gjerne dele ADSL-linjen mellom disse 2 pcene. Men en trådløs løsning er så dyrt synes jeg, sett litt på det men koster jo 700 og oppover der jeg har sjekket ut. Har også sett på splitter på Clas Ohlson til ca 300.

 

Det jeg lurer på er om man bare kan splitte linjen ved hjelp av en enkel ledning som har et inntak inn men deler seg i slik at hver maskin kan kobles på.

Får ikke helt satt ord på det, men håper noe forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du tenger vel en router, og en nettverkskabel til hver av maskinene?

Siden du da må kjøpe en router, så er det ikke så alt for dumt med en trådlås?

 

Eller finnest det andre alternativer?

5437740[/snapback]

Det som er at vi leier en kjellerleilighet, så det er lagt ned internet fra de vi leier hos. Vet ikke om dette har noe å si for hva jeg må gjøre for å dele linjen nede hos oss??

For hvis det å kjøpe den lille ledningen som koster 50 kroner funger er jo det supert. De

i butikken sa jeg måtte kjøpe en splitter eller router (Elkjøp). Men vil sjekke ut litt før jeg kjøper noe til mange hundre kroner. Kan jo være at de er ute etter å selge dyre ting til en uvitende kunde??

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Ingen som kan svare meg på dette spørsmålet?? Hadde håpet noen kunne komme med en god og økonomisk løsning på vårt problem:)

Jeg har desverre ingen peiling på hva som skal til for å dele linjen?

5443508[/snapback]

 

Siden nok de som eier linjen allerede har en router trenger du kun å kjøpe en switch og nettverkskabeler.

Lenke til kommentar

Siden nok de som eier linjen allerede har en router trenger du kun å kjøpe en switch og nettverkskabeler.

5443548[/snapback]

 

Oki. Så jeg må ha en switch for at det skal funke. Trodde kanskje jeg skulle slippe unna med kun en ledning som kunne dele linjen. Stikke en slik som brukes på tlf for å få fler uttak. Men da funker altså ikke det:( jaja...

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Switch er det du skal ha, ikke switchboks. Dersom de har en router oppe i leiligheten vel å merke. Denne fra komplett er rimelig. Så trenger du selvfølgelig kabler til denne da.

5443605[/snapback]

 

Oki. Tusen takk for svar. Har sett på en hos Clas Ohlson til kr 300.

Det er ikke alltid den billigste løsningen som jeg helst ønsket fungerer.

 

Men takk for hjelpen. Virket grei den du viste til på komplett. Noen andre forslag til switch som man kan kjøpe på lefdal, elkjøp o.l??

 

Ser de har den du viser til på komplett hos datakjeden også. Blir en tur dit da hvis ikke noe annet dukker opp.

For dette vil fungere for meg?? For det er lagt opp til kontakt i stuen og på soverommet som kommer i fra linjen oppe hos huseieren.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Kjøp en liten switch, trenger ikke være trådløs, ta en nettverkskabel fra Ruteren til Switchen og en kabel til hver av datamaskinene, det fungerer helt slik som det skal, bare ha alt på automatisk av Iper dns osv

5443779[/snapback]

Switchen blir koblet til kontakten som er lagt opp her nede i kjelleren. Men den kommer jo fra oppe så det bør jo fungere bra. Det er i stuen vi trenger internet til begge pcene. Så da fungerer sikkert det med switch.

 

Men vil ikke den ledningen som jeg hadde håpet fungere?? I som stikkes i kontakten og deler seg slik at man kan koble på 2 ledninger?

Endret av Hovis
Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om dine laptoper har innebygd trådløst nettverkskort (Wlan)? For hvis de har det så må det være mye smartere å gå for en trådløs router til 375,-? Jeg vet ihvertfall hva jeg hadde gjort hvis det gjaldt laptop....hele poenget for meg er at det skal være uten en tråd. Men det behøver selvfølgelig ikke gjelde for deg :)

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om dine laptoper har innebygd trådløst nettverkskort (Wlan)? For hvis de har det så må det være mye smartere å gå for en trådløs router til 375,-? Jeg vet ihvertfall hva jeg hadde gjort hvis det gjaldt laptop....hele poenget for meg er at det skal være uten en tråd. Men det behøver selvfølgelig ikke gjelde for deg  :)

5443806[/snapback]

Joda, har trødløst nettverk på dem ja. Men har ikke noe greie på dette. Og vil dette fungere bra i og med at det bare er en ledning som er lagt opp i fra oppe. Er det da bare å koble den på i kjelleren så er man i gang??

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om dine laptoper har innebygd trådløst nettverkskort (Wlan)? For hvis de har det så må det være mye smartere å gå for en trådløs router til 375,-? Jeg vet ihvertfall hva jeg hadde gjort hvis det gjaldt laptop....hele poenget for meg er at det skal være uten en tråd. Men det behøver selvfølgelig ikke gjelde for deg  :)

5443806[/snapback]

Joda, har trødløst nettverk på dem ja. Men har ikke noe greie på dette. Og vil dette fungere bra i og med at det bare er en ledning som er lagt opp i fra oppe. Er det da bare å koble den på i kjelleren så er man i gang??

5443820[/snapback]

 

Hvis de oppe har router så kan du sette opp et såkalt trådløst aksesspunkt oppe hos dem. Det er mye det samme som en trådløs router men uten router delen. Det skal gå bra å få kontakt med den i etg under. Eller så kan du koble rett på den kabelen ja hvis det er en nettverkskabel som kommer fra en router hos dem. Men sjekk for guds skyld at ikke de har en trådløs router da, slik at du egentlig bare kan få tilgang. Eller vet de at dere har trådløse laptoper slik at den muligheten er utelukket? Skulle hatt litt mere info for å kunne hjelpe deg.

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om dine laptoper har innebygd trådløst nettverkskort (Wlan)? For hvis de har det så må det være mye smartere å gå for en trådløs router til 375,-? Jeg vet ihvertfall hva jeg hadde gjort hvis det gjaldt laptop....hele poenget for meg er at det skal være uten en tråd. Men det behøver selvfølgelig ikke gjelde for deg  :)

5443806[/snapback]

Joda, har trødløst nettverk på dem ja. Men har ikke noe greie på dette. Og vil dette fungere bra i og med at det bare er en ledning som er lagt opp i fra oppe. Er det da bare å koble den på i kjelleren så er man i gang??

5443820[/snapback]

 

Hvis de oppe har router så kan du sette opp et såkalt trådløst aksesspunkt oppe hos dem. Det er mye det samme som en trådløs router men uten router delen. Det skal gå bra å få kontakt med den i etg under. Eller så kan du koble rett på den kabelen ja hvis det er en nettverkskabel som kommer fra en router hos dem. Men sjekk for guds skyld at ikke de har en trådløs router da, slik at du egentlig bare kan få tilgang. Eller vet de at dere har trådløse laptoper slik at den muligheten er utelukket? Skulle hatt litt mere info for å kunne hjelpe deg.

5443859[/snapback]

 

Nei, de har ikke trådløs router oppe. Skulle ønske de hadde det :thumbup:

Ja, ledningene nede hos oss kommer i fra deres router oppe. Men er den økonomiske siden her også da. Koster jo litt mer enn en switch da.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om dine laptoper har innebygd trådløst nettverkskort (Wlan)? For hvis de har det så må det være mye smartere å gå for en trådløs router til 375,-? Jeg vet ihvertfall hva jeg hadde gjort hvis det gjaldt laptop....hele poenget for meg er at det skal være uten en tråd. Men det behøver selvfølgelig ikke gjelde for deg  :)

5443806[/snapback]

Joda, har trødløst nettverk på dem ja. Men har ikke noe greie på dette. Og vil dette fungere bra i og med at det bare er en ledning som er lagt opp i fra oppe. Er det da bare å koble den på i kjelleren så er man i gang??

5443820[/snapback]

 

Hvis de oppe har router så kan du sette opp et såkalt trådløst aksesspunkt oppe hos dem. Det er mye det samme som en trådløs router men uten router delen. Det skal gå bra å få kontakt med den i etg under. Eller så kan du koble rett på den kabelen ja hvis det er en nettverkskabel som kommer fra en router hos dem. Men sjekk for guds skyld at ikke de har en trådløs router da, slik at du egentlig bare kan få tilgang. Eller vet de at dere har trådløse laptoper slik at den muligheten er utelukket? Skulle hatt litt mere info for å kunne hjelpe deg.

5443859[/snapback]

 

Nei, de har ikke trådløs router oppe. Skulle ønske de hadde det :thumbup:

Ja, ledningene nede hos oss kommer i fra deres router oppe. Men er den økonomiske siden her også da. Koster jo litt mer enn en witch da.

5443913[/snapback]

 

Vel vel.....du får selge laptopen til samboeren din da..... :thumbup:

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

Ikke kone, men samboer ja :thumbup:

 

Men da er det de mulighetene vi har da som vil fungere. Er fortsatt litt lysten på å prøve en telefonforgrener fra biltema til 20 kroner. Eller er det slik at man må ha en switch for at man kan dele linjen mellom disse bærbare??

 

Men er det med trådløst vanskelig å sette opp?? Har ikke så mye greie på det med internetoppsett osv...

Lenke til kommentar
Ikke kone, men samboer ja :thumbup:

 

Men da er det de mulighetene vi har da som vil fungere. Er fortsatt litt lysten på å prøve en telefonforgrener fra biltema til 20 kroner. Eller er det slik at man må ha en switch  for at man kan dele linjen mellom disse bærbare??

 

Men er det med trådløst vanskelig å sette opp?? Har ikke så mye greie på det med internetoppsett osv...

5444139[/snapback]

 

Trådløst kan være litt å sette seg inn i, men dette finner du info om her på forumet. Ofte funker det rett ut av boksen, men ikke alltid. Også er det jo greit å sikre nettet sitt mot andre da, med kryptering og lignende. Men ikke noe av dette er spesielt vanskelig. Når det gjelder splitter så har jeg aldri prøvd. I verste fall kan du jo strekke to kabler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...