l0l89 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg har en stasjonær data som ikke blir brukt til så mye fordi jeg har kjøpt meg bærbar. Den stasjonære: Intel P4 2,4Ghz 512 RD-RAM GeForce 4400 ti 128mb 200 GB 300 GB Ekstern Det jeg nå lurer på er om jeg kan sette denne opp som en server som andre kan komme inn på gjennom internett? Trenger jeg og kjøpe et domene? Vist der blir en server,kan jeg kjør vanlig Windows på den da? Vist noen kunne vært så greie og forklart litt om dette for meg så hadde jeg blitt takknemlig! Takker for svar Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Om du kan sette den opp som server kommer ann på retninglinjene til din ISP vil jeg tro. Maskinen i seg selv duger definitivt til server. Du trenger IKKE kjøpe domene. Hvis du ikke har statisk IP-adresse kan det alikevel være lurt å skaffe seg et litt mer fast navn enten i form av ditt eget domene eller et gratis underdomene hos en dyndns provider. Hvis ikke så vil folk alltids ha tilgang gjennom ip-adressen eller hostnamet ditt Og ja du kan kjøre vanlig windows på den. Du har masse webserver-programvare tilgjengelig for windows. Selv har jeg masse gode erfaringer med Apache (riktignok på linux). Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det jeg nå lurer på er om jeg kan sette denne opp som en server som andre kan komme inn på gjennom internett? Er du ute etter en webserver, eller en ftp server? Uansett, så duger den boksen til det meste av serveroppgaver du måtte finne på. Og ja, det går fint ann å kjøre xp og bruke den som vanlig pc uten at du oppdager noe særlig (dersom du da ikke får en av norges mest populære websider, da kan belastningen bli stor). Kjørte selv ftp server (da som service) på min bruksmaskin før jeg gikk over til egen server. Funket fint. Lenke til kommentar
l0l89 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Takker for svar Er du ute etter en webserver, eller en ftp server?Jeg vet ikke helt hva disse tingene er,eller jeg vet hva en ftp server er,men kan ikke så mye om det, men har jo brukt det og sånn:)Liten forklaring på disse to? kort og greit:) Får å legge ut en hjemmeside da? Slik vil jeg gjerne ha det: - Man kan bruke et FTP program til å komme inn på serveren min - Man kan skrive inn en URL i nett-browseren og man kommer inn til sånn som dette Skal dette gå? Hva trenger jeg? EDIT: Kan foressten være interissert i domene...forslag? Endret 6. januar 2006 av l0l89 Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 #12: Signaturer skal ikke inneholde noe ut over ren tekst og BbCode. Det er ikke tillatt med HTML-kode eller bilder i signatur. Maksimal lengde på signatur skal ikke overstige 4 linjer, og det er påkrevd å bruke for å begrense størrelsen. Lenke til kommentar
l0l89 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 sorry... var ikke klar over det... fixed.. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) FTP brukes for å laste ned og opp filer. HTTP (web) brukes for å surfe, men kan også laste ned og opp filer på en tungvind måte. Linux anbefales, du finner 2 tonn mer brukerstøtte. For at serveren din skal være synlig for andre, så må følgende 2 punkter være oppfylt: En webserver (som regel Apache) må lytte etter tilkoblinger. Evt ruter og firewall må forwarde trafikk på port 80 til maskinen. Gå så til http://myip.dk. Skriv inn den URL/IP-adresse i browseren, og får du oppe en startside, så voila, du har en webserver. Endret 6. januar 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Gå så til http://myip.dk. Skriv inn den URL/IP-adresse i browseren, og får du oppe en startside, så voila, du har en webserver. 5392709[/snapback] Hvordan fungerer http://myip.dk? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Den henter IP-adressen fra IP-headeren til HTTP-forespørselen som nettleseren din sender. For å finne hostnavnet utfører den et revers-DNS-oppslag på IP-adressen. Endret 17. januar 2006 av buskmann Lenke til kommentar
l0l89 Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg skjønner ikke helt hva jeg http://myip.dk gjør? Kan noen forklare? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Sorry, jeg var litt uklar. Innlegget mitt over er endret nå. For mer utfyllende svar, så er det massevis av webressurser. Lenke til kommentar
l0l89 Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg tenke litt mere "Step by Step"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå