Gå til innhold

Fyrverkeri, millioner rett til vers?


Anbefalte innlegg

Dette er ikke en tråd om etikk, men om økonomi. Og det at jeg bruker fyrverkeri som utgangspunkt er bare for å ha et utgangspunkt, og ikke for å diskutere andre aspekter ved fyrkeri slik som brannfare, skader, forbud osv. Det har vi en trår for allerede. Det jeg ønsker å få belyst er hva de egentlige økonomiske konsekvensen er av at vi bruker millioner på en forlystelse som bare går opp i røyk.

 

Vi handler fyrverkeri for millioner, og tenner på det. Vips borte. Millioner av kroner rett til vers, penger som kunne blitt brukt på andre og mer fornuftige ting. Det er ikke uvanlig å si at man kunne kjøpt millioner av vaksiner til fattige i Afrika i stedet. Men pengene vi har brukt, de er jo ikke borte, de har bare skiftet eiere. Så vi har egentlig ikke brent dem opp. Har det egentlig gått noen verdier tapt i fyrverkeriet? (Igjen, ikke bland inn branner og andre skader nå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røyking er off topic her. Man kunne utdypet de økonomiske konsekvensene av røyking i stedet for, eller samenlignet med, fyrverkeri. Men siden røyk også skader de som røyker, så blir det et mer komplisert regnestykke. Dette er ikke en tråd for/mot verken røyking eller fyrverkeri, men hva det betyr rent samfunnsøkonomisk. Hvor blir det av pengene og verdiene? Hvilke verdier går tapt? Går det i det hele tatt verdier tapt, eller er det en faktisk verdiskapning gjennom skaping avb arbeidsplasser mm?

Lenke til kommentar

Raketter er vel bare en av mange forlystelser som vi i velferdsland kan kose oss med.

Skal man si at man sender millioner av kroner opp i røyk hver nyttårsaften må man vel si det samme om andre produkter som vi også kjøper, og som er like "unødvendige".

 

Edit: Leif

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Mesteparten av fyrerkeriet produseres vel i Kina og andre lavkostland i asia, så sånn sett går vel (ihvertfall deler) av pengene til arbeidere i disse landene. Det er jo da med på å bedre økonomien både til disse folkene og deres nærmiljø. Dette er vel bedre enn at vi sender dem til oversubsidierte bønder i norge og spiser ribbe til hjertet skriker etter en bypass-operasjon :D

Lenke til kommentar
Dette er ikke en tråd om etikk, men om økonomi. Og det at jeg bruker fyrverkeri som utgangspunkt er bare for å ha et utgangspunkt, og ikke for å diskutere andre aspekter ved fyrkeri slik som brannfare, skader, forbud osv. Det har vi en trår for allerede. Det jeg ønsker å få belyst er hva de egentlige økonomiske konsekvensen er av at vi bruker millioner på en forlystelse som bare går opp i røyk.

 

Vi handler fyrverkeri for millioner, og tenner på det. Vips borte. Millioner av kroner rett til vers, penger som kunne blitt brukt på andre og mer fornuftige ting. Det er ikke uvanlig å si at man kunne kjøpt millioner av vaksiner til fattige i Afrika i stedet. Men pengene vi har brukt, de er jo ikke borte, de har bare skiftet eiere. Så vi har egentlig ikke brent dem opp. Har det egentlig gått noen verdier tapt i fyrverkeriet? (Igjen, ikke bland inn branner og andre skader nå)

5393123[/snapback]

 

Ai, nå var det litt vanskelig å svare på om det er gått verdier tapt om man ikke skal ta med skadene/kostnadene fyrverkeri påfører samfunnet.

 

Skal man se bort ifra det så har jo pengene kun skiftet eier. De økonomiske konsekvensene av å feire noe (som med fyrverkeri) er vel relatert til om feiringen påfører noen "ekstraordinære" kostnader. Men ble litt usikker på det når du påpeker at branner og skader ikke skal nevnes, for jeg anser dette som aspekter som går inn på de økonomiske konsekvensene.

 

For det må jo brukes penger på å operere de skadde, fikse det som er brent ned og for å ha et skjerpet brannvesen tilgjengelig i en perioden.

 

Men kanskje jeg misforstår deg, ble litt usikker her. Om så kan du bare påpeke det så skal jeg moderere meg selv ;)

 

Men jeg tviler uansett på at fyrverkeri har noen særlig effekt på økonomien.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Man bør jo få lov å unne seg noe for å ha det moro uten å få dårlig samvittighet av den grunn.... Samme med godteri. Man spiser det jo for å kose seg, ikke fordi det først og fremst er rett bruk av penger. Ingen bør gi noen dårlig samvittighet for å spise godteri og heller sagt at man burde gi pengene til PlanFadder f.eks....

Lenke til kommentar

Jeg stoler på at folk selv klarer å prioritere hva de vil bruke pengene sine på. Har de lyst til å kjøpe fyrverkeri, så kjør på. Om de kjøper en TV eller raketter blir akkurat det samme, pengene havner trolig i lavkostland uansett.

 

Dessuten er TV'er ansvarlig for flere branner enn fyrverkeri :whistle:

Lenke til kommentar
Vi handler fyrverkeri for millioner, og tenner på det. Vips borte. Millioner av kroner rett til vers, penger som kunne blitt brukt på andre og mer fornuftige ting. Det er ikke uvanlig å si at man kunne kjøpt millioner av vaksiner til fattige i Afrika i stedet. Men pengene vi har brukt, de er jo ikke borte, de har bare skiftet eiere. Så vi har egentlig ikke brent dem opp. Har det egentlig gått noen verdier tapt i fyrverkeriet? (Igjen, ikke bland inn branner og andre skader nå)

 

Du har helt rett, men jeg tror få tenker på det på denne måten. Det bør jo alikevel nevnes at DEN som kjøper fyrverkeri mister en egenkapital lik verdien han bruker på det i det øyeblikket han tenner på lunten (typisk balansebudsjett-tankegang).

 

Utover dette vil selve pengene fordele seg med det overskudd per salg utover alle leddene i merverdi-kjeden hvor både forhandlere, importører, og fabrikanter skal ha sin del av kaka. Pengene eksisterer fremdeles, men de ressurser det tok for å lage det (f.eks. matrialer og lønn) er borte for alltid. Det er i slike situasjoner viktig å tenke over at penger kun er en måleverdi for verdens ressurser og i seg selv ikke har noen verdi.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Tja, sagt på en annen måte; hvorfor ikke spørre det samme om røyking, minigulrøtter, caps eller potetgull?

 

Felles for samtlige er at det er (oftest) totalt unytting, men mange handler produktene for millioner av kroner. Så lenge det er et marked for det, så selger det. Pengene kunne man, uansett produkt, like så godt sendt til barna i afrika, det er sant.

 

Men som svar på spørmålet, uansett hvilket av produketene over du nevner, inkludert fyrverkeri; nei, pengene har ikke gått tapt, de har gått til en industri hvor folk jobber og tjener penger som de selv bruker på tilsvarende tulleprodukter. :)

Lenke til kommentar
Men som svar på spørmålet, uansett hvilket av produketene over du nevner, inkludert fyrverkeri; nei, pengene har ikke gått tapt, de har gått til en industri hvor folk jobber og tjener penger som de selv bruker på tilsvarende tulleprodukter.  :)

 

...og ettersom man i Norge nesten bestemmer over delvis av pengene sine så kan man bruke noe av det på ting man har lyst på istedenfor å sende til afrika.

Lenke til kommentar

Oi, trodde denne tråden hadde avgått en stille død. La ikke merke til at den faktisk hadde fått noen innlegg.

 

Dette er ikke en tråd om etikk, men om økonomi. Og det at jeg bruker fyrverkeri som utgangspunkt er bare for å ha et utgangspunkt, og ikke for å diskutere andre aspekter ved fyrkeri slik som brannfare, skader, forbud osv. Det har vi en trår for allerede. Det jeg ønsker å få belyst er hva de egentlige økonomiske konsekvensen er av at vi bruker millioner på en forlystelse som bare går opp i røyk.

 

Vi handler fyrverkeri for millioner, og tenner på det. Vips borte. Millioner av kroner rett til vers, penger som kunne blitt brukt på andre og mer fornuftige ting. Det er ikke uvanlig å si at man kunne kjøpt millioner av vaksiner til fattige i Afrika i stedet. Men pengene vi har brukt, de er jo ikke borte, de har bare skiftet eiere. Så vi har egentlig ikke brent dem opp. Har det egentlig gått noen verdier tapt i fyrverkeriet? (Igjen, ikke bland inn branner og andre skader nå)

5393123[/snapback]

 

Ai, nå var det litt vanskelig å svare på om det er gått verdier tapt om man ikke skal ta med skadene/kostnadene fyrverkeri påfører samfunnet.

 

Skal man se bort ifra det så har jo pengene kun skiftet eier. De økonomiske konsekvensene av å feire noe (som med fyrverkeri) er vel relatert til om feiringen påfører noen "ekstraordinære" kostnader. Men ble litt usikker på det når du påpeker at branner og skader ikke skal nevnes, for jeg anser dette som aspekter som går inn på de økonomiske konsekvensene.

 

For det må jo brukes penger på å operere de skadde, fikse det som er brent ned og for å ha et skjerpet brannvesen tilgjengelig i en perioden.

 

Men kanskje jeg misforstår deg, ble litt usikker her. Om så kan du bare påpeke det så skal jeg moderere meg selv ;)

 

Men jeg tviler uansett på at fyrverkeri har noen særlig effekt på økonomien.

5393600[/snapback]

Det er ikke tvil om at fyrverkeri påfører samfunnet en del kostnader i form av skader på mennesker og hus. Men det var ikke det aspektet jeg var interessert i. Det var i om det var ressurser som rett og slett var brukt opp, fordi mange kaller det "millioner rett til værs og opp i røyk". Men er det egentlig dette som skjer, ettersom millionene i seg selv er ikke borte. De har bare skiftet eiere, og finansierer arbeidsplasser i andre land. Så er egentlig verdier for eller ressurser verdt millioner borte?

Lenke til kommentar

Har IKKE lest hele posten bare første inlegg. min mening er at fyrverki er bare dumt. kjedelig også :p... hvis man skal selge fyrverki så skule det vært en lov som sier det man tar inn skulle gått til uteliggerne i norge. betalt for avrusning og lønn de første mpndene med jobb.

 

BTW noe som heter "tvangsavrusning?"

 

EDIT: minneralle på signaturen min :p

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Har IKKE lest hele posten bare første inlegg. min mening er at fyrverki er bare dumt. kjedelig også :p... hvis man skal selge fyrverki så skule det vært en lov som sier det man tar inn skulle gått til uteliggerne i norge. betalt for avrusning og lønn de første mpndene med jobb.

 

BTW noe som heter "tvangsavrusning?"

 

EDIT: minneralle på signaturen min :p

5436366[/snapback]

 

Når ble fyrverkeri offentlig eid? Eller syns du at staten skal ha monopol på å selge fyrverkeri?

Hvorfor skal ikke pengene som blir brukt på fyrverkeri gå til de som selger fyrverkeriet? Skal de ikke kunne tjene noe penger i det heletatt på fyrverkeri?

Lenke til kommentar
Har IKKE lest hele posten bare første inlegg. min mening er at fyrverki er bare dumt. kjedelig også :p... hvis man skal selge fyrverki så skule det vært en lov som sier det man tar inn skulle gått til uteliggerne i norge. betalt for avrusning og lønn de første mpndene med jobb.

 

BTW noe som heter "tvangsavrusning?"

 

EDIT: minneralle på signaturen min :p

5436366[/snapback]

 

Når ble fyrverkeri offentlig eid? Eller syns du at staten skal ha monopol på å selge fyrverkeri?

Hvorfor skal ikke pengene som blir brukt på fyrverkeri gå til de som selger fyrverkeriet? Skal de ikke kunne tjene noe penger i det heletatt på fyrverkeri?

5436543[/snapback]

nope deres egen feil at de gikk med på å selge fyrverkeri. staten tjener jo bare penger på å få alle uteligerene i jobb med den For**ulte skatten sin.

 

EDIT: hvis alle som selger fyrverkeri plutselig må sege det gratis da blir det ikke mange igjen og da forsvinner mye av alle millionene som blir brukt på det.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Har IKKE lest hele posten bare første inlegg. min mening er at fyrverki er bare dumt. kjedelig også :p... hvis man skal selge fyrverki så skule det vært en lov som sier det man tar inn skulle gått til uteliggerne i norge. betalt for avrusning og lønn de første mpndene med jobb.

 

BTW noe som heter "tvangsavrusning?"

 

EDIT: minneralle på signaturen min :p

5436366[/snapback]

 

Når ble fyrverkeri offentlig eid? Eller syns du at staten skal ha monopol på å selge fyrverkeri?

Hvorfor skal ikke pengene som blir brukt på fyrverkeri gå til de som selger fyrverkeriet? Skal de ikke kunne tjene noe penger i det heletatt på fyrverkeri?

5436543[/snapback]

nope deres egen feil at de gikk med på å selge fyrverkeri. staten tjener jo bare penger på å få alle uteligerene i jobb med den For**ulte skatten sin.

 

EDIT: hvis alle som selger fyrverkeri plutselig må sege det gratis da blir det ikke mange igjen og da forsvinner mye av alle millionene som blir brukt på det.

5438460[/snapback]

 

Skjønner enda ikke helt hva du mener.

 

Egen feil at de selger fyrverker? Hvorfor er det feil? Mener du fortsatt at staten skal ta fra de private som selger fyrverkeri pengene? Tror du noen kommer til å selge fyrverkeri da? Eller hva mener du..

Staten tjener ikke noe på at flere må jobbe i offentlig sektor hvis du mener at alle uteliggerene skal få jobb hos staten. Det betyr kun økte utgifter for staten som kommer til å bli finnansiert igjenom større skatter eller enda flere kreative avgifter..

Lenke til kommentar

jeg mener at de som selger fyrverkeri ikke skal få noe penger selv ja. staten skal ha alt men de skal bruke det på å få uteliggerne og narkovraka inn i jobb. tar ikke staten skatt av lønna og det tjener de vel penger på?...

 

ja hvis folk ikke tjener peng på å selge fyrverkeri så blir det vel mindre som selger ja. men da går det jo mindre millioner opp i røyk også.

 

hadde vært mye lettere og forklare hvis jeg ikke hædde vært så sinnsykt dårlig il å forklare ting :p

 

EDIT: det beste er vel å la det være som det er. spiller ingen rolle for meg. kjøper ikke fyrverkeri alikevel jeg :p

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
jeg mener at de som selger fyrverkeri ikke skal få noe penger selv ja. staten skal ha alt men de skal bruke det på å få uteliggerne og narkovraka inn i jobb. tar ikke staten skatt av lønna og det tjener de vel penger på?...

Hvor skal de jobbe mener du? Jobbe for staten? Hvor tror du staten tar pengene fra når de skal få lønn?

En del av pengene som du betaler for fyrverkeriet går til staten, det er sant. Men neppe alt. Det hadde ikke vært noen private bedrifter hvis staten skulle tatt alt. Og i dag er det kun private bedrifter som selger fyrverkeri.

ja hvis folk ikke tjener peng på å selge fyrverkeri så blir det vel mindre som selger ja. men da går det jo mindre millioner opp i røyk også.

Går pengene virkelig opp i røyk? Har du lest det JBlack skrev i 1. posten? Pengene skifter eier.

Samme som når du kjøper deg en bolle på butikken. Du betaler for noe du forbruker med engang. Kan du da si at pengene har gått rett i magen din?

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte; pengene går ikke opp i luft. Merverdien produktet får på alle leddene det skal gjennom før det havner hos deg eksisterer. Derimot går _ressursene_ brukt for å tilvirke produktet opp i luften.

 

Du sier at pengene vi bruker på skal gå til staten så de kan skaffe narkomane og uteliggere jobb. Dette forstår jeg ikke. Hvorfor skal de ansatte i fyrverkeri-industrien miste jobben (og det VIL de hvis det ikke er lønnsomt) for at andre skal få jobb?

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...