Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvit olje og tikking i ventilene


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at det her er snakk om en sprukket topp.

Det er et velkjent problem på mange vw med alutopp.

Toppen får sprekkdannelser i godset mellom ventilene.

Anntydninger til sprekk kan oppstå så tidlig som etter 40000Km.

Dette er veldig avhengig av behandlingen av motor fra dag en.

Men det er ikke før sprekkene er ca en mm at problemer kan oppstå.

 

Hvilken motor er det snakk om og hvor mye har den gått?

 

For og legge til dette er egen erfaring etter 15 år med div vw biler.

Har gått noen topper ja , og alltid pga disse sprekkene mellom ventilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klarer ikke å dy meg. Ingen av de feila somer lista opp i den boka du vise gir vann i oljen, men derimot kompresjon i vannet, det er noe helt annet, men som også kommer av topp pakning eller sprekk dannelser.

For å få vann i oljen må det være defekter mellom smørekanaler og kjølevann.

Regner med denne boka er fra 6o åra, siden de viser bilde av en oljepåfylling lokk til B!6. Derfor snakk om komresjons måler. Det var ikke så mange andre hjelpemiddler den gang, å motorene var ikke overkvadratiske. Kan til nød være enig i at du kan måle kompresjon med en sånn måler..men ikke finne ut om topp pakning er gåen. Maaange andre fine metoder å finne ut det på. i den tiden også. Å for å hjelpe han stakkaren som har problem...ikke drive yrkeskole...så er det derfor ventilløfterne dine ikke virker, derfor rakling i ventilene. I disse er det noe syltylle kanaler som oljetrykket skal inn i.Når oljen din er full av vann så kommer det ikke olje inn der, den er for tykk...å derfor for stor ventil klaring. Dete er i grunnen meningsløst å diskutere.. Den eneste tingen som er sikkert her er at du har vann i motoren din, å at det er veldig skadelig, du kan få lagerskjæring, å da snakker vi om ny motor. Å en annen ting som er like sikkert er at dette ikke er kondens. Oljen blir IKKE hvit av det.. da snakker vi om større mengder. Mne dette som hva viret i den oljepåfyllingslokket er nok konden, å vitner om dårlig vedlokehold- Det skal ikke se sånn ut...samme om det er "GAMLEBILER"

 

Det er meningsløst å skrive et slikt rotete inlegg og så bare springe avgårde, det er lite gjennomtenkt med hensyn til trådstarter som faktisk laget denne posten for å få hjelp. Boka er fra 1988 hvist det var noen tvil. Fortsetter tråden i den rettning som er nå så kan den bli stengt. Med hensyn til trådstarter så tror jeg denne krangelen bør egges død, send heller en pm hvist du har noe du vil ha sagt til meg.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

hmja.. Så er jeg igrunn en nokså uerfaren bileier, og blir noe forvirret av inleggene her :)

 

Jeg må bare legge til at jeg ikke har lagt merke til noe forandring i effekt på motoren. Den går igrunn like godt, men jeg har satt den i ro nå intill videre. Dette at ventilene tikker kan variere litt også, noen ganger hører jeg det godt når jeg kjører, andre ganger må jeg ut av bilen før jeg hører noe som helst. Men det skumleste er jo igrunn oljen min.

 

Og ja, stetson, jeg er blakk som ei kirkerotte, men vil mer enn gjerne fikse bilen min til kjørbar stand :)

 

Bilen spec.:

Passat 87 GL begynner nærme seg 250000, men velholdt

1,8 bensin forgasser

 

Noe spesielt jeg bør se etter (symptomer)? Kan ta noen bildet imorgen også, gjerne forklar hva jeg bør se etter, så knipser jeg litt :)

Lenke til kommentar
Hvor mange km siden er det du byttet olje?

5389901[/snapback]

Jeg har aldri byttet olje. Kjøpte bilen på 244000, den er nå 248000, så den er ivertfall gått 4000 uten oljeskift.

5393381[/snapback]

 

Dette er veldig enkelt å feilsøke..et verksted gjør det for en minstetakst. Bruk merkeverksted. Du får også en pris på hva det koster. Så kan du ta det derrfra.

Da kan du spørre på pris andre steder også for da vet du feilen å vet hva du skal spørre om.

Lenke til kommentar
Som sagt en nærmere undersøkelse må til for å få avklart

nøyaktig hva som er galt og hva som må gjøre for å fikse det,

å forhaste konlusjonen hjelper ingen. Dra til et verksted du

stoler på og få gjort en vurdering der. 

 

Utsnitt fra en av de mange bøkene jeg har som omhandler bilhold og reperasjoner/vedlikehold av bil.

topppakning.jpg

5379813[/snapback]

 

Litt off topic... Hvor får du kjøpt de bøkene?

Lenke til kommentar

forrige eieren hadde jobbet mange år som bilmekaniker, så regner med han hadde litt peiling om han skiftet olje, dessuten rådet han meg til å bruke mineralsk olje.

 

Og uansett, står det i bil-manualen at motoren kan kjøres på både mineralsk, halvsyntetisk, helsyntetisk og blanding så lenge de tilfredsstilte merke-kravene..

Lenke til kommentar

Ja, du kan kanskje det,, men når du først har begynt med mineralsk olje kan du ikke hoppe over på helsyntetisk olje. Om du kan gå over til delsyntetisk er jeg noe mer usikker på. I allefall må du få motoren renset før helsyntetisk olje blir brukt.

 

Sikkert derfor han rådet deg til å fortsette med mineralsk.

 

Men da er det ute av verden - og vi får lete videre etter årsaken til problemet he he..

 

Men som mange andre her sier; Få bilen på verksted. Det er det eneste trygge. Eller ta med en oljeprøve og spør dem til råds.. :)

Lenke til kommentar
Litt off topic... Hvor får du kjøpt de bøkene?

5408805[/snapback]

 

Kjøpt? det kan nok bli vanskelig. "Fiks Bilen" bokserien ble solgt fra 1986-

1988, aner ikke om noen andre har laget noen lignende norske pøker med

samme emnet, de eneste plassene jeg har sett disse bøkene er på biblioteket

har faktisk ikke alle bøkene i serien heller tror det var minst 23 bøker eller

mer og flere fiks bilen permer. har bok 1-5 og 17-20. Eneste plassen du kan

få tak i disse bøkene nå å kjøpe privat.

Lenke til kommentar

Håper det er greit at jeg kommer med noen kommentarer (om dere ikke er ferdige med saken).

 

Om det er "majones" som dere kaller det, og det skyldes kjølevann (enten via topp, pakning eller oljekjøler) bør det også forventes noe oljeskum i ekspansjonstank til kjølesystemet.

 

Det er somregel ikke vannet fra kjølevæsken som ødelegger lager ol. men selve glykolen som "reagerer" med oljen og øker viskositeten (tykkheten). Ved nok glykol vil oljen nesten bli som smørefett (som ikke smører særlig bra i en motor).

Lenke til kommentar

Har (forhåpentligvis) fikset problemet nå. Det kan virke som om det kun har kommet vann ned med peilepinnen, fordi det er det eneste området jeg har sett majonesolje. Jeg byttet olje og oljefilter, og alt så helt tipp topp fra før av. Ingen tegn til fukt eller urenheter i olje. Eneste jeg merket meg var at det var litt lite olje på motoren. Men nå har jeg byttet og fylt på til max, og bilen går som før.

 

*klapp klapp så flott* tenker jeg :D

 

edit:

På bildet kan dere se knekken ved peilepinnen. Det er den diagonale sprekken på den røde plasten som er brukket, så den øverste delen bare følger med peilepinnen når jeg peiler.

post-83845-1137624346_thumb.jpg

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Et snodig problem. I det siste når det har vært kaldt har min 87 passat begynt å tikke i ventilene i stor grad. Jeg peilet oljen, men det var ikke lett, for den er hvit og fettaktig  :hmm:

Noen som vet hva dette skyldes? Lekkasje? utette pakninger? På tide med oljeskift  ;) ? Og evt. hvor omfattende det er å fikse det..?

5377822[/snapback]

Dette høres også ut for meg som en defekt toppakning, en måte å sjekke dette er å se om oljen er hvit, som den altså var, men du kan også sjekke trykket i kjølesystemet. Evt. sjekke om det er olje i kjølevannet. En toppakning er relativt lett å bytte, men det tar tid da!

 

bare passe på å merke av registeret, så du slipper å stille ventiler, vist du ikke har hyd.ventiler. husk å smøre pakinigen inn med et lite lag olje, så den skal tåle momentet, osv.

 

Trekk til i 3 steg, eks, første steg 20Nm, 2.steg 40Nm å siste steg 60Nm, kjør deretter motoren opp til normal arbeidstemp, så dauer du den, så lar du den kjøle seg ned, til den er kald, så trekker du til med litt over maks moment, men ikke mye!

 

er egentlig ganske enkelt! :-) Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...