Gå til innhold

War Craft 3 på linux?


mETraX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for å spille warcraft 3 på en linux maskin så trenger du den siste versionene av wine (is not an emulator..), som du kan laste ned gratis på winehq samt en ferdig no-cd cracket kopi av warcraft3 på cd eller en tilgjengelig hd i linux.

 

NB. Les manualen til wine og følg prosedyrene der til å installere/oppgradere til siste version!

 

for å fjerne evt. eksisterende wine installasjon så gjør du følgende:

 

grep | WINE

grep | wine

har du ikke wine inne på maskinen så vil du ikke få noen treff, men derimot har du det installert på maskinen, så vil det bli listet opp Wine-20012108.rpm (eksempel) og da må du fjerne den med

rm Wine-20012108.rpm

 

når du har fått inn siste wine og konfigurert den rett så er det forsåvidt bare og kopiere inn warcraft 3 inn på systemet ditt og starte det med kommandoen 'wine /path/to/war3.exe -- -opengl' og er du heldig så starter opp warcraft i linux :smile:

etter det jeg har prøvt så er det ikke alltid warcraft vil starte opp, så da er det bare å prøve igjen..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-09 16:12, Prelude skrev:

...samt en ferdig
no-cd cracket kopi
av warcraft3 på cd eller en tilgjengelig hd i linux.



 

Jeg tror nok det strider mot retningslinjene å fortelle folk hvordan de fikser feil i programvare, for på lovlig vis å kjøre den på operativsystem eller avspillingsmaskiner som produsentene "ikke liker".

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-09 16:57, mETraX skrev:

er jeg nødt til å cracke det når eg har en orginal copi av spillet? (kansje litt domt spørsmål, menmen =P)


 

Dersom det er en feil på en audio- eller data-CD du har kjøpt, som gjør at den ikke kan avspilles på alle operativsystemer eller avspillingsenheter, kan du med god samvittighet fikse feilen.

 

Du skal imidlertid være oppmerksom på at slike feil ofte kalles "kopibeskyttelse", og at man ikke bør snakke for høyt om dem på dette forumet.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


anarchima skrev (2002-09-09 17:09):

Har også hørt om WineX, selv gidder jeg ikke å prøve spill på Linux siden dette egner seg best på Windows (foreløpig da).


 

Spill egner seg veldig godt for linux, faktisk bedre enn for Windows. problemet er at det ikke produseres spill til Linux. Eneste jeg kommer på i farten er Quake(1,2,3). Quake 3 gir faktisk bedre resultat i Linux enn i Windows.

Lenke til kommentar

olsen: helt enig, Linux kan definitivt bli en super spill-platform, men ikke enda. Ingen standarder er definert (slik som i Windows med DirectX) og Linux utgjør et relativt lite marked (med tanke på at 90-95% av alle "desktop-PCs" kjører en form for Windows). Kombinert betyr det at spill-utviklere med små marginer ikke kommer til å være noe særlig interessert i Linux enda (Loki gikk jo konkurs for litt siden).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-09 17:53, anarchima skrev:

Ingen standarder er definert (slik som i Windows med DirectX).


 

DirectX er slett ingen standard. Det er et produkt fra Microsoft. Problemet er at så mange bruker Windows at alt Microsoft lager blir "standarder". At Microsoft hemmeligholder "standardene" sine, for å gjøre livet surt for dem som prøver å implementere dem under andre OS, gjør selvsagt ikke saken bedre.

 

Forøvrig finnes det jo skikkelige standarder. F.eks. OpenGL for 3D-grafikk. Spill som benytter disse standardene kan svært enkelt portes til Linux.

 

LeD

Lenke til kommentar

Hehe, slapp av LeD. DirectX er jo like mye en standard som andre programmerings-språk, som f.eks C++. Forskjellen er at det finnes masse variasjoner på C++ siden den er mer åpen for utvikling (forskjellige kompilere), mens DirectX er lukket og Microsoft er den eneste som kan utvikle det. Derfor kan man lett si at DirectX er en standard, aka det finnes bare en versjon (okei da, innenfor DirectX 8, 7, 6, osv.).

 

Sier ikke at det er en bedre standard i forhold til slike som OpenGL, tvert imot, syns at OpenGl er mye bedre siden den kan portes mellom platformer (ikke Xbox, noe som tvinger utviklere til å lage spill i DirectX hvis de vil ha dem på både windows og xbox)...Huff den blei lang..Jaja. Tror vi er enige om det meste anyways. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-10 09:58, LeD skrev:

Forøvrig finnes det jo skikkelige standarder. F.eks. OpenGL for 3D-grafikk. Spill som benytter disse standardene kan svært enkelt portes til Linux.


LeD


 

Og det fine med standarer er at det finnes så mange å velge mellom.

 

f.eks. har vi egene kodebiter som fungerer på nivia-kort og som fungere på ATI kort og noen som fungerer på begge, er det da ikke fint at utviklerene kan sjøl velge hvilket kort som det skal se finast ut med? Så du ikke får utnytta alle de kule effektene det überleete kortet du akkurat kjøpte på de nye heftige spillet som blei gitt ut samme dag...(?)

Synes det er best med en sentral utvikler som andre utvikler rundt(ie DirectX, men også os som bsd), i motsetning til der man utvikler det samme men ikke er kompitable med det andre har gjort for det samme(ie openGL, men også os som linux)...

 

sklei kansje litt ut der....hmmm....weird

Lenke til kommentar

Ikke bruke vanlig Wine til og spille spill på linux, bruke WineX istede, spesialdesignet for DirectX og OpenGL spill. http://www.transgaming.com/

Står faktisk noe om Warcraft 3 litt nede på hovedsiden der:

 

" If you were one of the millions who rushed to buy Warcraft III a few weeks ago, TransGaming's WineX 2.1 makes it possible to play Blizzard's hottest title as well as Grand Theft Auto 3, Civilization III, and Black and White on Linux today. Learn more about WineX 2.1 features. "

 

Sådesså!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...