vihovde Skrevet 28. desember 2005 Skrevet 28. desember 2005 Har innstallert en Maxtor 300Gig harddisk (Master) med Windows XP Pro og SP2. Har da partisjon C og E. Går inn i Diskbehandling og vil hente resten av disken, men når jeg høtreklikker på denne partisjonen så får jeg kun sette den til Primærpartisjon. Trodde denne partisjonen skulle bli en utvidtet partisjon ? Hva skjer hvis jeg må formatere partisjon C ? Ved siste formatering, så ble alle partisjoner blitt KUN til C, med ca. 131 gig ? Vil ikke risikere å måtte legge alle backup inn igjen, sist tapte jeg over 100gig som jeg delte på DC++. Ok, hva gjør jeg ?
Hårek Skrevet 28. desember 2005 Skrevet 28. desember 2005 ... Ved siste formatering, så ble alle partisjoner blitt KUN til C, med ca. 131 gig ? ... 5348501[/snapback] Dette høres ut som du har en gammel versjon av XP CD'en. Den kan ikke håndtere 48-bit LBA, og dermed vil den ødelegge partisjoner på disker større enn 120 GB. Dette er en klassiker for å miste data. Det hjelper ikke å legge inn SP2 etterpå. Du må ha en CD med SP2 inkludert. Det kan du gjøre selv med slipstreaming. http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp
vihovde Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Skrevet 29. desember 2005 ... Ved siste formatering, så ble alle partisjoner blitt KUN til C, med ca. 131 gig ? ... 5348501[/snapback] Dette høres ut som du har en gammel versjon av XP CD'en. Den kan ikke håndtere 48-bit LBA, og dermed vil den ødelegge partisjoner på disker større enn 120 GB. Dette er en klassiker for å miste data. Det hjelper ikke å legge inn SP2 etterpå. Du må ha en CD med SP2 inkludert. Det kan du gjøre selv med slipstreaming. http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp 5349405[/snapback] Ok, får prøve å lage meg en Takk for hjelpen. Hva er "forskjellen" mellom den gamle og nye versjonen ? Er det kun at den nye har SP2 intigrert ? Noen andre synspunkter ?
Hårek Skrevet 29. desember 2005 Skrevet 29. desember 2005 Ja, forskjellen ligger i Service packs. Når det er klargjort en SP så blir den umiddelbart lagt inn i CD'ene som selges. Det vil stå på CD'en hvilken SP versjon den inneholder. Så per idag finnes det 3 versjoner av standard XP.
vihovde Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Skrevet 29. desember 2005 Ja, forskjellen ligger i Service packs. Når det er klargjort en SP så blir den umiddelbart lagt inn i CD'ene som selges. Det vil stå på CD'en hvilken SP versjon den inneholder. Så per idag finnes det 3 versjoner av standard XP. 5352969[/snapback] 3? Er det SP3 også ?
john.einar Skrevet 29. desember 2005 Skrevet 29. desember 2005 Windows XP original (SP0 om du vil) Windows XP SP1 Windows XP SP2
knalle Skrevet 29. desember 2005 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Det enklest er det å kopiere cd'en til noen som har wxp2sp. Dette bryter ikke lisensreglene om du har en win xp lisens. k Endret 29. desember 2005 av knalle
vihovde Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Skrevet 29. desember 2005 ... Ved siste formatering, så ble alle partisjoner blitt KUN til C, med ca. 131 gig ? ... 5348501[/snapback] Dette høres ut som du har en gammel versjon av XP CD'en. Den kan ikke håndtere 48-bit LBA, og dermed vil den ødelegge partisjoner på disker større enn 120 GB. Dette er en klassiker for å miste data. Det hjelper ikke å legge inn SP2 etterpå. Du må ha en CD med SP2 inkludert. Det kan du gjøre selv med slipstreaming. http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp 5349405[/snapback] Ok, da har jeg laget denne cd`n og formater. Hvis jeg nå går inn og henter resten av disken i diskbehandling får jeg kun sette den som Primærpartisjon ? Er dette riktig ? Vil denne partisjonen fremdeles være der ved etter neste formatering ?
vihovde Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Skrevet 30. desember 2005 ... Ved siste formatering, så ble alle partisjoner blitt KUN til C, med ca. 131 gig ? ... 5348501[/snapback] Dette høres ut som du har en gammel versjon av XP CD'en. Den kan ikke håndtere 48-bit LBA, og dermed vil den ødelegge partisjoner på disker større enn 120 GB. Dette er en klassiker for å miste data. Det hjelper ikke å legge inn SP2 etterpå. Du må ha en CD med SP2 inkludert. Det kan du gjøre selv med slipstreaming. http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp 5349405[/snapback] Ok, da har jeg laget denne cd`n og formater. Hvis jeg nå går inn og henter resten av disken i diskbehandling får jeg kun sette den som Primærpartisjon ? Er dette riktig ? Vil denne partisjonen fremdeles være der ved etter neste formatering ? 5355263[/snapback] Ingen som vet overnevnte ? Gidder ikke legge inn 100GIG på ny hvis den partisjonen forsvinner igjen...
Hårek Skrevet 30. desember 2005 Skrevet 30. desember 2005 Vet ikke hvorfor du ikke får andre valg enn Primær. Lenge mellom hver gang jeg gjør slikt. Men det skal ikke ha noen stor betydning. Partisjoner skal ikke bare forsvinne medmindre man gjør noe feil selv.
vihovde Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Skrevet 30. desember 2005 Vet ikke hvorfor du ikke får andre valg enn Primær. Lenge mellom hver gang jeg gjør slikt.Men det skal ikke ha noen stor betydning. Partisjoner skal ikke bare forsvinne medmindre man gjør noe feil selv. 5356709[/snapback] Jeg ikke vet jeg heller ? Skal man kunne ha andre valg da ? Jeg installerte Partison Magic men fikk ikke noe valg der heller ?
Scotty Grumble Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 bakerst i hjernebarken min en plass mener jeg å huske at jeg fiksa dette med en enkel registerstring noe med EnableBigLba, ala http://www.48bitlba.com/enablebiglba.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå