Gå til innhold

IE er bedre og sikrere?


Spar

Anbefalte innlegg

Problemet er at mange trur at internet er IE og at uten IE så viker ikkje internet. IE er i bunn og grunn eit utdatert program som i god MS stil er veldig sårbar samt eit populæt fiendtlige mål. Ikkje berre fordi det er populært, men fordi bakdøren står som regel på vidt gap. Eit rask søk på google så finner man tusenvis av ferdige exploits og oppskrifte for å både infisera og få full tilgang til system. Det å påstå at IE er bedre og sikrere enn alternativene er eit sikker tegn på inkompetanse.

Eg må også nevne at det er mulig å sikre IE tilfredstillende, men det krever sinn mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter han hadde vært på jobben, hadde den IT-ansvarlige der uinstallert Firefox fra Laptopen med følgende påstander om at Firefox var ett såpass lite selskap, at de ikke klarte å rette alle feil, bugs og de ikke klarte å beskytte brukerne fra spyware på nettet.

Hadde jeg vært faren din så hadde jeg øyeblikkelig rapportert dette til vedkommendes overordnede og ledelsen i firmaet. Dette fordi en som er "IT-ansvarlig" burde ha litt grunnleggende kunnskap som denne personen tydeligvis ikke besitter. Dette betyr at han er en fare for firmaets sikkerhet.

 

At Mozilla og Opera Software er små firmaer er sant nok, men det har ingen verdens ting å gjøre med hvor sikre produktene er. Bare se her:

 

"Microsoft Internet Explorer 6.x with all vendor patches installed and all vendor workarounds applied, is currently affected by one or more Secunia advisories rated Highly critical" (Kilde)

 

Bare sammenlign sikkerheten:

 

- Opera

- Firefox

- MSIE

 

Her ser man tydelig at Opera er sikrest, fulgt av Firefox, og med MSIE på en tragisk og elendig jumboplass.

 

Vedkommende bør få sparken øyeblikkelig, for han setter hele bedriften i fare med kunnskapsløsheten sin.

Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til at et firma vil standardisere hvilke programmer de tillater installert på PC'ene. Det kan lett bli mye rot hvis alle skal kunne legge inn hva de vil. Selvom det kan være vanskelig å forstå hvorfor de ikke tillater Firefox er det litt teit å påstå at "han setter hele bedriften i fare med kunnskapsløsheten sin".

Lenke til kommentar

Det er fleire fordeler med å bruke IE istadenfor FF.

1. du slipper unna gjenomsiktige *.png

2. du slipper unna svg

3. du slipper å skrive god (x)html kode

4. [blink] tag

5. du kan la nettsteder innstalere programm for deg, uten at du eingong veit om det

6. den følger med windows, og er dermed best

7. meget god støtte for pop-up pop-under

8. aldri noko problem å finne reklame for produkter du ikkje trudde du trenger

9. ingen problem å sabotere/ha morro med for naboenr/venner som også bruker IE

10. "alle" bruker IE

Lenke til kommentar

Det er ikke teit å påstå at han setter sikkerheten i fare ved at han tar helt feil når han uttaler seg såpass bastant. Dette kommer av kunnskapsløshet, og i dette tilfellet kunnskapsløshet når det gjelder sikkerhet, noe som altså betyr at han ikke er til å stole på siden han tydeligvis er inkompetent til jobben han er satt til å gjøre.

Lenke til kommentar
Det kan være mange grunner til at et firma vil standardisere hvilke programmer de tillater installert på PC'ene. Det kan lett bli mye rot hvis alle skal kunne legge inn hva de vil. Selvom det kan være vanskelig å forstå hvorfor de ikke tillater Firefox er det litt teit å påstå at "han setter hele bedriften i fare med kunnskapsløsheten sin".

5343145[/snapback]

Amen. Hva med å faktisk la IT-ansvarlig faktisk få gjøre jobben sin istedet for å syte og klage siden han ikke vil bruke deres favorittprogram?

 

Jeg vet om mange større bedrifter (f.eks. hele Aftenposten/Schibsted-systemet som ihendehar betydelig kompetanse) som kjører IE på alle sine PC'er. Det neste er vel at IT-avdelingen der også er helt på jordet ifølge alle hobbyekspertene her...

Lenke til kommentar
Har du vist han denne tråden, spar? :D

5342862[/snapback]

 

Kankje jeg burde det :tease:

 

Neste gang jeg snakker med ham, så skal jeg spørre ham om hvorfor nødvendigvis Firefox eller Opera er dårligere enn IE. Har funnet en del sider der det står endel om Explorer sine feil ja...

 

Men uansett tror jeg kanskje han har rett, men ikke klarer å ordlegge seg. Bedriften har ett program som heter "autocalk" som muligens kun virker på IE. Hvis det er derfor han fjernet Firefox kan jeg skjønne det, men hvis ikke, wtf!??!

 

LOL! Edit:

 

Nå sier faren min, at han hadde hørt fra den It-ansvarlige, at han igjen hadde hørt ifra de som leverer servere og alt sånt til bedriften,(Nordvest data , her er han ikke helt sikker, men jeg fant bedriften og dens hjemmeside :www.ndata.no) at IE var bedre, siden trojanere og alt spyware vandret fritt i Opera og i Firefox. :!: Nå er det plutselig bare den It-ansvarlige som er dum, men hvordan kan en seriøst bedrift si noe sånt ? :nei:

 

Må vente med denne tråden til etter ferien, da folka kan fortelle meg hvilket selskap det var, siden de nå er på ferie.

Endret av Spar
Lenke til kommentar
Jeg vet om mange større bedrifter (f.eks. hele Aftenposten/Schibsted-systemet som ihendehar betydelig kompetanse) som kjører IE på alle sine PC'er. Det neste er vel at IT-avdelingen der også er helt på jordet ifølge alle hobbyekspertene her...

5343616[/snapback]

Greit nok at man har en policy på å bare kjøre IE og andre faste programmer for sikkerheten, men å påstå at IE er sikrere og bedre enn FF og Opera som enkeltstående programmer viser inkompetanse. At man også tror at Opera og FF lar virus og trojanere vandre fritt, slik som beskrevet i forrige post, forteller vel at de kanskje trenger litt kursing.

Lenke til kommentar
Greit nok at man har en policy på å bare kjøre IE og andre faste programmer for sikkerheten, men å påstå at IE er sikrere og bedre enn FF og Opera som enkeltstående programmer viser inkompetanse. At man også tror at Opera og FF lar virus og trojanere vandre fritt, slik som beskrevet i forrige post, forteller vel at de kanskje trenger litt kursing.

5344263[/snapback]

På den annen side har dette gått veien fra IT-ansvarlig->Pappa->sønn->forum. Som kjent kan mye skje med innholdet av hva som egentlig ble sagt når det er innom så mange ledd :)

Lenke til kommentar

[sidesprang]

Det var då ein "utroleg" stygg/dårleg side.

Den gir ikkje akkurat utrykk av å representere eit seriøst firma

[/sidesprang]

 

Det virker som at enkelte (mangen?) innen drift av itsystemer er redd for å prøve noko nytt. Dei lengter tilbake til 1995 når MS var einerådande og det einaste man trengte å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Greit nok at man har en policy på å bare kjøre IE og andre faste programmer for sikkerheten, men å påstå at IE er sikrere og bedre enn FF og Opera som enkeltstående programmer viser inkompetanse. At man også tror at Opera og FF lar virus og trojanere vandre fritt, slik som beskrevet i forrige post, forteller vel at de kanskje trenger litt kursing.

5344263[/snapback]

På den annen side har dette gått veien fra IT-ansvarlig->Pappa->sønn->forum. Som kjent kan mye skje med innholdet av hva som egentlig ble sagt når det er innom så mange ledd :)

5344384[/snapback]

Hehe, du sier noe. Men det jeg sier er med forbehold om at opplysningene stemmer og at en fjær ikke ble til fem høns på veien ;).

Lenke til kommentar
Det er fleire fordeler med å bruke IE istadenfor FF.

1.  du slipper unna gjenomsiktige *.png

2. du slipper unna svg

3. du slipper å skrive god (x)html kode

4. [blink] tag

5. du kan la nettsteder innstalere programm for deg, uten at du eingong veit om det

6. den følger med windows, og er dermed best

7. meget god støtte for  pop-up pop-under

8. aldri noko problem å finne reklame for produkter du ikkje trudde du trenger

9. ingen problem å sabotere/ha morro med for naboenr/venner som også bruker IE

10. "alle" bruker IE

5343433[/snapback]

 

Er vel egentlig ikke så store fordeler det..

f.eks 5. du kan la nettsteder innstalere programm for deg, uten at du eingong veit om det, er ikke en fordel i det hele tatt!

Se for deg siden velger å instalere et virus for deg, utan at du vet det..

(Regner med du posta det som ironi, men må bare si det :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...