Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kalyptertøys - lakkasje i bremse venstre foran


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Problemet mitt er at det er en lekkasje i bremsegreiene (fagterminologi er for duster! Neida.. Er bare bitter fordi jeg ikke kan EN DRITT om bil) på venstre side foran. Sjekk bildet under: Jeg tror lekkasjen sitter her, fordi det er et hull i foringa der jeg holder det røde røret..!

 

kalypterbob1.jpg

 

Har demontert driten sjøl, og er rimelig stolt av det. Har skrudd av to muttere. Jeg er rå.

 

Setter meget stor pris på hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar. Har snakka med svigerfar, som mener jeg skal bytte hele kalypteren, at det ikke holder med rep.-sett. Jeg syns dette høres ut som en dyr affære og vegrer meg litt for det, men det er jo noe dritt hvis det er rustent. Er det verdt det å demontere hele greia, eller er ikke prisforskjellen så drøy? Bilen er en 1988 Toyota Carina II.

Lenke til kommentar

Er den fri for riper og ellers i ok stand holder det med ett rep sett. Men klart letteste er kjøpe en ny komplett bremsekaliper. Har overhalt en del sånne med repsett og det har fungert utmerket uten tegn til lekarsje etterpå. Bare husk nye bremseklosser på begge sider så ikke du får ujevne bremser etterpå.

Lenke til kommentar

Dessuten får man vel byttekalipere (dvs allerede overhalte brukte kalipere) Disse er betydelig rimeligere enn nye. Mekonomen skal for eksempel ha ca 1500,- for en kaliper, og ca 500 for rep-sett. (CarinaII 1.6l)

 

Og jeg håper du er klar over at du må lufte bremsene når du har montert nye kalipere?

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg demonterer shitten imårra! Satser på at det ikke er noen riper.. Krysser fingra. Angående lufting, så takker jeg for tipset! Har skifta bremseslanger et par ganger før, og tror jeg husker sånn cirka hvordan jeg skal gjøre det. Hvis ikke finner jeg nok fort ut av at jeg har gjort noe feil..! :cool: !KRÆSJ! Hehe..

Lenke til kommentar
Mekonomen skal for eksempel ha ca 1500,- for en kaliper, og ca 500 for rep-sett. (CarinaII 1.6l)

5390193[/snapback]

 

Har du forresten link til den sia, hvis du har funnet prisen og det hele på nettet?

5390337[/snapback]

 

Jepp: www.mekonomen.no

 

Her skriver du bare inn regnummeret, så får du riktig del med en gang. ( det var flere carinamodeller, så jeg tok bare et eksempel. Det kan selvsagt hende du får rimeligere deler andre steder, men jeg har god erfaring med mekonomen.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om jeg har 13"- eller 14"-hjul. Har vært nede og målt selve felgen i diameter, og den er 36 cm., hvilket svarer til 14.17 tommer, men på selve felgen står det inngravert 13x5J! Jeg har dessuten målet helt ut til skjørtene av metallet på felgen, og ikke til kantene hvor selve tønna stopper, som kanskje er 13". På dekket står det 70x175x13. Dette er vel klare indikatorer på at jeg har 13"?? Sikkert sinnsykt teite spørsmål som man kan himle seg i hjæl med øynene av, men jeg er en særdeles forsiktig fyr, og har lyst til å kjøpe de riktige delene :yes:.

Lenke til kommentar

Gunstig! Takk!! KalypterBob er på vei til suksess og standing ovations.

 

Fant nettopp ut at Høyer Autodele her i DK selger kalyptere til begge sider inkludert bremseklosser til 1600,- SYYYYYYKT billig. Halve prisen av Mekonomen, og INKLUDERT klosser. Ikke for å være kjip, men syns generelt at Mekonomen virker dyrt, men det kan jo hende at det er bikkjegode deler da ;)

Lenke til kommentar
Gunstig! Takk!! KalypterBob er på vei til suksess og standing ovations.

 

Fant nettopp ut at Høyer Autodele her i DK selger kalyptere til begge sider inkludert bremseklosser til 1600,- SYYYYYYKT billig. Halve prisen av Mekonomen, og INKLUDERT klosser. Ikke for å være kjip, men syns generelt at Mekonomen virker dyrt, men det kan jo hende at det er bikkjegode deler da ;)

5390826[/snapback]

 

Suverent at du fant det så billig da! Mekonomen er jeg fornøyd med fordi de er de eneste med et anstendig utvalg deler til Volvo 164 1968-mod. Prisene de opererer med er vel variable med tanke på bilmerke etc. Og Volvodeler er jo pr def billige. Lykke til med jobben.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Du skriver "her i DK". Da antar jeg det betyr du bor i Danmark. Da kan du glemme alt som er sagt over om priser. Danske bilverksteder har under halv timepris ift Norge. I tillegg er delene billigere. Jeg har overhalt bremsekalipere to ganger. Det er lett. Men hadde jeg bodd i Danmark, hadde jeg ikke brydd meg om jobben med demontering, montering og lufting av bremser. Det er sikkert fortsatt litt billigere å gjøre det sjøl, men jeg hadde ikke giddet for å spare bare noen hundrelapper

Lenke til kommentar

Oi, det er interessant..! Visste ikke det var så stor prismessig forskjell mellom Norge og DK på jobben! Bor forresten i Næstved, sør for Roskilde. Skal innrømme at jeg gjør det selv også litt for å lære, syns jo det er litt gøy, også er jeg littegranne redd for at ettellerannet sleazy verksted skal stæle penga mine. Har egentlig ikke tid til å fikse på det fordi jeg snart skal ha en el grande eksamen, men sånn er jeg da :roll:.

Lenke til kommentar
Gunstig! Takk!! KalypterBob er på vei til suksess og standing ovations.

 

Fant nettopp ut at Høyer Autodele her i DK selger kalyptere til begge sider inkludert bremseklosser til 1600,- SYYYYYYKT billig. Halve prisen av Mekonomen, og INKLUDERT klosser. Ikke for å være kjip, men syns generelt at Mekonomen virker dyrt, men det kan jo hende at det er bikkjegode deler da ;)

5390826[/snapback]

 

Mekonomen er jeg fornøyd med fordi de er de eneste med et anstendig utvalg deler til Volvo 164 1968-mod. Prisene de opererer med er vel variable med tanke på bilmerke etc. Og Volvodeler er jo pr def billige. Lykke til med jobben.

 

5391084[/snapback]

 

Da kan jeg godt forstå hvorfor Mekonomen blir en selvskreven klassiker. Eller hvertfall leverandør til en klassiker. 1968? Aiaiai!

 

 

/CalypsoBåbb

Lenke til kommentar
Gunstig! Takk!! KalypterBob er på vei til suksess og standing ovations.

 

Fant nettopp ut at Høyer Autodele her i DK selger kalyptere til begge sider inkludert bremseklosser til 1600,- SYYYYYYKT billig. Halve prisen av Mekonomen, og INKLUDERT klosser. Ikke for å være kjip, men syns generelt at Mekonomen virker dyrt, men det kan jo hende at det er bikkjegode deler da ;)

5390826[/snapback]

 

Suverent at du fant det så billig da! Mekonomen er jeg fornøyd med fordi de er de eneste med et anstendig utvalg deler til Volvo 164 1968-mod. Prisene de opererer med er vel variable med tanke på bilmerke etc. Og Volvodeler er jo pr def billige. Lykke til med jobben.

 

T'Weed

5391084[/snapback]

oouuh, 164! Koselig! Den vil jeg se bilder av!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...