Gå til innhold

EF,AF, IS og alt det andre. Hva passer?


Anbefalte innlegg

Er fersk innen dette med speilrefleks. Har kjøpt Canon 350D, og lurer litt på hva som passer. Har nesten begynnt å angre kjøpet, ettersom det virker som om de objektivene jeg trenger til dette kameraet ikke kan brukers på mitt neste Canon speilrefleks, neste gang jeg skal oppgradere? Eller hvordan er dette? Hvis jeg nestegang skal vil ha ett litt mere ordentlig kamera, vil linsene gå omhverandre? Eller burde jeg ha valgt Nikon? :(

 

Er jo ikke morro å bruke mange tusen på objektiver til kameraet mitt, hvis jeg ikke får brukt dem på neste kamera? :hmm:

 

Skjønner ikke noe særlig rundt alle disse forkortelsene, så jeg føler meg ganske dum, når jeg kikker etter objektiver. Kan jeg bruke AF linser? Og hva er forskjellen på AF og EF linser? :blush:

 

Hilsen

Robert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....

EF-S passer bare på nyere kameraer, f.eks ditt, 5D o.l., mens EF passer på alle canon speilreflekskamera (også ditt).

....

5392661[/snapback]

Bare for å oppklare noe, EF-S må ikke under noen omstendighet bli forsøkt brukt på 5D. Det er et ff-hus, mens EF-S er laget for APS-C og kan potensiellt skade speilen på et ff-hus. I tillegg tegner det en mindre sirkel enn EF-optikk.

Lenke til kommentar

Men er det da slik å forstå at jeg ikke kan bruke optikk til mitt kamera på de dyrere Canon kameraene? Hvis jeg skal oppgradere nestegang, så kan jeg altså ikke benytte samme obkjetivene? Dette er jo CRAP av Canon i tilfelle. Da er man jo egentlig tjukk i hue (som meg) hvis man kjøper dette kontra Nikon f.eks?

Lenke til kommentar
Men er det da slik å forstå at jeg ikke kan bruke optikk til mitt kamera på de dyrere Canon kameraene? Hvis jeg skal oppgradere nestegang, så kan jeg altså ikke benytte samme obkjetivene? Dette er jo CRAP av Canon i tilfelle. Da er man jo egentlig tjukk i hue (som meg) hvis man kjøper dette kontra Nikon f.eks?

5393572[/snapback]

Canon har vært tjukk i hue mange ganger. Ikke er de bakoverkompatible. Nå er de ikke fremoverkompatible heller. De lager glimrende aparater (bruker selv 20D), men det er nok den agressive markedsføringen av Eos 920/950 i sin tid, og 300D i vår tid, som har gitt dem den markedsposisjonen.

Det er i hvertfall ikke respekten for kundene deres. De virker det som om de stort sett gir blaffen i. Som mangeårig Canon-bruker bør man være litt masochistisk innstillt :tease:

Nikon har blitt litt kritisert for å nekte å utvikle FF. Hvis man kjenner Nikon vet man at kontinuitet er et nøkkelord for dem. De ønsker ikke å lokke kundene sine inn i et nytt system, for senere å forandre mening igjen. Det har Canon gjort 2 ganger på 18 år nå. Nå gjør de det for 3 gang. Eos 5D er et fantastisk kamera, men D200 har bevist at man trenger ikke FF for å få topp kvalitet. FF har noe for seg for enkelte kunder, men i praksis har det ingenting å bety for meg (og sikkert deg også).

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Vel, Nikon har jo gjort akkurat det samme med sin DX-serie. Nye objektiver kommer vel stort sett som DX, men de kommer vel hoeyt sannsynligvis til aa gaa over til FF en eller annen dag de ogsaa. Det stoerste motargumentet er jo prisen, og den VIL gaa naa ned.

Vil ikke si at dette vil si aa vaere tjukk i hue, men heller en noedvendighet. Det aa lage et objektiv nedi 10-20mm-omraadet er vel svaert vanskelig og fortsatt beholde FF-kompabiliteten, og det er vel slike objektiver som blir laget utelukkende til EF-S. L-objektivene er EF, (hvilket er mer enn man kan si om et par av topp-objektivene til Nikon), og det er vel stort sett disse som er interessante naar man snakker kamerahus for 20.000 og oppover.

Lenke til kommentar
Men er det da slik å forstå at jeg ikke kan bruke optikk til mitt kamera på de dyrere Canon kameraene? Hvis jeg skal oppgradere nestegang, så kan jeg altså ikke benytte samme obkjetivene? Dette er jo CRAP av Canon i tilfelle. Da er man jo egentlig tjukk i hue (som meg) hvis man kjøper dette kontra Nikon f.eks?

5393572[/snapback]

Nei så ille er det ikke, alle vanlige EF linser går på alle canon kameraer. Men EF-s linsene er en serie med linser som kun er beregnet på EOS 350d og 20d. Grunnen til at canon har valgt å lage denne serien er for å utvikle billige linser til sine, APS-c format kameraer. Det ville feks hvert så å si umulig og lage en linse med ultra-vidvinkel på APS-c som også kunne brukes full-formats kameraer, og feks kit zoomen 18-55 ville kostet mye mer hvis den skulle kunne brukes på fullformat med 18 mm brennvidde i vidvinkel enden.

 

Hadde det ikke hvert for EF-s linsen ville det hvert umulig for vanlige forbruker å invester i noe særlig mer enn 24mm vidvinkel hvis de bare skulle ha en linse. Noe som så å si ikke er vidvinkel i det hele tatt.

 

Man er ikke kjukk i hodet hvis man kjøper dette kontra Nikon, hvis Nikon skulle lansere et full-formats kamera ville også Nikon sine EX linser hvert ubrukelig på dette. Det er jo ikke sånn at canon vil slutte og lage APS-c formats kameraer, du kan også få gode APS-c kameraer som EOS 20d. Hvis du ikke vil bli profesjonell fotograf vil du aldri trenge fullformat.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Av objektiver kan du bruke: Canon EF og EF-S

AF er bare autofokus, de aller fleste objektiver du får tak i nå (til vanlig bruk) er AF/MF (Auto/manuell-fokus som du selv velger).

 

EF og EF-S har ingenting med AF å gjøre, EF/EF-S har noe med objektivfatningen å gjøre. EF-S passer bare på nyere kameraer, f.eks ditt, 5D o.l., mens EF passer på alle canon speilreflekskamera (også ditt).

 

Du kan kjøpe objektiver fra Sigma, Tokina, Tamron o.l., så lenge de er EF/EF-S, og ikke fatninger til andre merker.

5392661[/snapback]

Forskjellen mellom EF og EF-S er ikke selve objektivfatningen: De er nemlig identiske. Derfor kan du bruke begge typer på ditt 350D. Men du kan ikke bruke EF-S objektiver på FF-kameraer, fordi bakre del av objektivet vil butte mot speilet. Dette gjelder bare EF-S objektivene. Bare å styre unna EF-S objektivene hvis du vil bruke objektivene på FF-kameraer i fremtiden.

Lenke til kommentar

EF-S objektivene er rett og slett bare tilpasset kameraene som har bildesensor mindre enn fullformat. Bakre del av EF-S objektivene stikker lenger 'inn' i bakkant for å kompensere for den mindre bildesensoren. Dermed kommer EF-S objektivene i konflikt med speilene på kameraene med fullformat bildesensor..

 

Du kan fint bruke EF-objektiver på de kameraene som ikke har fulllformat bildesensor, men må huske på det som kalles crop-faktoren. (tror jeg det heter) På en 350D er vel denne 1,6x, hvilket vil si at et 100mm objektiv montert på et kamera med FF bildesensor vil tilsvare et 160mm objektiv når det er montert på et 350D. (se innlegget til modin lenger opp i tråden).

Lenke til kommentar

Fatningen er den samme, men som nevnt er det det bakerste linseelementet som går for langt bak i kamera. Dette er ikke 100% korrekt. Mange har lurt på hvorfor man ikke kan bruke 18-55 EF-S på Eos 10D. Det kan man, men man må fram med :dremel: Sjekk denne linken:

 

http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/efs-10d.html

 

Bare til å sette i gang for de modige. Ser ikke så vanskelig ut.

Ellers er jeg ikke sikker på om Nikon går over til FF. Det ser ut til at det er unødvendig, i og med utviklingen av ny optikk. Har lest lignende uttalelser fra Nikons folk.

Time will show. Kommer Nikon til å lansere FF, i så fall når?

Lenke til kommentar

Man kom inn på Nikon's DX-objektiver, og disse er tilgjengelig pr. idag:

 

Nikkor DX Fisheye 10.5mm f/2.8G

Nikkor AF-S DX 17-55mm f/2.8G

Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G

Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G

Nikkor AF-S DX 12-24 f/4G IF-ED

Nikkor AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G

Nikkor AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...