enrax Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 (endret) Har kjøpt meg min første lappis som er en Netshop 259IEN maskin. Dette ble en erstatning for min litt eldre stasjonære maskin. Siden den stasjonære hadde et relativt høyt støynivå, så har jeg ikke tenkt over dette før nå. Skal viften på denne maskinen gå stort sett hele tiden? Det kan vel ikke være normalt. Til og med når Geforce Go 6600 kortet er skrudd av, og jeg bruker det integrerte kortet, så er viften stort sett hele tiden på. Opplever også nå litt "ulyder" i viften. Irriterende å høre på. Nå skal det sies at jeg ikke har installert noen drivere, foruten om Nvidia drivere til skjermkortet. Men regner nå med at dette var gjort på maskinen? Så over til batteri tiden.... Hvor lang "oppetid" kan jeg forvente på denne maskinen? Synst egentlig tiden er forferdelig dårlig. Tenkte jeg nå skulle måle hvor lenge maskinen klarte seg uten strømadapter og kommer tilbake med den tiden. Spec's på maskinen er forøvrig dette. 1 stk. Uniwill 259IEN barebone PC 15,4" WSXGA+, DVD-RW,Nvidia 6600 256MB, kortleser 1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær 1 stk. Intel Pentium M 760 2,0 GHz FSB533 2MB CACHE BOXED "Sonoma" 1 stk. OCZ DDR2 SODIMM 1024MB PC-4200 533MHz. (4.4.4.8) 1 stk. Hitachi Travelstar ATA/100 60GB 7200RPM 7K60 8MB cache 1 stk. Microsoft Windows XP Home OEM Norsk versjon m/SP2 1 stk. Intel Wireless LAN Mini PCI Card ABG 11-54MBPs Ønsker gjerne tips på hva jeg burde gjøre. Endret 9. januar 2006 av enrax
adis Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 Nei, viftene skal ikkje gå heile tiden. Men dette gjelder kun når du driver med lette apps. som surfer, leser, skriver, lette tegneprogs osv. Vist du belaster GPU-en og CPU-en tungt så må viftene nødvendigvis gå heile tiden. Når det gjelder batteritid så bør du kunne forvente minium tre time ut av eit slik oppsett. Du bør innstalere ALLE drivere, både til skjermkorte, hovedkorte, CPU-en osv osv. Viderer så bør du skaffe deg eit program som styrer Speedstep muligheten til CPU-en. Windows sitt er ikkje verdens beste. Last ned Everest Home Edition og sjekk temperaturene samt frekvensen til GPU-en og CPU-en, disse bør ligge på rundt 40-50 grader når du driver med lette apps. Prøv Notebook Hardware Control (CPU styring) Prøv også Speedfan (sett opp viftene akkuratt slek du vil)
OC-Freak Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 (endret) Ved bruk av nvidia skjermkortet: Viften starter og går i små perioder også ved lett bruk (Word/internett). Ved bruk av intel skjermkortet: Viften går kun ved belastning (spill/video/resurskrevende oppgaver). Det er mine erfaringer. Batteri: ved bruk av nvidia skjermkort: 2-4 timer avhengig av belastning. ved bruk av intel skjermkortet: 3-5 timer avhengig av belastning. Endret 9. januar 2006 av OC-Freak
Cocytor Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Til¨å begynne med gikk ikke viften hele tiden med GO6600. Men nå gjør den den det. Jeg har ikke hatt maskinen lenge nok til at du skulle ha samlet seg en støv etc. Viften går når ingen programmer kjører og maskinen bare står der. Temp på GPU er ifølge Nvidia termometer ca 59 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå