Gå til innhold

Bør stat og kirke skille lag?


Bør stat og kirke skille lag?  

269 stemmer

  1. 1. Bør stat og kirke skille lag?

    • Ja
      219
    • Nei
      36
    • Vet ikke/ingen formening
      14


Anbefalte innlegg

Vel. Norge er ikke et så veldig kristent land lenger, dessuten bør stat og kirke skille lag uansett.. Men det er ikke kirken som skal skilles fra staten, synes staten mobber kirken litt for mye. F.eks. med homofile ekteskap. Staten kan ikke tvinge kirken til å gå mot sin religion, det er jo imot religionsfriheten.

 

Skill stat og kirke, ftw :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere land der det ikke er noen statsrelgion hvor relgionene klarer seg fint. Kirke og stat bør skilles for å gjøre Norge til et mer moderne land.

 

EDIT: Har ikke tenkt mye over saken, men er i bunn og grunn for skille mellom kirke og stat.

 

Vi bør også løse opp monarkiet (skulle likt å se at den berømte norske familien som ikke løfter en finger for samfunnet i en 8-16 jobb...), fjerne nynorsken og deportere kriminelle invandrere tilbake til pakistan/Somalia/whatever (enten de har norsk statsborgerskap eller ikke...), og tillate homofile å adoptere.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Jeg svarte selvfølgelig ja i likhet med alle andre som til nå har stemt. Jeg er ikke overasket. Jeg så også debatten på Holmgang og må seg mig dypt skuffet av arbeiderpartimannen (Hva nå han het igjen). Argumentene hans er mangelfulle og tar ikke tak i helheten, men bare de deler han ønsker skal komme frem.

 

Hvordan kan han sitte og si at Norge har religionsfrihet? På barneskolen er det slik at klasser ofte drar på julemesser, påskemesser og det som annet er. Ikke nok med det, men det er som oftest pålagt å gå dit. Ja, dersom man ikke er kristen og ikke ønsker å stille opp må man altså pent si seg nødt til å søke om fritagelse. Min mor som er lærer på en barneskole i Bergen Kommune tok seg friheten til å nevne et litt emr fornuftig forslag under et møte. Hun sa nemlig at kanskje de skulle gjøre det motsatt dette året ved at de som ville gå i påske og julemesse kunne søke på dette. Glimrende sier jeg bare.

 

Dersom man ønsker enn alternativ begravelsesseremoni, og bor utenfor Oslo er det gale tilstander. Man får til og med tildelt lokaler med kristne (protestantiske) gudssymboler i. Er det riktig at en muslim, ateist, buddhist eller en eprson med et annet livssyn skal måtte begraves på en slik måte? Nei!

 

Jeg er rent flau over at en mann kan komme å si at det er religionsfrihet i landet. Jo vist kan man ha sin egen religion, men da skal man bli regelrett diskriminert på skolen, i begravelser med mere. Skjerp deg!

 

Arbeiderpartimannen utalte seg også om at noe slikt som 50 eller 75% var medlem i statskireken og derfor var allting fryd og gammen. Javel, kanskje er såpass mange medlem i statskirken, men hvor mange er aktivt deltakende? Hvor mange av de mange ungdommene som konfirmerer seg kirsterlig er virkelig kristne protestanter? jeg tipper 5 - 15%. Hvor mange er det som faktisk går i kirken på en søndag en gang i blant? Ikke mange nei. Hvor mange er det som er med i statskirken da de ikke gidder å melde seg ut? Sikkert minst halvparten av medlemmene.

 

Ikke nok med det, men statskirken eller staten tok seg til og med den frihet med å verve flere medlemmer uten deres viten. For en stund siden ble databasen over alle medlemmene slettet, ødelagt, mistet eller hva nå du vil. Statskirken tok derfor å vervet alle de som ikke var med i noen annen livssynsorganisasjon. Hvis det ikke er frekkt så vet ikke jeg. Var sikkert en del av dere som merket at dere plutselig var blitt medlem igjen.

 

Nå, vi lever i det 21. århundre, og ejg trodde vi virkelig var ferdig med en slik løsning som i store deler av Europa tok slutt ganske tidlig. Stat og kirke bør ikke ha noe med hverandre å gjøre da religion ikke skal blandes inn i politikk. Jeg sier at man skal skille kirke og stat for å gi kirken den respekten kirken fortjener.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet ønsker ikke å gi fra seg kontrollen av den norske kirke. Så lenge dette partiet er så konservativ på området og så sterkt ønsker denne makten til å kontrollere kirken blir ikke det skille mellom stat og kirke. Jeg vil anse at det kreves en god del lovendringer som nok krever 75% flertall, så man kan nok se langt etter dette skillet sålenge AP ikke snur eller de mister markant oppslutning.

Lenke til kommentar
. Er det egentlig så lurt å overføre gamle kirker med sin kultur til en privat organisasjon?

 

Det kommer jo helt an på hva man vil oppnå med å skille stat og kirke. Det er litt forskjell på meg som ønsker all religion en raskest mulig død og indremisjonen på vestlandet.

 

For min del ønsker jeg at statens utgifter til religion skal være minimal. Skal stat og kirke skilles vil jeg alldeles ikke at kirka skal ha noen særstilling og gir vi kirka alle byggene så havner de øyeblikkelig i en slik stilling.

 

Jeg er overbevist om at kirka vil dytte byggene forann seg og krangle til seg mer penger med begrunnelse at det er dyrt å drifte bygga. At vedlikehold vil bli nedprioritert i forhold til misjonering er jeg helt sikker på og når byggene nærmer seg kritisk fase så syter man litt i VG over at overføringene er for små og vips så må staten hjelpe for å "redde kultur".

 

Jeg mener staten må ta en gjennomgang av kirkebyggene og se på hva som er verd å ta vare på. Verneverdige kirker som kan anses som en del av vår kultur må staten beholde og så kan kirka overta resten (selv ville jeg nå helst solgt de gjenværende byggene til markedspris, men det er urealistisk :))

 

 

Må forøvrig si jeg er overraska over hvor mange som tar til orde for å skille stat og kirke bare pga det er det ideologiske riktige. Burde man ikke være mer opptatt av de praktiske konsekvensene? At det er de konservative som sterkest brenner for å skille stat og kirke, mens moderate "folkeprester" som denne Vålerengapresten ønsker å beholde statskirka er definitivt ett tankekor.

 

I utgangspunktet vil jeg ha ett skille, men ikke for enhver pris og per i dag tyder det meste på at kirka vil styrke sin posisjon i Norge og bli mer konservativ om den ikke holdes i tøylene av de folkevalgte.

Lenke til kommentar
Skal stat og kirke skilles, noe jeg håper, ser jeg for meg at alle "passive" medlemmer blir automagisk meldt ut. Selv om dette egentlig virker veldig urealistisk av en eller annen grunn.

5385487[/snapback]

Det mest logiske vil vel være å oppløse statskirka (og dermed si opp alle medlemmene) og be de lokale kristne organisasjonene om å verve medlemmene sine selv ved å sende ut registreringsskjema osv.

 

Utleie blir vel litt feil, syns jeg. Den nye private organisasjonen burde heller få kunne kjøpt tomta med bygningene, og jeg regner med at når de har betalt for eiendommen vil det også være i deres interrese å vedlikeholde den.

5385487[/snapback]

Å selge kirker ot tomter til private organisasjoner kan sikkert være en god løsning for mange nyere kirkebygg, men de kirkene som kan ansees som verneverdige kulturskatter mener jeg bør forbli i statens eie på samme måte som f.eks diverse festninger og andre historiske steder rundt i landet.

5385642[/snapback]

 

Er veldig enig i denne Simen1. Selv synes jeg vi kan kaste ut alt som heter religion. Men det kan vi ikke, så da får vi skille stat og kirke. Så alle kan velge selv de vil. Ikke bli født innmeldt i kirken. Da kan vi velge det da vi blir litt eldre hvis vi absolutt vil bli medlem av kirka.

Lenke til kommentar
vet ikke helt hva agnostiker etc.. er men, uansett..  (kanskje du kan forklare kortfatta?)

 

skille mellom stat og kirke.... ja det skjer vel i løpet av 2007 eller noe kanskje?

 

men et spm.. du skal konfirmeres? dvs at du er kristen? eller bare følger du "strømmen" evnt påbud fra foreldre osv..??

og om du som 14-åring er oppegående nok til å velge mellom rett og galt osv så er jo det kjempefint. men sannheten er vel også som du skriver at de færreste 14-åringer veit hva feks konfirmasjon av barnedåpen (bekreftelse av tro på Gud/Jesus/Den Hellige Ånd) egentlig er. eller kanskje de vet mer nå enn før?

 

velsignelser

5396056[/snapback]

 

Agnostikere er folk som ikke er religiøse, men som respekterer andres religioner. Vi er greiere å ha med å gjøre enn for eksempel ateister, som ikke har respekt for andre.

 

Jeg skal konfirmeres i rådhuset, jeg ;) Og jeg konfirmerer meg for å bekrefte at jeg nå blir voksen, slik det har blitt en tradisjon å gjøre.

 

Her i Norge er jo alle tradisjonene egentlig blitt noe annet, men vi kaller dem kristne tradisjoner (dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men er situasjonen her i Oslo øst). Sånn som jula i Norge er nå, vil jeg ikke kalle den kristen. Konfirmasjonen handler for de fleste kun om penger og gaver, ikke treenigheten osv. Derfor mener jeg at Norge ikke lenger er et kristent land, og at vi ikke lenger kan ha en statskirke.

Lenke til kommentar
vet ikke helt hva agnostiker etc.. er men, uansett..  (kanskje du kan forklare kortfatta?)

 

skille mellom stat og kirke.... ja det skjer vel i løpet av 2007 eller noe kanskje?

 

men et spm.. du skal konfirmeres? dvs at du er kristen? eller bare følger du "strømmen" evnt påbud fra foreldre osv..??

og om du som 14-åring er oppegående nok til å velge mellom rett og galt osv så er jo det kjempefint. men sannheten er vel også som du skriver at de færreste 14-åringer veit hva feks konfirmasjon av barnedåpen (bekreftelse av tro på Gud/Jesus/Den Hellige Ånd) egentlig er. eller kanskje de vet mer nå enn før?

 

velsignelser

5396056[/snapback]

 

Agnostikere er folk som ikke er religiøse, men som respekterer andres religioner. Vi er greiere å ha med å gjøre enn for eksempel ateister, som ikke har respekt for andre.

 

Jeg skal konfirmeres i rådhuset, jeg ;) Og jeg konfirmerer meg for å bekrefte at jeg nå blir voksen, slik det har blitt en tradisjon å gjøre.

 

Her i Norge er jo alle tradisjonene egentlig blitt noe annet, men vi kaller dem kristne tradisjoner (dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men er situasjonen her i Oslo øst). Sånn som jula i Norge er nå, vil jeg ikke kalle den kristen. Konfirmasjonen handler for de fleste kun om penger og gaver, ikke treenigheten osv. Derfor mener jeg at Norge ikke lenger er et kristent land, og at vi ikke lenger kan ha en statskirke.

5404998[/snapback]

 

 

Kan vel også legge til at agnostikere i motsetning til ateister ikke benekter at det finnes en Gud, men heller ikke kan tro på at finnes en Gud. Dette fordi agnostikere mener at man ikke kan bevise at Gud finnes eller ikke finnes. Dermed har de også den store foredelen at om en Gud plutselig skulle bli bevist funnet eller motbevist at ikke finnes så er det like greit for dem. Vinn vinn situasjon.

 

Er selv i følge en livsynstest en blanding av panganist og agnostiker. Jeg følger prinsippene til noen av disse naturreligionene samtidig som jeg har anostiske standpunkter og synspunkter. Ganske greit egentlig.

Lenke til kommentar
nei, ingen ferie. Vi skal vel ikke ha amerikanske tilstander her?

5408974[/snapback]

Ingen ferie? :cry:

 

Nei det hadde jo vært rart hvis vi ikke hadde ferie da. Man kunne gjort en ferie ut av når solen snur i både vinter og sommeren. Det hadde iallfall vært en naturlig helligtid. Men folk flest i USA har relativt liten ferie i forhold til Norge, kanskje 1-2 uker ferie hele året, utenom alle de individuelle helligdagene. Her i Norge er det jo standard 5-ukers ferie for alle, er det ikke det? Litt for mye, spør du meg.

Lenke til kommentar

Ingen julefeire og ingen påskeferie. Jeg sikter til de som ikke vil ha noen religion i landet.

 

Skoleelever kan ha vanlig ferie(sommer, høst og vinter + de røde dagene, untatt de som har utspring i religion).

 

De som jobber har 5 ukers ferie + røde dager. I dag så er det vanlig med 5 uker + røde dager og en del av de røde dagene har sitt utspring i religion(kristendommen).

 

Hva de har i USA bryr meg ikke. Jeg mener at hvis vi ikke skal ha en statskirke kan vi også fjerne de kristne høytidene siden ingen bryr seg om dem. Å erstatte ferier som har utspring i religion med noe annet fiktivit jippo, er unødvendig.

Lenke til kommentar
Ingen julefeire og ingen påskeferie. Jeg sikter til de som ikke vil ha noen religion i landet.

 

Skoleelever kan ha vanlig ferie(sommer, høst og vinter + de røde dagene, untatt de som har utspring i religion).

 

De som jobber har 5 ukers ferie + røde dager. I dag så er det vanlig med 5 uker + røde dager og en del av de røde dagene har sitt utspring i religion(kristendommen).

 

Hva de har i USA bryr meg ikke. Jeg mener at hvis vi ikke skal ha en statskirke kan vi også fjerne de kristne høytidene siden ingen bryr seg om dem. Å erstatte ferier som har utspring i religion med noe annet fiktivit jippo, er unødvendig.

5409176[/snapback]

 

Disse røde dagene du snakker om, er jo enten nasjonale dager (f.eks. 17. mai) og søndager. Søndager er jo fra kristendommen en hviledag.

Lenke til kommentar
Ingen julefeire og ingen påskeferie. Jeg sikter til de som ikke vil ha noen religion i landet.

 

Skoleelever kan ha vanlig ferie(sommer, høst og vinter + de røde dagene, untatt de som har utspring i religion).

 

De som jobber har 5 ukers ferie + røde dager. I dag så er det vanlig med 5 uker + røde dager og en del av de røde dagene har sitt utspring i religion(kristendommen).

 

Hva de har i USA bryr meg ikke. Jeg mener at hvis vi ikke skal ha en statskirke kan vi også fjerne de kristne høytidene siden ingen bryr seg om dem. Å erstatte ferier som har utspring i religion med noe annet fiktivit jippo, er unødvendig.

5409176[/snapback]

 

Disse røde dagene du snakker om, er jo enten nasjonale dager (f.eks. 17. mai) og søndager. Søndager er jo fra kristendommen en hviledag.

5409577[/snapback]

Jeg skrev vel "untatt de som har utspring i religion". Man har 1. og 2. juledag, skjærtorsdag f.eks. Skoleelever har fri mellom jul og nyttår + hele påsken. Det er strengt tatt ikke nødvendig.

17. mai er noe annet som du sier. Det samme er Grodagen.

 

Jeg har ikke tatt stilling til søndagen, men når du nevner det så bør det blir jobb og skole 7 dager i uka så fremt arbeidsgiveren ikke er snill og gir deg fri lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke tatt stilling til søndagen, men når du nevner det så bør det blir jobb og skole 7 dager i uka så fremt arbeidsgiveren ikke er snill og gir deg fri lørdag og søndag.

5409691[/snapback]

 

Ser ikke på søndagene som en religiøs helligdag. Og hvorfor har vi fri på lørdagene?

Trenger ikke bryte opp alle norsk-kulturrelaterte fridager bare fordi en skiller stat og kirke.

Lenke til kommentar

Det er nok bare de som er religiøse som ser på søndag som en helligdag. For meg og mange andre er det en vanlig fridag.

 

Poenget mitt er(kanskje litt sent med et poeng nå): Hvis vi skal skille kirke og stat, så kan vi også fjerne kirken fra andre offentlige tjenester. For eksempel i skolen. For meg så betyr det at ferier som er der kun pga. kirken(religion), faller bort.

 

Jeg har stemt nei til et skille mellom stat og kirke. Det er en del av vår norske kultur, selv om opplegget er utdatert.

Lenke til kommentar

Enkelte som er utdannet innen religion o.l. mener selv at kirke og stat må skilles, men IKKE pga staten sin skyld. Tvert imot så mener de at de må skilles for kirkens skyld. De fleste bør jo forstå at enkelte krav staten setter til kirken er helt urimelige. La oss f.eks. ta eksemplet om homofilt ekteskap. Saken i seg selv er ganske grei, og homofile bør selvfølgelig ha de samme rettighetene som alle andre, men det er absolutt ikke forenelig med kirkens syn. Er det da riktig av staten å tvinge det gjennom? Nei, kirken må få gjøre sine egne valg, og så får staten stå for sitt. Som en privat organisasjon uten samfunnsmessige fordeler kan kirken gjøre som den selv ønsker innad i sin egen organisasjon og så får de som ikke ønsker å være en del av det heller melde seg ut og lage/bli med i et annet trosamfunn som passer dem bedre.

 

Selvfølgelig må kristne hellig/fri-dager vekk (men glem ikke at julen og påske nå har en annen mening enn bare kristendommen), og det bør heller innføres en ordning hvor man til sammen har X antall dager å bruke på slikt uavhengig av religion hvert år eller noe slik. Dette for meg betyr søndagsåpne butikker og vinmonopol.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...