Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan har dagens ungdom det?


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Jeg holder for tiden på å skrive særemne på skolen. Jeg tar for meg film, og skal sammenligne "filmens hverdag" med den ungdom møter til vanlig. Jeg trenger derfor kilder med beskrivelse av hva dagens ungdom opplever. Jeg har hentet en del fra aviser rundt om kring (hvis du klarer å finne flere til meg, hadde det også være veldig fint), hvor jeg stort sett har tatt alt av saker som en gjennomsnitlig ungdom kan ha vært borti.

 

Nå leiter jeg etter mer beskrivende kilder, og lurer på om noen her kan hjelpe meg. Det er snakk om essay, artikler, dikt, fortellinger, dagbok-tekster, ja, stort sett alt folk har skrevet om dagliglivet. Jeg håpet at noen her inne hadde noe slikt liggende, som jeg kan bruke. Dere vil selvfølgelig bli skikkelig kreditert for det dere har skrevet, jeg prøver ikke å ta ære for andres verk her, jeg trenger bare andre ungdommers oppfatning av hverdagen.

 

På forhånd takk.

 

Mvh. Sigve Naustdal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig tenkt å ikke dra inn for masse av "problemstillinger" som ikke blir tatt opp i filmene. Dataavhengighet gjør nettopp ikke dette, og derfor tror jeg at jeg holder det utenfor. Jeg kommenterer heller akkurat det som skjer i filmene, og kommer med eksempler fra virkeligheten. Skal jeg ta med alt annet, kommer dette til å ende opp som en bok.

 

Men takk for at du gadd å ta deg tid til å skrive noe som helst i denne tråden. Det virker nesten på med som om folk ikke gidder å svare i tråder som "inneholder litt arbeid". Folk svarer heller i de meningsløse trådene, hvor man spør etter helt håpløse ting, som ingen får noe som helst fornuftig ut av (hvem bryr seg egentlig om hvilke karakterer jeg hadde på ungdomskolen?).

Lenke til kommentar

Temaet slik du presenterer det er ganske vidt, og favner

- ungdom i alle land som Norge, Japan og Rwanda, der situasjonene mildest talt er ulike

- ungdom gjennom tidene, inklusive baby boomers, gen-x, gen-y osv.

- begrepet ungdom er også i endring, og øvre grense ser ut til å øke med ett år pr. år.

- er begrepet definert samfunnsmessig? F.eks. i gamle dager gikk en rett over fra barndom til å bli voksen, der konfirmasjonen ofte var definert som en overgang. Også fortsatt er disponibel inntekt sentral.

 

Dersom du bare tar for deg norsk ungdom i 2005, og denne begrensningen ikke er helt klart utrykt i oppgaven, risikerer du stryk for ikke å ha forstått oppgaven. Tar du for deg alt, ser det ut som om du har lagt ut på en mastergradsoppgave.

 

For å illustrere:

- i Norge og mye av vesten ellers, er ungdommen en kjøpesterk og manipulerbar gruppe som en bruker enorme reklamemidler på å lede inn mot siste skrik i mote og trender. Ungdomsserier er fulle av (mer eller mindre) vellykkede, søte, kjekke ungodommer som studerer eller arbeider i media, juss, helse/omsorg, kreative yrker osv. der eneste reelle krisene jeg har sett er at dagens episodiske krise ikke kan løses før det er 2 minutter igjen til rulleteksten. Og disse fagene er det som opplever enorme søknadsmasser ved studieopptak. Interaksjonen ungdom-industri går derfor begge veier. Interessant nok nekter ungdom vanligvis for at de lar seg lede, men siden reklameindistrien omsetter for milliarder er det grunn til tvil.

 

- i Japan er begrepet "plikt" sentralt i kulturen og jeg har inntrykk av at en regnes som voksen mye tidligere i Japan enn i Norge, men ting er i endring her også. Trendene endrer seg så raskt at moteprodusentene heller velge å sende speidere til "hotte" steder som Shinjuku, Ikebukuro, Harajuku osv, for å se hva som er motebildet idag, og melder ifra til hovedkvarteret der produksjonsapparatene er varme og klare til å produsere for en mote som kanskje bare varer i en uke. Duppeditter kommer så fort og varer i så kort tid de ofte ikke rekker å eksportere tingene, og når det skjer, som f.eks. ved Tamagotchi, var det rett og slett restlageret de solgte utenlands.

 

Ungdom søker ofte tilhørighet i diverse subkulturer, og også her er det enorme variasjoner fra land til land.

 

Temaet er enormt. Jeg håper du legger ut teksten på nett.

Lenke til kommentar

Vel, nå er dette et særemne, og jeg bestemmer da oppgaven min selv. Jeg har valgt å sette meg inn i fem filmer, for så å sammenligne disse med hvordan ungdom i dag oppfatter hverdagen. Dvs. er problemstillingene karakterene i filmen blir utsatt for reelle? Jeg definerer da ungdom som alt mellom ca. 18 og 25 (fordi jeg antar at karakterene i filmene har alder i dette intervallet). Så gir jeg også en forklaring på hvorfor jeg setter så stort sprang i alder (kort forklart: Forskjellige aldersgrupper omgåes hverandre). Filmene er norske, så det blir da naturlig nok ungdom som er oppvokst i Norge jeg er interessert i å få innspill fra. Her har jeg ikke forklart så masse, men det skal innskrenkes kraftig. Jeg skal sørge for at jeg svarer på oppgaven ;)

 

Så var det å få skrevet det intervjuet, noe som ikke viste seg å være alt for lett. Det skal bli gjort, innen kort tid, så ikke fortvil. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
18-25? Er man ungdom da?

Jeg kjenner 24-åringer som er gift jeg...

 

Tror målgruppen du leter etter er 13-20 eller noe slikt. Tenåringer = ungdommer

5459988[/snapback]

 

Jeg tar i forhold til alderen til personene i filmene jeg ser har. 13-20 er da lite interessant.

5460436[/snapback]

du er ungdom fra alder (ca) 13 til 20, ikkje 18 til 25.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...