Gå til innhold

Kyro III, NÅR?!


Chepe

Anbefalte innlegg

Det med at Kyro chippene er totalt basert på Tile Based Rendering (TBR) så har jeg lest at det er enorme kompatibilitetsproblemer med PixelShading og VertexShading... (Radeonserien og evt GeForce3+ er kke totalt basert på TBR, bare delvis)

 

Here we go again! Jeg vet at det er flere som har fått det for seg at Radeon serien er delvis TBR siden det deler Z-buffret opp i tiles, men hvor har du ifra at GeForce3+ er delvis TBR?

Uansett.. de kortene er ikke delvis basert på TBR, de er tradisjonelle IMR som utfører z-checks ETTER polygonene er sendt igjennom pipelinene.

Det man kan si er at HyperZ bruker en tile based funksjon, men det har ingen ting å gjøre med TBR som lagrer en hel scene i en scene buffer og utfører z-checks der før det blir sendt til pipelinene.

 

Om det blir problemer med PS/VS vet jeg ikke, men det har helt klart enorme fordeler. Fillrate blir en stor issue med lange shader instruksjoner, siden det vil ta tid å produsere hver enkel pixel. Med TBR så trenger bare de pixlene som vises å bli produsert. Det er grunnen til at NV30's høye fillrate vil bli en stor fordel med dx9.

 

Jeg vil bli overrasket hvis PowerVR series 5 ikke vil støtte PS/VS, det er flere som påstår den vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men spørsmålet var NÅR det kom, ikke hvor bra/dårlig det kommer til å bli.  

Selv om det også er minst like interessant.  

 

Vet noen forresten når Radeon2-kort kommer?

 

Erm... strengt tatt så er jo Radeon 3 allerede kommet...

 

Radeon = R100 kjerne

Radon 8500 = R200 kjerne

Radeon 9700 = R300 kjerne

Lenke til kommentar
Here we go again! Jeg vet at det er flere som har fått det for seg at Radeon serien er delvis TBR siden det deler Z-buffret opp i tiles, men hvor har du ifra at GeForce3+ er delvis TBR?

Uansett.. de kortene er ikke delvis basert på TBR, de er tradisjonelle IMR som utfører z-checks ETTER polygonene er sendt igjennom pipelinene.

Det man kan si er at HyperZ bruker en tile based funksjon, men det har ingen ting å gjøre med TBR som lagrer en hel scene i en scene buffer og utfører z-checks der før det blir sendt til pipelinene.

 

Det har vi tatt før ja, jeg har tilogmed postet deg links i den forrige diskusjonen vår om det (Ja, det var deg og meg) fra en hardware spec side som gikk gjennom de forskjellige TBR implementasjonene i HyperZ, men bare delvis, kan sikkert finne den igjen for deg.

 

Jeg er faktisk ikke sikker på hvordan GF serien gjør det, så det var kanskje litt feil av emg å uttale meg om dette og NV20/25/28/22/30 (Noen jeg glemte nå?), ursäkta.

 

Om det blir problemer med PS/VS vet jeg ikke, men det har helt klart enorme fordeler. Fillrate blir en stor issue med lange shader instruksjoner, siden det vil ta tid å produsere hver enkel pixel. Med TBR så trenger bare de pixlene som vises å bli produsert. Det er grunnen til at NV30's høye fillrate vil bli en stor fordel med dx9.

 

Jeg vil bli overrasket hvis PowerVR series 5 ikke vil støtte PS/VS, det er flere som påstår den vil gjøre det.

 

Det var noe greier med hvordan TBR deler opp scenene og renderer de hver for seg i blocks... At det kunne ha noe komplikasjoner med PS/VS instruksjoner og TBR. De har sikkert kommet på en måte å gå rundt det hvis noen har hørt noen nye rykter om et oppkommende KyroIII chip/GPU/VPU...

 

...som utfører z-checks ETTER polygonene er sendt igjennom pipelinene.
EarlyZ? :D
Lenke til kommentar
 

Det har vi tatt før ja, jeg har tilogmed postet deg links i den forrige diskusjonen vår om det (Ja, det var deg og meg) fra en hardware spec side som gikk gjennom de forskjellige TBR implementasjonene i HyperZ, men bare delvis, kan sikkert finne den igjen for deg.

 

Ja jeg vet at enkelte tech sites sier at Radeon serien er delvis basert på TBR. Dette har igjen spred seg og da spesielt i fanATIc miljøet, men om en løgn blir fortalt mange ganger gjør den ikke mer sann.

Poenget er (som mange misforstår) at rendering er ikke nødvendigvis deferred med tiling (TBR = deferred rendering eller Z-buffer less renderer som det også blir kalt). Hoved forskjellen ligger i rekkefølgen i rendering prosessen.

Radeon serien følger den tradisjonelle rendering prosessen og er derfor ikke derferred og kan heller ikke kalles delvis derferred.

Man kan vel si at alle kort som har z-buffer er IMR.

 

 

som utfører z-checks ETTER polygonene er sendt igjennom pipelinene.
EarlyZ? :D

 

Vel, earlyZ gir en ekstra z-check i pipelinene før textureing prosessen, men det er ikke deferred, det er en metode for å gjøre en IMR mer effektiv.

Lenke til kommentar

Hmm... :D Les denne (Dette er ikke en fanATic side)

 

Her "snakkes" det om HyperZ (ikke II eller III) (ja, veit STBR, men det er bedre enn ingeting =)).

 

Uanset, det er merkelig at det er så vanskelig å grave fram noen soec-sheets om HyperZ teknologien fra ati.com... De legger jo ut alt annet.

 

Men, jeg orker ike å holde liv i denne diskusjonen, jeg tenker heller jeg kommer til å granske hva kortene gjør nøyere nå, ta meg en lang ferie, hehe...

 

Ttakker for korreksjonen MistaPi =) Sorry hvis jeg virket "vanskelig" til tider, hehe, ble bare litt opphengt i utallelsene til enkeltfolk at jeg overså det som var det egentlige faktum (Blir vel det samme som med FastWrites og Radeon8500++ i dag, det gjøres i software også).

Lenke til kommentar
Hmm... :D Les denne (Dette er ikke en fanATic side)

 

Her "snakkes" det om HyperZ (ikke II eller III) (ja, veit STBR, men det er bedre enn ingeting =)).

 

Det er akkurat den misforståelsen jeg snakker om. "hmm.. hyperZ deler opp pixelene i tiles, så da må det være TBR. nei, vent litt.. den bruker ikke den samme rendering prosessen som TBR så da må den vel være kun delvis basert på TBR"

Siden det ofte misforstås hva TBR egentlig vil si så er det et uheldig navn. Det mer riktige navnet er - etter det jeg har hørt - infinite planes.

 

Ttakker for korreksjonen MistaPi =) Sorry hvis jeg virket "vanskelig" til tider, hehe, ble bare litt opphengt i utallelsene til enkeltfolk at jeg overså det som var det egentlige faktum (Blir vel det samme som med FastWrites og Radeon8500++ i dag, det gjøres i software også).

 

Jeg liker å diskutere så lenge det holdes på en saklig nivå, og jeg tåler at folk er uenige med meg. Men dette begynner å strekke seg litt langt så det er kanskje like greit å si at vi er uenige på dette område and move on :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...