Gå til innhold

en nybegynner som trenger litt råd og veiledning


AQUAMAN

Anbefalte innlegg

hei.

har nå bestemt meg etter mange års ønske å begynne å spille gitar. jeg har bare tatt i en gitar, har ikke noem er erfaring enn det.

på elkjøp så selges det en el-gitar pakke til 1400kr.

 

link:

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...R%20VTONEGUITAR

 

er dette en grei gitar for en nybegynner?, lurte også på om noen her inne kunne fortelle meg om noen bra steder for å få gitar undervisning i oslo.

 

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er dette en grei gitar for en nybegynner?

5405939[/snapback]

Enkelt og greit. Nei.

 

Gå i ei skikkelig musikkforretning og legg ca 3-4000kr i ei pakke med gitar og forsterker. Ein så billig gitar som den på elkjøp er så forferdelig å spele på og låter så råttent at det dreper all speleglede og lyst til å fortsette. :)

 

Du kan òg kikke litt rundt på forskjellige bruktamarked, på finn.no pleier det å ligge ein haug. Store sjangser for å gjere et kupp der. Til ein nybegynner kan eg anbefale deg å sjå etter ein Fender Squire strat-kopi og for eksempel ein Roland Cube30 forsterker. :)

 

Lykke til!

 

Edit: Å bumpe tråden kun etter få minutt er veldig lite vits. Folk må då få tid til i det minste å sjå tråden. Oppfordrer deg til å lese retningslinjene.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
er dette en grei gitar for en nybegynner?

5405939[/snapback]

Enkelt og greit. Nei.

 

Gå i ei skikkelig musikkforretning og legg ca 3-4000kr i ei pakke med gitar og forsterker. Ein så billig gitar som den på elkjøp er så forferdelig å spele på og låter så råttent at det dreper all speleglede og lyst til å fortsette. :)

 

Du kan òg kikke litt rundt på forskjellige bruktamarked, på finn.no pleier det å ligge ein haug. Store sjangser for å gjere et kupp der. Til ein nybegynner kan eg anbefale deg å sjå etter ein Fender Squire strat-kopi og for eksempel ein Roland Cube30 forsterker. :)

 

Lykke til!

 

Edit: Å bumpe tråden kun etter få minutt er veldig lite vits. Folk må då få tid til i det minste å sjå tråden. Oppfordrer deg til å lese retningslinjene.

5405984[/snapback]

 

takker for svar. da tar jeg en tur innom en musikkforretning i morgen og sjekker ut litt der

Lenke til kommentar

Hmm...vil bare påpeke at det er ikke det samme å begynne på hva du vil.

 

Begynne du med elgitar så kan jeg garantere at du kommer til å ta mange unødige snarveier...noe som fører til at du kommer til å stagnere.

 

Ville heller lagt 4-5 tusen i en god nylonstrenger. Med den kan du på en god måte lære deg å holde gitaren og utføre grunnleggende øvelser. Den er også lettspilt og du spiller å blø...for som nybegynner kommer du til å bli sår på fingrene...

 

Begynner du på en vanlig stålstrenger...kanskje spesielt de billige, så kommer du til å bli så sår på fingrene at det blir direkte smertefullt å spille...

Lenke til kommentar

Uh? Nei?

Eg begynte rett på el-gitar då eg begynte å spele for 8-9 år sidan, og eg kan ikkje sei at eg kjenner meg igjen i noko av det du nevner over.

Ein el-gitar kan då vitterlig vere like lettspelt som ein nylonstrenger og unødvendige snarveier tar ein da ikkje avhengig av kva type gitar ein speler..? At ein kanskje blir sår på fingertuppane kan hende, men å begynne å blø? Då skal du pokker meg ta i, evt. bruke strenger av stålvaier. Mange av dei billegare gitarane ein får tak i i dag er faktisk skikkelig behagelige å spele på. :) (Squire Strats f.eks)

 

Dessuten er det 100 ganger morsomare å spele elgitar når du først har tenkt å begynne å råkke. :) Mykje meir motiverande imho.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Enig, Satrucci. Det er en utbredt misforståelse at man er nødt til å lide seg gjennom årevis med terping på ubrukelige nylonstrengere for å kunne gjøre seg fortjent til å spille elgitar/stålstrenger. Dette er noe som ofte blir formidlet i lærebøker fra lenge før århundreskiftet, og fra sure gamle gitarlærere som selv har stagnert før de kom så langt som til elgitaren.

 

At nylonstrengere skal være lettspilte, er vel en sannhet med modifikasjoner.

 

Teknikk og spilleforståelse og musikalitet får du fordi du er interessert i å lære og utvikle deg, ikke fordi du spiller på den eller den type gitar.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Hmm...vil bare påpeke at det er ikke det samme å begynne på hva du vil.

 

Begynne du med elgitar så kan jeg garantere at du kommer til å ta mange unødige snarveier...noe som fører til at du kommer til å stagnere.

 

Ville heller lagt 4-5 tusen i en god nylonstrenger. Med den kan du på en god måte lære deg å holde gitaren og utføre grunnleggende øvelser. Den er også lettspilt og du spiller å blø...for som nybegynner kommer du til å bli sår på fingrene...

 

Begynner du på en vanlig stålstrenger...kanskje spesielt de billige, så kommer du til å bli så sår på fingrene at det blir direkte smertefullt å spille...

5407241[/snapback]

 

 

 

Bare tullball at du ikke burde starte med el-gitar, det er samme hva du starter på, viss du starter med en el-gitar og begynner å lære deg grunnleggende så blir du vant til dette. grunnen til at du kanskje synes en nylonstrenger er bedre er antagelivis på grunn av at du startet på det.

 

pluss at man kan ikke "rocke sokka av noen":p med en kasse gitar!:p

Lenke til kommentar

Her var det mye tull ja... Skal vi snakke om hvor lenge vi har spilt, så har jeg 15 år med erfaring på strengene...

Det er kanskje lettere å holde i startfasen når en holder på med en elgitar...fordi det er kult å få noen lyder ut av en forsterker...

Dessverre så må en gjennom mange kjedelige øvelser og timer med lite kul spilling for å virkelig bli god på de tøffe tingene... sånn er det bare. Lær seg noe kult nå innimellom for å holde lysten oppe er mitt personlige tips...

Det er som når en er snart 18 år og kan snart få lappen... En har så lyst til å bare sette seg i bilen og lære the hard way, men en må dessverre innom kjedelig teori, bakkestart og fandens oldemor...

 

Jeg begynte ikke med nylon nei... jeg begynte med elgitar...lærte meg kule licks...for så etter noen år skjønne at mye grunnleggende mangler... så da kjøpte jeg meg kassagitar....

 

Og når det gjelder billiggitarene... jeg bare sier... du får som regel det du betaler for... Hvis du synes typiske billiggitarer er skikkelig deilig å spille på... prøv å spille på gitarer i 20.000,- klassen og opp... :cool:

 

Har du ikke blir sår på fingrene av å spille stålstrenger i startfasen kan jeg garantere at du har ikke øvd spesielt mye... Du kan skjære deg på strenger hvis du er nybegynner, har myke fingertupper og vil lære deg en solo... Mye på grunn av lite herdede fingre og feil teknikk... Ikke strengene sin feil... :)

 

Og MrSleepy....kan du ikke rocke sokka av noen med kassagitar, så kan det jo kanskje være nettopp fordi du har tatt litt for mange snarveier... ;)

Hør på Bjørn Berge...han rocker helt vilt alene med kassagitaren. Neil Young, John Lee Hooker, Clapton...

Kan du å spille bra på en kassagitar så kan du rocke minst like bra som på en el.gitar...

 

Og jeg kan garantere at jeg er ingen sur gammel gitarlærer som stagnerte før jeg kom til elgitarstadiet... :D

 

Men skal jeg komme dere i møte, så kan jeg være enig i at en kan godt begynne med elgitar...men før eller siden så må en ta noen steg tilbake og ta igjen det kjedelige... Venner du deg på de små bevegelsene som du trenger for å spille elgitar, så kommer du til å slite desto mer når du prøver deg på no klassisk på en klassisk gitar...der du må jobbe mye mer med hendene...

I motsatt tilfelle så vil det gå mye lettere...

 

Og en kan ikke utvikle seg bra som gitarist med bare å spille enkle rockeriff med full vreng på forsterkeren... En må innom andre kategorier også...Blues, jazz, viser, klassisk, pop, gammel musikk, ny musikk.... you name it...

Og en gjør det lettere for seg selv ved å starte på begynnelsen... her er det ikke snakk om å fortjene å få spille elgitar...det gjør vel alle som har råd til en eller som får låne en...

 

Men klart Aquaman... Dine penger...ditt valg...

Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til med spillinga... :thumbup:

Lenke til kommentar
...for mye å quote....

5412832[/snapback]

 

Vel, hvis vi skal gjøre dette til en pisse-konkurranse, så må jeg vel nevne at jeg slår deg ganske ettertrykkelig med ca 10 år. (har spilt i 25)

 

Har aldri gått inn for annet enn elgitar/stålstrenger, men er allikevel regnet som en godt over gjennomsnittet god gitarist. (er gammel nok til å skryte av meg selv uten hemninger, som du skjønner)

 

Må også legge til at jeg faktisk har vært gitarlærer, bandinstruktør (i gamle dager, når kommunene hadde rockverksted) og derfor vet litt om kulturen som hersket på den tiden. (sur-gitarlærerkommentaren var ikke direkte rettet mot deg, mer en generell betraktning) Jeg har også vært aktivt utøvende musiker like lenge. Parallelt har jeg bygget og reparert gitarer i alle utgaver, og føler meg derfor litt kvalifisert til å uttale meg.....

 

Jeg syns hovedpoenget er at man må få lov til å prøve det som i utgangspunktet gjør at man får tenning på noe. Det er som du er inne på selv, har man virkelig interessen, vil man utforske det meste etterhvert. Rekkefølgen er etter min mening styrt av impulsen og trangen til å starte - og den kan man drepe om man skal gjøre alt etter boka.

 

T'Weed

 

PS: Erfaringsmessig kan omtrent enhver gitar uansett pris gjøres til en drøm å spille på, med litt kvalifisert innsats.

Lenke til kommentar

Aquaman, sjekk PM :). Ville nok holdt meg unna det Elkjøp greiene, hovedsaklig fordi det er såpass billig (spilleglede lik null osv.), og fordi du mest sannsynlig kommer i problemer om gitaren begynner å slå seg vrang. Elkjøp har ikke kompetanse til å fikse gitarer og slikt, ender ofte med at de sender gitaren tilbake til fabrikk, du må vente på ny, som sannsynlig har samme problem. Satt litt på spissen selvfølgelig, men det er nok ikke langt unna sannheten... Nei, heller kjøp en gitarpakke fra en musikkforhandler, der du vet du kan få hjelp om noe skulle skje, jeg hadde hvertfall betalt litt ekstra for den sikkerheten. Eller kjøp noe enda bedre utstyr brukt ;)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
...for mye å quote....

5412832[/snapback]

 

Vel, hvis vi skal gjøre dette til en pisse-konkurranse, så må jeg vel nevne at jeg slår deg ganske ettertrykkelig med ca 10 år. (har spilt i 25)

5413010[/snapback]

Og jeg slår deg med 10 år, minst! :p :!:

 

Jeg begynte å spille gitar mens Hendrix fortsatt var i live, Beatles ennå holdt sammen, Zeppelin akkurat hadde gitt ut sin først plate... The golden days of rock! :cool:

 

Jeg startet på nylonstrenger, ikke mitt valg, men mine foreldres. Ikke akkurat toppen for en som var hekta på Hendrix (jeg prøvde til og med å strenge om gitaren og spille keivhendt).

 

Jeg tror nok jeg hadde spilt (øvet) mer om jeg hadde hatt en strat fra starten. Det ble mye visesang og lite Hendrix på kassegitaren. (Ikke at det var noen ulempe på klassefester.)

 

Men erfaringen med nylonstrengene var ikke bortkastet. Hadde det vært en anstendig gitar også hadde det vært enda bedre.

 

Og i mangel av noe bedre puttet jeg en mikrofon inn gjennom lydhullet på gitaren og skrudde inn- og ut-volumet på min Sony båndopptager på fullt. Det funka det også.

 

Jeg er enig med de som sier at det er viktigere at det er en god gitar enn hva slags gitar. Det er klart at hører du bare på metallmusikk vil du nok ikke ha samme gleden av en akustisk. Men da er det kanskje en ide å høre litt på annen musikk også...

 

Og jeg er gammel nok til å innrømme at jeg stinker på gitar. Dete r fordi jeg brukte mer tid på "piker og vin" enn på "sang" (les øving). Det viktigste uansett er at gitaren gir deg lyst til å øve, mye! Uten spilleglede kommer man ingen vei.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Aquaman, sjekk PM :). Ville nok holdt meg unna det Elkjøp greiene, hovedsaklig fordi det er såpass billig (spilleglede lik null osv.), og fordi du mest sannsynlig kommer i problemer om gitaren begynner å slå seg vrang. Elkjøp har ikke kompetanse til å fikse gitarer og slikt, ender ofte med at de sender gitaren tilbake til fabrikk, du må vente på ny, som sannsynlig har samme problem. Satt litt på spissen selvfølgelig, men det er nok ikke langt unna sannheten... Nei, heller kjøp en gitarpakke fra en musikkforhandler, der du vet du kan få hjelp om noe skulle skje, jeg hadde hvertfall betalt litt ekstra for den sikkerheten. Eller kjøp noe enda bedre utstyr brukt ;)

5414678[/snapback]

 

takker for all info og hjelp jeg har fått her.

ZprMario: sjekk din pm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...