Gå til innhold

Fortvil ikke alle Dell brukere! (Lodding av CPU)


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gjøre det! Som i en av de andre trådene vi har diskutert i har jeg funnet ut (med å slå av Hyper Threading) at CPU er en flaskehals. Den bruker 100% av kapasiteten hele tiden i bf2. Men jeg lurer på om dette gjelder 5xx cpuen også og ikke bare 6xx cpuen? Det virket jo som om han mannen som selger dem overklokket på ebay hadde brukt 5xx cpuer også.. Og chipsettet har vel ikke noe å si vel?

 

Kan dette skade cpu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja Zuckron, det å lodde rett på cpu er selvsagt en viss risiko. Og som sagt, at man skal klare å kjøre stablit på 4GHz med en 3,0 på standard V-core er langt fra noen selvfølge. Jeg vil si at sjangsen for at dette blir velykket er temmelig liten, om man ikke får gjort noe med V-core også.

 

Er ikke så sikker på om dette vil være mulig med 5xx serien med 800Mhz fsb, fordi den ikke har andre valg enn 133Mhz og 200Mhz fsb (altså 533 og 800 fsb). Men man kan nok få en 533fsb til og kjøre 800fsb. Da skal BCEL1 (H30)være høy, de andre G29, G30 lav.

 

Men såvidt jeg kan se kan man altså ikke få en 800 til å kjøre 1066 på de eldre versjonene. De kombinasjonene som skal til for å få til dette står som "reserved" i datablad for de eldre S775 P4 i alle fall. Men har det blitt solgt 5xx med 1066 fsb? (i så fall vil nok dette være avhengig av akkurat hvilken revisjon man har.)

 

Chipset har jo noe og si i den forstand at det nødvendigvis må støtte 1066fsb cpu'er, P4 EE med andre ord, er det vel som har dette som standard.

Jeg mener forøvrig det skal være mulig å også manipulere V-core på noe av samme måte som dette andre. V-core bestemmes av kombinasjonen høy/lav på 6 pinner Vid0- Vid5, så med en passende pinmod her vil man kunne få opp til 1,6V standard. Men det ser noe mer kompelisert ut, da disse pinnene ikke sitter like gunstig til, som de for å øke fsb, hvor bare en pinne må endres.

Mulig man kan få en passende V-core med bare og endre en pinne også, har ikke studert tabellen så grundig.

 

Uansett, hvis man sitter med eksempelvis en Dell, og bare er ute etter mer ytelse, er det nok enklere og sikrere å bare bytte hk. Men hvis man liker litt spenning i hverdagen,og er glad i eksperimenter er jo denne typen modder bedre underholdning da.

 

Og bare for å ha nevnt det, jeg er overbevist om at BF2 vil fungere bedre med 1 Ghz mer på cpu, men jeg har med Opteron på 3Ghz, også cpu bruk 100% (bf2.exe bruker 99%) så tviler på at du blir kvitt akkurat det fenomenet med P4@ 4Ghz. ;)

Lenke til kommentar

Ja hehehe. Men jeg vil få høyere framerate i alle fall ;) Men hvist jeg kobler sammen de to pinnene, vil det da ryke hvist det ikke går?Eller er det bare å ta vekk det du ha gjort så funker det som før igjenn? Hvist ikke ,hvilket hk kan du anbefale da? Er det forskjell på hk hvor mye man kan øke fsb og slikt?

 

Det er jo også bare det at neste gang jeg skulle kjøpe hk så skulle det være til amd's nye m2 (eller noe sånnt) som støtter min nåværende ram.

Lenke til kommentar

Nei altså det vil neppe skje noe annet enn at den ikke starter, men det er jo snakk om å lodde på baksiden av cpu'en, og når du da altså har 775 kontaktpunkter på 3x3cm eller hva det nå er, sier det seg selv at det krever stødig hånd dette her.

Så dette er jo for litt spesielt interesserte mener jeg da, og hvor man har flere hk, slik at klokkeevnen er avklart på forhånd.

Du kan jo se hvor mange du ser her som har P4 3.0, som kjører 4Ghz med default V-core stabilt - ikke så veldig mange det altså ;)

 

Jeg kommer nok til å teste ut dette her etterhvert, men da blir det med en Celeron 533FSB, som da kan moddes til 800fsb, og på et hk med mulighet for å øke V-core. Har en passende kandidat her, en 2,66Ghz Celeron EM64T som går litt over 4Ghz. Med denne fsb modden er det akkurat det den må klare.

Men det blir jo bare for morro i såfall, det som virkelig hadde vært interessant og mer brukbart, var om man klarte å endre multipler i steden, men det har jeg aldri hørt om noen som har fått til enda.

 

Men om du bare skal få klokket litt, ville jeg gått for et demo kort av noe slag jeg da, feks dette Asus P5GDC Pro HK S775 til 600Kr.

Men du bør jo vite hva du trenger litt mer nøyaktig da, hva slags minne, skjermkort, sata/ide, det i eksempelet er i915 chipset, og pci-e skjermkort, og støtter både DDR og DDR2 minne. Har selv 2 stk nesten helt like (P5GD1) som jeg er fornøyd med her, men ellers er det vel ikke et eneste hk for selvbyggere du ikke kan klokke med. Så bare finn deg noe som passer med resten av hw'n din.

Lenke til kommentar
Zuckron Postet i går, 16:25

  Uansett hvis loddingen ikke skader noe hardware sånn uten videre og det jeg risikerer mest er en blå eller svart skjerm så prøver jeg. Onkelen min har tenkt til å hjelpe meg, men trenger hjelp av dere også 

Ja, skal ikke være noen gledesdreper jeg altså, syns bare det er gøy hvis noen prøver. Men syns det er litt viktig at man vet hva man begir seg ut på, er ikke overbevist om at du gjør det; i klartekst betyr det etter mitt syn at hvis man ikke er forbredt på å miste HW'n sin, dvs ødelegge cpu og/eller hk, så bør man ikke begi seg ut på slike prosjekter.

Jeg har som nevnt lyst å prøve dette selv etterhvert, men det blir ikke med en cpu som ikke er min, eller som jeg bruker daglig, for å si det slik... Bare det å sette loddebolten inntil cpu er risiko.

 

 

Men det du må finne ut av, om du ikke allerede har gjort det, er om noe må isoleres. Jeg vet altså hvilke pinner det er snakk om, og vet hva slags signal de skal ha, og også hvor de er på cpu'en.

Det jeg IKKE vet er hva som skjer om man bare endrer en pinne som i utgangspunktet er høy (+) og legger den til jord (-).

Det er i prinsippet en kortslutning. Så om man bare kan koble sammen pinnene, og sette cpu rett i sokkelen igjen, uten å isolere noe er jeg usikker på.

 

Nå tittet jeg litt i den linken i første post, og ser der at han som har gjort dette har koblet sammen de pinnene jeg snakket om, men forteller lite om evetuelle andre ting som er gjort. Det at det opplyses om at det er selve cpu'en som er moddet, tyder på at det er greit å legge en høy pinne lav, men dette hadde blitt ren gamble om jeg skulle gjøre dette idag.

 

Så akkurat dette bør du nok sjekke litt grundig først.

Og du bør også se hvor mange du finner som kjører P4 630 på standard V-core @4Ghz. Jeg vil tro det er ganske unikt, og i og for seg like imponerende som klokken selv.

Hvis man ikke sitter med ting man likevel skal hive, eller ikke trenger er det lurt og veie risko opp mot sansynelighet for at det er velykket.

 

Hvis du finner ut av disse tingene, og selve modden går bra, er nok ikke risikoen stor for at selve klokken ødelegger cpu hvis den ikke klarer det, men det er altså likevel nok annet som kan gå galt her.

 

Til slutt, legger jeg med et bilde her, så du ser hva det dreier seg om av presisjon. Denne er altså 3,5-4cm i virkeligheten, så det nytter ikke med lodebolten til rørlegger'n her :)

post-56388-1135822556_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, og jeg hadde ikke tenkt til å begi meg ut på dette med en gang ;) Jeg har nå tenkt til å samle informasjon og lære mere i noen uker /måneder? for å VITE hva jeg gjør:)

 

Jeg kan si med det samme at jeg er 14 år og veldig interresert i data. Jeg har en onkel som har drevet med data siden han var liten og har fått kunnskap fra ham og han har tenkt til å hjelpe meg med dette prosjektet. Jeg er VELDIG interresert i å lære mere av dere ! :) Prosessorjungelen har jeg begynnt å grunde på for ca 1 måned siden og har fått en grei oversikt. Men det er fortsatt MYE å lære.

 

Prosessoren jeg skal klokke (som sitter i min dell maskin:() Er en P4 530 3Ghz. Er pinnene samme på den som på en 630? Eller må jeg finne egne innstruksjoner til den? (PS. Dette prosjektet skal gjennomføres! Når Vista kommer skal jeg ha 64bits versjonen og da er denne prosessoren ubrukelig uansett i og med at den bare støtter 32bit tror jeg.)

Lenke til kommentar

Det er bra Zuckron, stå på og lær masse, man blir aldri utlært, og det er neppe noen som har den fulle og hele oversikten over alt ned minste detalj. Den overordende sammenhengen går ganske raskt å få tak på, men man kan jo fordype seg nesten i det uendelige.

 

Som jeg vel nevnte tidligere tror jeg ikke dette er mulig med en 530, fordi etter hva jeg kan se av tekniske spesifikasjoner, har ikke den noe valg som lar den sette fsb 266 (kun 133 og 200).

Ellers er selve pinnene som skal endres likt på alle LGA775, men valgmulighetene er ikke like.

Så uten at jeg skal være påståelig, tror jeg dette er en mod som kun lar seg gjøre med 6xx, og 533Fsb 5xx

Men det er mulig jeg tar feil, og at det finnes nyere revisjoner enn de jeg har funnet data på, hvor valget er der.

Lenke til kommentar

Der ja craven, da ser vi at han bare har loddet de nevnte pinnene, og satt den rett inn som det er.

Ellers var det lite nytt desverre når det gjelder de reserverte pinnene på 5 serien, men det dukker vel opp noe endelig svar på det også etterhvert.

 

Er det noen andre her som kan forklare hvorfor det da tydeligvis går greit å legge en pinne som er høy (+) rett til jord (-) uten at det tydeligvis gjør noe som helst?

Pinnene er forørig merket som output.

 

Syns det er litt rart, men hvis det er slik, åpner jo dette for diverse spennende muligheter for hardmod cpu styring, bla ifht V-core.

Lenke til kommentar

Sorry, men må bare skjekke dette en siste gang før jeg fortsetter undersøkelsen min ;)

 

Er det slik at hvist jeg lodder PERFEKT og slik så skader jeg ikke CPU (eller HK) hvist det viser seg at det ikke går alikavel? Er det slik at da må jeg bare ta vekk loddetinnet og eventuellt isolasjoner så funker det normalt igjenn?

 

Dette å kunne gå tilbake igjenn er en flott ting ;)

Lenke til kommentar

Ja i prinsippet er det sånn Zuckron, man kan fjerne tinnet med tinnsugelisse eller likn.

Men det vil jo være risiko uansett hvordan du vrir og vrenger på det, og jeg står fast ved at hvis du gråter om hw'n går i stykker- ikke gjør det.

Bare å ta på pinnene på en cpu kan være skadelig, og varme kan bli et problem, så noen garantier for at dette går bra hvis ditt og hvis datt vil ikke jeg gi deg i alle fall, samme hvor forsiktig man er, er det ting som kan gå galt.

 

Akkurat hos deg er det jo flere variabler også, vi vet ikke om de reserverte pinnene på 5xx vil gjøre det samme som på 6xx, i følge datablad kan den IKKE settes til å kjøres på 266. Det eneste som er sikkert er at du kan klokke den ned, ved at den kjører på 133 (x4= 533fsb..)

Vi vet ikke om ditt hk takler fsb1066, slett ikke alle gjør det, og at akkurat Dell setter in hw som er overdimensjonert er vel ingen selvfølge akkurat.

Lenke til kommentar

Nei skjønner........ Men får leve med håpet til jeg finner ut av noe!! Det er jo tross allt en som har gjort det før meg med samme hk og cpu så :)

 

Akkurat nå så ville jeg gråte om hardwaren min

"knuste", men om noen måneder (i overgangen til vista) så vil det nok være mere aktuellt så jeg har nokk av tid til å studere ;)

 

Men uansett godt nytt år pcp160;) Og takk for hjelpen i år :p

Lenke til kommentar

He he, nei det blir vel ikke før neste år du prøver deg på dette! Men hvis han duden har brukt nøyaktig samme hk som du har i din, så er det jo en variabel mindre på listen :thumbup:

Og det kommer nok frem svar på noe av dette andre også, spesielt det med muligheten for 266 fsb på 5xx det finnes helt sikkert nok av folk på verdensbasis som er villig til å gå langt for å overprøve Intel's datablader.

 

Godt nyttår til deg også ;)

Lenke til kommentar

Jeg lagret en info fil i CPUFSB og dette stod her:

 

Time and date: Sun Jan 08 00:50:22 2006

 

CPUFSB Version : 2.2.17 Apr 18 2005 : 17:50:05

Windows XP normal / 8 Bit char

BIOS vendor: Dell Inc.

 

BIOS version: A08

 

BIOS date: 11/08/2005

 

System manufacturer: Dell Inc.

 

Product name: Dimension 8400

 

CPU manufacturer: Intel

 

Current CPU speed: 3000 MHz

 

External clock: 800 MHz

 

Max. CPU speed supported by board: 4000 MHz

 

Ethernet card: Broadcom 5751 NetXtreme Gigabit Controller

 

Sound card: AC'97 Audio Controller

 

Intel I82801FB chipset detected

 

No monitor detected

ACPI Zones : 0

ACPI Zones : 0

Max 1303 SMBAddr e8a0 Rev c050003 Red 0 Adr 295

SMB00 0 SMB3E 0 SMB3F 0 SMB48 0 SMB4D 0

SMB4E 0 SMB4F 0 SMB58 0 SMB7E 0 SMB7F 0

Intel CPU Family : 15

 

Model : 4 Stepping 1

Current Frequency : 2920.7

Factors for fans : 0 0 0

Current PLL : 952607

Tray Freq1 : 0 8 10 18

Windows Shutdown : 0 0 0 0 0

Cooling Mode : 0

RAM deallocation : 0 min 32 MByte 32 MByte 10 min 10 MByte

Automatic shutdown : 0

No SDRAM found

Board : 0

MSR 2a : f12010f

CyVal : 0

MSR c001 : 0

OValue : 0x0

Multiplier: 15.00

TempSens 1 NoOption

TempSens 2 NoOption

TempSens 3 NoOption

CooLSRV.exe is not working

Fancontrol switched off

Fancontrol

Fan : 0 Sensor : 0 (null)

Lower setting temp : 0 speed : 0

Higher setting temp : 60 speed : 0

General = full

Full SMBUS search enabled

No Grafic card sensor search enabled

 

 

Legg merke til at det står max cpu speed 4ghz! Når jeg bruker PLL : 952607 i CPUFSB så får jeg klokket!! Men morroa varer ikke lenge. Det varer bare i noen sekunder så fryser bildet. Hva skjer? Han som hadde moddet CPU'en med å lodde (på hardforum.com) sa at hvist jeg var nøyaktig nok så var det ikke farlig å prøve modden.

Lenke til kommentar

He he, det er bra du står på Zuckron, da ser det ut til at hk er sjekket ut som problem.

Da gjenstår det vel fortsatt dette med hvorvidt 530 kan kjøre fsb266. Jeg kan ikke listen over utgitte modeller godt nok til at jeg vet, men det kan du vel finne ut av på Intels hjemmesider hvis ingen andre her vil svare på det.

 

Og hvis du har snakket med han duden med 4Ghz overklokk, kan du jo spørre om han kjører orginal minne. Såvidt jeg kan skjønne av hva som vil skje når man lodder disse pinnene, vil minnet også da når fsb øker, kjøre 266Mhz i steden for 200, hvis det er vanlig PC3200. I så fall skal det relativt klokevillig minne til for at det skal gå bra også.

 

Den siste variablen vet du jo godt om, det at cpu skal kjøre 1 Ghz mer på standard V-core :whistle:

 

Men men, syns jo det er gøy at noen prøver jeg da, for all del, men har desverre ikke så veldig stor tro på prosjektet altså. Men den som intet våger, intet vinner heter det vel ;)

Lenke til kommentar

Jo, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke har tro på det :(;) 5xx serien skal takle det. Han fyren som selger overklokkede dell maskiner på ebay har brukt en 2,8 ghz prosessor fra 5xx familien. 6xx familien har jo ikke prosessorer under 3ghz :D Så i følge det jeg har funnet ut så går chipset og prosessor. Ram = ingen problemer! I dette tilfelle så vil ikke det være nødvendig for ram å klokkes i det hele tatt! Og da blir forholdet 1:1 (266 fsb på begge ikke sannt?) Han på ebay har brukt kinston også. Dessuten så har jeg DDR2 pc2 4200 (4300) 533mhz.

 

Så det eneste problemet som jeg ser som er igjenn er vel egentlig temperaturen. Jeg må nok kjøpe meg en sensor jeg kan putte på. (noen forslag?)

 

Men det dukker nok opp noen problemer til jeg kan løse :D

 

Dette blir gøøøøy :p

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...