Gå til innhold

Kjøre web server med domene fra min egen pc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg Kjøre web server med domene fra min egen pc.

Web server tenkte jeg: Putte filer i ei mappe som heter fex WWW, så kommer det på nettet, når folk går inn på ip'en min.

Jeg tenkte domeme: www.mittdomeme.com eller www.mittdomeme.no?

Hvordan kan jeg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan kan jeg Kjøre web server med domene fra min egen pc.

Web server tenkte jeg: Putte filer i ei mappe som heter fex WWW, så kommer det på nettet, når folk går inn på ip'en min.

Jeg tenkte domeme: www.mittdomeme.com eller www.mittdomeme.no?

Hvordan kan jeg det?

5374290[/snapback]

Da må du kjøre en apache server og domene må kjøpes.. domener med .no er kun tillegnet firma som er registrert i brønnøysundregistere.

du må gå for .org .net eller .com

Skrevet (endret)

Men det må jo finnes en måte å hoste et domene på. Hvordan hoster bedrifter som driver med det da?

Edit: Fant dette:

Skal du ha et domene under domeneområdet -.no, som administreres av Norid, så må søkeren være registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysund. Dersom du oppretter et enkeltmannsforetak er dette for tiden gratis.

Hva menes med Gratis :o :D

Endret av BigJackW
Skrevet

Hvis du registerer ett eller annet i Brønnøysundregisteret kan du få et .no domene. Eller registrerer domenet på en allerede eksisterende bedrift (hvis kanskje mamma eller pappa har en liten bedrift).

Deretter trenger du Apache og gjerne statisk IP.

Skrevet (endret)
Hva menes med Gratis :o :D

5374369[/snapback]

Med gratis menes at du ikke betaler for det..... privatpersoner kan registrere priv.no-domener.......

les mer om navnepolitikken til NORID her

edit: det stilles veldig strenge krav til den maskinen/serveren som skal hoste et .no domene.. så tviler på at det går hvis du skal gjøre det selv....

Endret av ilpostino
Skrevet
han fyrn har en linux burk stående som webserver/server.. det funker da :o

5374504[/snapback]

såvidt jeg vet kreves det krav til blandt annet å hoste (minst) to DNS-servere utover det å hoste selve webserveren... det stilles helt sikkert krav til oppetid på serveren og hastighet på linjen også...

Skrevet

Hvis du firer bittelittegranne på en liten ting - domenenavnet - så kan du fint kjøre server så mye du vil lokalt. Skaff deg et gratis domenenavn på http://www.no-ip.com/ samt et lite gratisprogram som forteller verden hvilken ip-adresse dette domenenavnet har (ip-en din skifter normalt innimelom hvis du har vanlig adsl) og så kan du kjøre ftp-server, webserver eller lignende for fulle mugger.

Som sagt - du må nøye deg med et littegranne mer anonymt domenenavn. Men f eks bigjack.sytes.net eller noe skulle gå fint - det er gjerne litt ekstra i no-ips domenenavn men det er også en del fleksibilitet.

Skrevet

som jeg sa tidligere i denne sammenhengen er som følger.

Hvis du vil hoste et domene må du kjøre det på en apache server.

Jeg kjører selv på fedora core 4 og det funker meget bra pcen som skal brukes skal helst ha tilgang på litt power og en meget bra linje.

tingen her er at domene må kjøpes hvis du vil ha .no .com .biz .as .org .dk osv

Og det stilles ganske strenge krav på uptime når du skal kjøre .no domene

men du kan jo alltids kjøre på et gratis subdomene da vil de ikke bry seg om slikt.

Det å hoste selv er ikke enkelt for å si det på den måten.. Du må ha ganske mye lokakunnskaper rundt akkurat det med nettverk og hosting.

Fedora core 4 er genialt du innstallerer det som oprativ system og fyrer løs.

Konklusjon:

Det jeg vil anbefale deg å gjøre hvis du absolutt vil ha deg en hjemmeside.

punkt 1. Betal for det å den er oppe innen noen få deger.

men ulempen er da at du må leie webhotel og dette da vil fortsette å koste deg penger. Trist men uansett det som er mest stabilt

punkt 2. Legg den ut på et av disse tusenvis av gratis stedene og den er oppe inne noen få minutter. Start.no tilbyr 20mb gratis plass home.no tilbyr gratis 20 mb hva er da det store problemet. 20mb er ganske mye med tanke på at siden ikke skal bruke 4 år å loade. nett filer tar ikke så stor plass. Hvis du ikke har tankt å drive noe sånnt som piratebay eller lignende.

men men jeg sier hvertfall lykke til... det er mange muligheter :w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...