Gå til innhold

1024mb "overklokkings" RAM


Anbefalte innlegg

Heisann sveisan :)

 

(Les kun hvis du ikke gidder lese hele dette lange innlegget.) Hovedsasaklig så skal jeg ha ram som er:

- på 1024mb

- mulig å holde stabil, selv med 260 FSB

Det viktigste er pris i forhold til ytelse(2000 er absolutt maksimum!). Derfor lurer jeg på om jeg bør kjøpe PC3200/4000/4400. Takk

 

Jeg har tenkt til å spandere på meg en ett par (eller bare en) nye rambrikker jeg, og har tenkt til å ha 1024 mb.

 

Jeg vet at mange av dere sikkert lurer på hvorfor bare 1024mb? Er ikke 2048 snart ny standard for folk som skal oppgradere? Og jo, det er kanskje det.... og faktiskt så har jeg 1024 fra før. Men dette har holdt i massevis for meg fra før, og jeg tror ikke jeg kommer til å trenge mer med en gang. Jeg gjør sikkert dette i framtiden, men grunnet budsjett så skal det holde med 1024 i alle fall en stund til.

 

"Men herregud da mann, hvorfor kjøpe 1024 når du har det fra før!?" Det jeg har nå, er tregt umulig og overklokke mer enn 5%. Jeg har faktiskt 4 ram slotter på HK mitt, men jeg kommer til å ta ut de gaml, ettersom jeg da får bedre ytelese (såvidt jeg har skjønt). Dessuten så tror jeg at jeg kommer til å selge de gamle brikkene til en kompis av meg for en slant eller to ^^

 

 

Okey, on topic. Disse brikkene skal kunne klare å kjøre sikkert med en FSB på bortimot 260. Så disse brikkene må hovedsaklig tåle overklokking ^^. Det store spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg får best pris/ytelse forhold hvis jeg kjøper PC3200/PC4000 eller PC4400.

 

Jeg har vel egentlig funnet noen ganske fine brikker fra corsair, men de kostet 2000,- og jeg syns det er litt drøy. Jeg kan vel overtales til å bruke så mye penger på RAM, men da må jeg være overbevist om at de er verdt pengene.

 

PC3200 ram har jo en standard hastighet på 400Mhz, derimot PC4400 har jo hele 550. Forskjellen blir jo også større hvis jeg da kjører på en FSB på 260. PC3200 blir da på 520, mens PC4400 er på hele 715Mhz (!).

 

Hvorvidt man kan få PC4400 ram opp i den hastigheten overhode, vet ikke jeg... Derfor spør jeg dere.

 

Jeg har allerede lagt ut en ubesvart tråd der hvor jeg spurte om RAM, sammen med PSU og vannkjøling, men ettersom den ikke har fått noen svar, så prøver jeg heller igjen her.

 

Takker for alle svar :D

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OCZ VX (om du har DFI LP HK, gadd ikke lese alt du skrev). Alt minne skal nok klare 260Mhz FSB/HTT, men det med slakke timings. Med stramma MÅ du ha OCZ VX.

5337855[/snapback]

 

Jeg skal ikke påstå at jeg skjønte alt du snakket om der... linker hadde vært fint, men ellers så vil jeg bare si at jeg har ett Abit IS7 S478 HK

 

EDIT: FAnt ut av det RAM'et, som forsåvidt så fristende ut, men om HK mtt klarer å kjøre det, er jo ett ubesvart spørsmål... dessuten så skal i alle fall den high-end DDR500 versjonen holde hardt for budsjettet mitt...

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar

JEg kan egentlig lite om overklokking av RAM, og dette er fordi jeg ikke har satt meg inn i det skikkelig, jeg bare forsto at de jeg har, ikke duger til overklokking.

 

Derfor kjøper jeg nye brikker, jeg bestiller snart, og trenger derfor svar snart. Og jeg tviler på at PC'en min klarer å "dra" VX serien til OCZ. Jeg har derimot sett på en annen utgivelse fra OCZ som ser fristende ut.

Ocz RAM

 

TAkker for alle hjelpsomme svar :)

Lenke til kommentar

Har funnet en del forskjellige versjoner nå, og har vel lyst på noe fra OCZ.

 

Har sett på noen forskjellige:

 

OCZ Platinium DDR533 Disse brikkene har timings: 2,5 - 3 - 3 - 8

 

OCZ gold DDR500 (Rev 2) Disse brikkene har samme timings som det over

 

OCZ Platinium DDR400 (Rev 2) Disse brikkene har timings 2 - 2 - 2 - 5

 

Her er prisen ganske lik, så det spiller liten rolle, men jeg må vite hvilket av disse tre jeg kan få best ytelse med, med overklokking.

 

Takker for svar :)

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar
Har funnet en del forskjellige versjoner nå, og har vel lyst på noe fra OCZ.

 

Har sett på noen forskjellige:

 

OCZ Platinium DDR533 Disse brikkene har timings: 2,5 - 3 - 3 - 8

 

OCZ gold DDR500 (Rev 2) Disse brikkene har samme timings som det over

 

OCZ Platinium DDR400 (Rev 2) Disse brikkene har timings 2 - 2 - 2 - 5

 

Her er prisen ganske lik, så det spiller liten rolle, men jeg må vite hvilket av disse tre jeg kan få best ytelse med, med overklokking.

 

Takker for svar :)

5341395[/snapback]

 

Ville ha gått for de som du har linket til øverst, de gir ganske god ytelse for prisen. 266MHz FSB med CAS 2.5 er ikke verst, spesielt når de "bare" koster 1800kr. Timings er ikke så veldig viktig på Intel siden, her er det høyest mulig frekvens som teller :thumbup:

Lenke til kommentar
Har funnet en del forskjellige versjoner nå, og har vel lyst på noe fra OCZ.

 

Har sett på noen forskjellige:

 

OCZ Platinium DDR533 Disse brikkene har timings: 2,5 - 3 - 3 - 8

 

OCZ gold DDR500 (Rev 2) Disse brikkene har samme timings som det over

 

OCZ Platinium DDR400 (Rev 2) Disse brikkene har timings 2 - 2 - 2 - 5

 

Her er prisen ganske lik, så det spiller liten rolle, men jeg må vite hvilket av disse tre jeg kan få best ytelse med, med overklokking.

 

Takker for svar :)

5341395[/snapback]

 

Ville ha gått for de som du har linket til øverst, de gir ganske god ytelse for prisen. 266MHz FSB med CAS 2.5 er ikke verst, spesielt når de "bare" koster 1800kr. Timings er ikke så veldig viktig på Intel siden, her er det høyest mulig frekvens som teller :thumbup:

5341429[/snapback]

 

 

Okei, med mindre jeg hører noe annet, så blir det nok disse... Det var timingsa jeg var redd for, de er jo ganske høye, noe som igjen gjør det vanskelig å klokke (hvis jeg har forstått det riktig) særlig høy. Dette er jo selvsagt i forhold til original klokken da. Den er jo betraktelig høyere på den første, enn den siste.

Lenke til kommentar
Ta en titt på GeIL Ultra-X, det er de rimeligste brikkene du får tak i med DEN ytelsen. Like bra som de OCZ brikkene.

5342898[/snapback]

 

Prisguiden til hw hadde ikke noen pris på de ultra x brikkene, men jeg fant noen som fristet veldig...

Geil ultra Disse er jo gode, og ikke minst billige :) Noen som kjenner til de?

5342956[/snapback]

 

Ja, har dem selv. Ikke kjøp viss du skal overklokke høyere enn 250MHz FSB. Disse brikkene kjører kun oppgitt hastighet, og da mener jeg det! Og varmesprederene er elendige :thumbdown: (er forresten jeg som har skrevet den ene erfaringen).

Lenke til kommentar

æææææ!! Kom til å tenke idag at jeg faktiskt ikke har skjekka om hovedkortet mitt støtter PC4200 brikker!

 

Noen som vet om det gjør det?

http://www.abit-usa.com/products/mb/produc...ries=1&model=79

 

Takk for kjappe svar ^^

 

EDIT: Skjekket akkurat manualen, og den saa at det var kun DDR400/333/266 :O:O:O Hva skjer hvis jeg nå setter inn de nye brikkene?

 

Huff og huff !

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
æææææ!! Kom til å tenke idag at jeg faktiskt ikke har skjekka om hovedkortet mitt støtter PC4200 brikker!

 

Noen som vet om det gjør det?

http://www.abit-usa.com/products/mb/produc...ries=1&model=79

 

Takk for kjappe svar ^^

 

EDIT: Skjekket akkurat manualen, og den saa at det var kun DDR400/333/266 :O:O:O Hva skjer hvis jeg nå setter inn de nye brikkene?

 

Huff og huff !

5347508[/snapback]

 

Jeg foreslår at du leser noen "guider" på nettet om klokking først.. :)

Hva hk "støtter" har ikke mye med klokking/klokke-RAM å gjøre. Det som dessverre er mer viktig å finne ut av er hvorvidet gitte brikker/merker i det hele tatt fungerer (uansett hastighet) på ett HK (dette er trolig ikke noe problem for ditt S478-HK, men du kan jo sjekke ut på ABit USA forum/supportsider).

Med ditt S478-system er forøvrig "timings" ikke så vesentlig slik du tydeligvis tror, men det skader definitivt ikke å kjøpe RAM som klarer både "stramme" timings og "høy" FSB.

Det du har bestilt vil sikkert fungere bra. De regnes som gode brikker både for Intel og AMD(64) systemer.

Det som kan skje når du "booter" er at systemet ikke vil starte opp, da brikkene krever mer spenning enn "default"..eller at SPD/timings ikke blir satt korrekt av Bios, men det finner du ut av.. Produkstsiden for brikkene sier at VDimm skal være 2.75 for å kjøre på "specs"..

Lenke til kommentar
æææææ!! Kom til å tenke idag at jeg faktiskt ikke har skjekka om hovedkortet mitt støtter PC4200 brikker!

 

Noen som vet om det gjør det?

http://www.abit-usa.com/products/mb/produc...ries=1&model=79

 

Takk for kjappe svar ^^

 

EDIT: Skjekket akkurat manualen, og den saa at det var kun DDR400/333/266 :O:O:O Hva skjer hvis jeg nå setter inn de nye brikkene?

 

Huff og huff !

5347508[/snapback]

 

Jeg foreslår at du leser noen "guider" på nettet om klokking først.. :)

Hva hk "støtter" har ikke mye med klokking/klokke-RAM å gjøre. Det som dessverre er mer viktig å finne ut av er hvorvidet gitte brikker/merker i det hele tatt fungerer (uansett hastighet) på ett HK (dette er trolig ikke noe problem for ditt S478-HK, men du kan jo sjekke ut på ABit USA forum/supportsider).

Med ditt S478-system er forøvrig "timings" ikke så vesentlig slik du tydeligvis tror, men det skader definitivt ikke å kjøpe RAM som klarer både "stramme" timings og "høy" FSB.

Det du har bestilt vil sikkert fungere bra. De regnes som gode brikker både for Intel og AMD(64) systemer.

Det som kan skje når du "booter" er at systemet ikke vil starte opp, da brikkene krever mer spenning enn "default"..eller at SPD/timings ikke blir satt korrekt av Bios, men det finner du ut av.. Produkstsiden for brikkene sier at VDimm skal være 2.75 for å kjøre på "specs"..

5347629[/snapback]

 

 

Jeg skal ikke si at jeg skjønte helt hva du sa der, men jeg kan si deg at i manualen på mitt Abit IS7 HK står det at det skal være DDR400/333/266, så om dette går vet jeg ikke.

 

Når det gjelder volten, så kan jeg i alle fall stille mine brikke opp til 2,8V hvis jeg vil det da, i BIOS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg skal ikke si at jeg skjønte helt hva du sa der, men jeg kan si deg at i manualen på mitt Abit IS7 HK står det at det skal være DDR400/333/266, så om dette går vet jeg ikke.

 

Når det gjelder volten, så kan jeg i alle fall stille mine brikke opp til 2,8V hvis jeg vil det da, i BIOS.

5347652[/snapback]

 

Når du skal *klokke* kan du se bort fra slike detaljer som at ditt HK støtter DDR400/333/266. Nå er det slik at Bios gir deg mulighet til å benytte såkalte "dividere" slik at du (dersom du var "fattig") kan benytte dine "eldgamle" DDR266-brikker sammen med en CPU som skal kjøre FSB200 = 4:3 "setting" i Bios...

FSB200/4*3=133=DDR266 (det finnes også 5:4 divider for å kjøre DDR333 .. vel egentlig DDR320... Ta fram CALC.exe og regn ut selv) :)

Når du klokker kjøper du *kvalitets-RAM* som kan være DDR400, DDR433, DDR466..DDR500...DDR533.. Dette er *specs* som produsent garanterer at du kjører på mht. hastighet (FSB) samt timings (f.eks. 2-2-2-5).

Det kan godt være at gitte merker av DDR400-brikker "banker" ett par "chipper" som er DDR533 på alle hastigheter fra DDR400 til DDR500, men som ikke klarer å kjøre på DDR533. Les/søk etter tester via Google...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...