bleidd Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Mange har jo bredbånd via kabel-tv. Hva med kabel-tv via bredbånd? I disse dager er det jo mange som får bredere og bredere bredbånd (puh). Finnes det, eller vil det komme, en tjeneste fra ISP'er der de tilbyr tv-sendinger via internett (ADSL etc.)? Tenker ikke på streaming til pc'n av gamle programmer som fra nrk.no, men at "de ordentlige" kanalene kommer via telefonlinjen inn til huset. Altså: Man trenger bare laste ned en kanal om gangen. Man har en boks koblet til tv'n, ala en parabol-tuner. Med denne kan man skifte kanal. Da streamer man en ny kanal i stedet. Denne boksen kan bruke dagens smartkort-systemer. Signalene man får fra digital parabol i dag, hvor stor båndbredde krever de? HDTV vil vel kreve mye mer når det kommer, men hvilken linje må man ha for å dekke dagens tv-standard? Man skulle kunne plukket ut sine egne kanalpakker fra sin ISP.. *drømme om Comedy Central og mye annet* Nå er jo markedet "duopolisert" av Canal Digital og Viasat... Dessuten er det mange (hei, meg) som mister signalet på parabolen når det er tunge skyer, mye snø eller lignende. For ikke å snakke om at antennen er så pen på veggen der. Det er også mange som bor i områder som ikke kan få kabel-tv i det hele tatt. Men ADSL kan de få (meg og mange jeg kjenner). Velkommen til meg, kabel-tv med egendefinerte kanalpakker. Kom så snart dere kan.
agvg Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 (endret) Lyse sitt fiberoptiskebredbånd fungerer omtrent som du skisserer og det fungerer strålende med TV, Video on demand, telefon og selvsagt bredbånd. Du kan koble opp inntil fire tunere på linja. Endret 10. januar 2006 av agvg
bleidd Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Skrevet 10. januar 2006 Kan man skreddersy kanalene man vil ha? Legger de opp fiber til alle som vil ha? De må vel operere på et meget begrenset område?
agvg Skrevet 11. januar 2006 Skrevet 11. januar 2006 Det rulles ut fiber for fullt i norge men det er jo ikke tilgjengelig annet enn i områder hvor lokale e-verk har satset på og tilby dette. Kanaltilbudet er desverre ikke så fritt, omtrent som kabel og parabol. Dette vil komme på ADSL2+ også men dette er jo en langt dårligere løsning enn fiber.
Wattengård Skrevet 11. januar 2006 Skrevet 11. januar 2006 NextGenTel har nettopp kommet med IP-TV. -C-
MindTooth Skrevet 11. januar 2006 Skrevet 11. januar 2006 Hvis det ikke hadde vært en kamp mellom fiber og digitaltbakkenett kunne de fleste fått fiber, men full dekning for fiber-TV(kult ord ). ONT: Er ikke dette mulig med MCE? Slik EPG eller hva nå det het.
kjetilkl Skrevet 11. januar 2006 Skrevet 11. januar 2006 Det som jeg har hørt er problemet med mange av de løsningene som finnes i dag er at kanalen byttes i sentralen (bare en kanal sendes til deg om gangen). Jeg kjenner noen som har TV via et slikt nett, og noen ganger bruker systemet 20 sekunder på å bytte kanal, så de er ikke kjempefornøyd
Wattengård Skrevet 11. januar 2006 Skrevet 11. januar 2006 EPG = Electronic Program Guide. Altså programblad. -C-
agvg Skrevet 11. januar 2006 Skrevet 11. januar 2006 Det som jeg har hørt er problemet med mange av de løsningene som finnes i dag er at kanalen byttes i sentralen (bare en kanal sendes til deg om gangen). Jeg kjenner noen som har TV via et slikt nett, og noen ganger bruker systemet 20 sekunder på å bytte kanal, så de er ikke kjempefornøyd 5419285[/snapback] Dette gjelder ikke de boksene jeg har sett basert på lyse sin fiberløsning.
agvg Skrevet 11. januar 2006 Skrevet 11. januar 2006 NextGenTel har nettopp kommet med IP-TV. -C- 5419254[/snapback] Problemet med xDSL er jo den svært begrensede båndbredden man har tilgjengelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå