Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Uling fra noe? Kanskje slitne hjullager?


Anbefalte innlegg

Hei!

En som satt på i bilen min sa at det kom en merkelig uling fra bilen...

(Har ikke tenkt noe over denne støyen selv, men hører den er bare på min bil nå...)

Han mente kanskje jeg burde bytte hjullagrene...

Men han var ikke sikker..

Lyden blir større etter hvor fort hjulne går rundt...

 

Hva tror dere? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyden er jo der, så du burde jo sjekke det..

Det er jo opp til de forskjellige verkstedene, er du lur tar du å ringe et par å verksteder å forklarer den lyden å spør dem hva den kan være, så spør du om "ca" pris. Jeg har ingen anelse hva prisen kan komme på!

Lenke til kommentar

Få heist opp bilen på en tosøyler og kjenn på alle hjulene. Et gåent hjullager vil kunne kjennes som slakk i hjulopphenget. Er bærekuler/endeledd og fjærbeinstoppene i orden skal slakken være hjullager :D

 

Gåent hjullager kan i værste fall føre til at f.eks hele hjulet kan dette av , men det er bare i ytterste konsekvens :D

Som regel får man en skikkelig romlelyd som blir uutholdelig ved høy fart eller ved sving .

Lenke til kommentar
Få heist opp bilen på en tosøyler og kjenn på alle hjulene. Et gåent hjullager vil kunne kjennes som slakk i hjulopphenget. Er bærekuler/endeledd og fjærbeinstoppene i orden skal slakken være hjullager  :D

 

Gåent hjullager kan i værste fall føre til at f.eks hele hjulet kan dette av , men det er bare i ytterste konsekvens  :D

Som regel får man en skikkelig romlelyd som blir uutholdelig ved høy fart eller ved sving .

5373130[/snapback]

 

 

Gåent hjul lager behøver ikke kjennes som slakk. det kommer ann på biltype. ER dette en forrhjulstrekt bil og du gåent hjullager framme er det liten sjanje å kjenne dette som slakk. Men en uling i bilen kan jo være mye andre ting eller hjullager da.. Kommer dette med turtall på motor?? Føles det som det øker med fart?? forsvinder det om du trøkker inn clutch?? Fosvinder det om du drar forsiktig i håndbrems når du kjører. Pris for hjulager skift varierer fra 500.- til 2000.-. Komer ann på biltype oh om det er framme eller bak.

Lenke til kommentar
Lyden blir høyere sammen med farten på hjulne...

Ganske sikker på at det er forhjulene, men det skal jeg sannelig teste mer ut..

Forhjultrekk ja.. (Chrysler Neon)

Skal på EU kontroll i Mai, men det er kanskje best å skjekke dette nå?

5376127[/snapback]

 

 

Øker det med farten er det noe dra hjulene, Ville ikke venta til mai. ER det forskjel i svinger??. Er jo noe som heter drivnuter også..men det er skjelden det blir uling av det

Lenke til kommentar
Lyden blir høyere sammen med farten på hjulne...

Ganske sikker på at det er forhjulene, men det skal jeg sannelig teste mer ut..

Forhjultrekk ja.. (Chrysler Neon)

Skal på EU kontroll i Mai, men det er kanskje best å skjekke dette nå?

5376127[/snapback]

 

 

Ja, jeg vill sett det som best å sjekke det nå, men det er jo opp til deg. Er jo ikke verre en å ringe til ditt lokal verksted.

Lenke til kommentar

Du burde, som noen sier sjekke dette med en gang. Jeg hadde samme lyden selv, og jeg visste at det var hjullageret. Den var veldig svak, så jeg drøyet litt med å bytte. Men plutselig over natten ble lyden mye høyere, og i løpet av noen timers kjøring denne dagen, hørte jeg en høy romlelyd bak. Akkurat som om det var noe som ble kastet rundt. Jeg stoppet, og fikk senere på dagen kjørt bilen til verksted i 10 km/t. :p

 

Det var da nummeret før hjulet hadde detti av, og lageret hadde brent seg fast, så da tok det flere timer bare å få løsnet det. Dette var en kamerat av svigers, så jeg fikk det for en fin pris, men venter du for lenge kan det bli et dyrt hjullager. Selve hjullageret betalte jeg 900kr for. Det var på merkeverksted, og faktisk det billigste jeg fant. Bilen er en 89-mod Mazda 626. Så vil jeg tippe 500-1000 for bytte.

 

Det er nok ingen fare nå så lenge lyden er såpass lav, men for all del ikke vent til det bråker skikkelig. For plutselig en dag så står du der med et hjul mindre, og en høøøy verkstedregning.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Kan det ha begynt når du la om til vinterdekk?

 

Hender noen vinterdekk lager resonans i hjulbuen, spesielt piggdekk..

Det stemmer også overens med at lyden stiger med farten ;)

 

sendte Pluggen en PM men kan jo hende noen andre vet også...

JEG har nemlig lagt om til piggdekk og fått en nyoppstått ulyd som øker

ved økt fart!

 

lurer på om "resonans i hjulbuen" er billigere å fikse enn gåent hjullager...

 

:blush:

Lenke til kommentar

Har også lagt om til piggdekk, kjøpt nye i år. Merket med engang at jeg fikk "uling". Selve lyden av pigg mot asfalt hører jeg ikke, kun ulingen.

 

Ulyd kan også komme av ubalansert hjul, men da burde man merke litt risting på rattet også :hmm:

Endret av trra
Lenke til kommentar
Har også lagt om til piggdekk, kjøpt nye i år. Merket med engang at jeg fikk "uling". Selve lyden av pigg mot asfalt hører jeg ikke, kun ulingen.

 

Ulyd kan også komme av ubalansert hjul, men da burde man merke litt risting på rattet også :hmm:

 

det er ikke avbalansering som trengs. det er en slags "trommel lyd". den blir borte når jeg svinger mot venstre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...