Gå til innhold

Har vi "stjålet" domenet?

HKRoed

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg og 2 kompisser kjøpte for ca ett og ett halvt år siden ett .no-domene som vi bruker i forbindelse med hobbyen våres. Idag tidelig fikk jeg en mail fra det samme domenenavnet, men da det komersielle: www.domenet.com hvor det skrives:

I am Mike, President of the "domenet demmes" "Domenet demmes" is a trademark owned by us and upon which we have continuously done business for many years, including the marketing of our music in Norway and across the EU.  We also own (as you undoubtedly know) the name "domenet demmes", as well as most of the other similar website names with "domenet demmes".  Your use of the name "domenet demmes" or its derivatives has the serious potential of confusion in the music and music services marketplace, both in Norway and in other European locations.  In addition, your use of the name on the internet will certainly confuse those looking for our well-established comapny.  We would like to be able to resolve this confusion without the need to resort to legal action.  Please contact us immediately to avoid this unpleasant necessity.  My e-mail address is mike@"domenet demmes" and my telephone number is noted above.

Jeg har redigert bort webadresser og deler av navnet.

Ble litt paff, og lurer egentlig på hva vi skal gjøre. Har ikke svart han ennå.

Norid mente det bare var å vente. Det var evt de som måtte klage for at det skulle skje noe.

Endret av SpritHansi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser jo ut som de vil forsøke å kjøpe navnet deres synes nå jeg.. (We would like to be able to resolve this confusion without the need to resort to legal action.)

Hvis navnet ikke er så viktig for dere: selg det (for minst det det koster å få et nytt) og bruk et nytt..?

Skrevet
Hei!

Jeg og 2 kompisser kjøpte for ca ett år siden ett .no-domene som vi bruker i forbindelse med hobbyen våres. Idag tidelig fikk jeg en mail fra det samme domenenavnet, men da det komersielle: www.domenet.com hvor det skrives:

I am Mike, President of the "domenet demmes" "Domenet demmes" is a trademark owned by us and upon which we have continuously done business for many years, including the marketing of our music in Norway and across the EU.  We also own (as you undoubtedly know) the name "domenet demmes", as well as most of the other similar website names with "domenet demmes".  Your use of the name "domenet demmes" or its derivatives has the serious potential of confusion in the music and music services marketplace, both in Norway and in other European locations.  In addition, your use of the name on the internet will certainly confuse those looking for our well-established comapny.  We would like to be able to resolve this confusion without the need to resort to legal action.  Please contact us immediately to avoid this unpleasant necessity.  My e-mail address is mike@"domenet demmes" and my telephone number is noted above.

Jeg har redigert bort webadresser og deler av navnet.

Ble litt paff, og lurer egentlig på hva vi skal gjøre. Har ikke svart han ennå.

Norid mente det bare var å vente. Det var evt de som måtte klage for at det skulle skje noe.

5414853[/snapback]

hmmm :hmm:

hvor har du kjøpt denne adressen? hvet ikke hvordan dette er men det må vel vere låv (at dere har adressen) siden adressen er kjøpt og betalt på et lovlig sted(eller er det? :p .) hvis dere ikke fikk vite noe før er dette veldig rart.... :hmm:

Skrevet
Hvordan fikk dere tak i .no-domene egentlig?

5414966[/snapback]

Han ene kompissen driver eget firma, og kan dermed registrere .no domener

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva domenenavnet er da. Er det Philips.no eller Sony.no eller cocacola.no eller lignende så burde dere jo ha visst bedre.

Er det er firmanavn som er totalt ukjent i Norge så stiller vel saken seg noe annerledes.

Skrevet
Det kommer jo litt an på hva domenenavnet er da. Er det Philips.no eller Sony.no eller cocacola.no eller lignende så burde dere jo ha visst bedre.

Er det er firmanavn som er totalt ukjent i Norge så stiller vel saken seg noe annerledes.

5414997[/snapback]

Ja, helt enig. Men dette er ikke ett navn som er kjent i Norge.

Skrevet

5414997[/snapback]

Hvorfor?

Er ikke ulovlig å kjøpe domener som kan likne/ være like firmanavn, bare mulighter for å tjene penger da. ;)

Si at du kan selge domenet for en gitt sum om det ikke er så viktig for deg, hvis ikke beholder du det.

Skrevet

5414997[/snapback]

Hvorfor?

Er ikke ulovlig å kjøpe domener som kan likne/ være like firmanavn, bare mulighter for å tjene penger da. ;)

Si at du kan selge domenet for en gitt sum om det ikke er så viktig for deg, hvis ikke beholder du det.

5415153[/snapback]

Vil jo gjerne beholdet da. Har bl.a. trykket opp en haug med visittkort, og i nærmiljøet begynner navnet å bli kjent.

Men hva vil skje hvis vi gir blaffen i dem? Tipper de har advokater som er som sprekkeferdige ildere der borte...

Skrevet

5414997[/snapback]

Hvorfor?

5415153[/snapback]

Vil jo gjerne beholdet da. Har bl.a. trykket opp en haug med visittkort, og i nærmiljøet begynner navnet å bli kjent.

Men hva vil skje hvis vi gir blaffen i dem? Tipper de har advokater som er som sprekkeferdige ildere der borte...

5415190[/snapback]

Så lenge du er rette eier av domenet kan de true med hva de vil. De har ikke noe de skulle ha sagt. ;)

Skrevet

Så lenge dere følger regelverket for .no-domener, er alt i orden, og det er betalt så klart.

Regelverket finner du her.

Og dere har en sterk sak mtp visittkort og "rykte".

Skrevet

Kan fortelle en liten historie om uis.no, dette var kjøpt av en liten smarting, i steden for å ta saken til advokater(noe som kunne blitt en langtrekt affære) valgte Universitetet i Stavanger å kjøpe seg ut av problemene med den nette sum av 100 000kr. Så hvis dette er ett rimelig stort firma ville jeg nok sett på mulighetene for å tjent noen kroner :)

Skrevet
[Er ikke ulovlig å kjøpe domener som kan likne/ være like firmanavn, bare mulighter for å tjene penger da. ;)

5415153[/snapback]

Jo, det er det faktisk i Norge.

...plikter søker å undertegne på en egenerklæring (vedlegg G) hvor søker innestår for at registreringen eller bruken av navnet etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet

Skrevet

Man kan bli fradømt et domenenavn uten erstatning hvis domenenavnet ikke er del av ens eget firmanavn e.l. Det behøver ikke sannsynliggjøres at man har skaffet domenenavnet for å tjene penger på senere salg av dette. Dette for å sette en stopper for domenenavnhaier.

Skrevet

Akkurat det der kan tolkes flere veier, domenehaier har da tjent penger på sånt, selv etter rettssaker. ;)

Merk, "etter søkers kunnskap".

Skrevet (endret)
Akkurat det der kan tolkes flere veier, domenehaier har da tjent penger på sånt, selv etter rettssaker. ;)

Merk, "etter søkers kunnskap".

5415306[/snapback]

Vel, det er jo rimelig opplagt at man prøver å snylte på noen hvis man med viten og vilje registrerer noe som er kliss likt eller nært opp til et kjent merke/firmanavn. Heldigvis har norske rettssaler satt foten hardt ned og vi er kvitt denne latterlige praksisen som utrolig nok noen tjente penger på i et par år.

Gjør man noe slikt idag er man heldig hvis man i beste fall slipper unna med å gi det fra seg gratis eller til kostpris. Kostnader i forbindelse med en rettssak kan fort bli store penger som du blir pålagt å betale i ettertid, og man vil garantert tape saken i Norge hvis man opplagt har gjort dette for å tjene penger ved å selge domenet 'tilbake' til eier.

Endret av Doogle
Skrevet

Jeg mener at det var en sak for en stund siden, hvor en kar hadde kjøpt et domene som var lik med et nystartet firma. Han tapte, og måtte gi fra seg domenet siden han kjøpte det ETTER at firmaet ble startet.

Så jeg tror at hvis dere fikset domenet før firmaet hans startet, har dere all rett til å beholde det, men hvis det ble åpnet etter firmaet ble langsert, tror jeg dere kan ha litt problemer.

Men jeg er for all del ikke en ekspert, dette er bare noe jeg tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...