Gå til innhold

Fortvil ikke alle Dell brukere! (Lodding av CPU)


Anbefalte innlegg

Og i tilleg til lodde prosjektet så har jeg ett lite håp med at jeg kan bruke CPUFSB. Jeg har åpnet PC'en (igjen :p) og funnet PLL brikken. Så det skal gå med windows klokking også nå, men det er bare det at da må jeg klokke ram også ... ( les forrige posten min også da på forrige side :p)

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he ja Zuckron, jeg tror kanskje jeg er den mest positive til dette her, likevel har jeg altså ikke særlig stor tro på det i praksis hos deg hovedsakelig fordi 4Ghz på standard V-core er særdeles uvanlig, og ikke særlig sannsynelig :)

 

Jeg har som du vet ikke gjort dette selv, så har ingen bilder, men kan gi deg den tekniske dokumentasjonen fra Intel du trenger:

Her ser du hva BCEL pinnene på 5xx gjør:

sjemafsbseleckt7bg.th.jpg

Som du ser er det altså ikke et valg for 266Mhz fsb på disse.

 

På neste bilde ser du det samme for 6xx serien:

 

fsbselckt6xx.th.jpg

Her kan det altså velges 266, og det er derfor jeg sier meg skeptisk til at man vil kunne gjøre denne modden på 530.

På 630 er da altså poenget at alle de 3 Bcel pinnene skal til jord (VSS) for å kjøre 266Mhz. Så Bcel 1 må endres fra høy til lav. Om dette så kan gjøres bare ved å lodde over til en av de andre Bcel (som allerde er VSS) eller om den må føres til et VSS punt vet jeg ikke.

 

Her ser du sjema over alle pinnene, der du finner de aktuelle pinnene nede til venstre (halve cpu sjema)

pinnekart7756of.th.jpg

 

Og til slutt et bilde som gjør det lettere å finne pinnene på selve cpu:

 

pinnkart23rh.th.jpg

 

Så får du se litt på de bildene som vel er lagt ut av han som gjorde denne modden også, så finner du nok ut av det.

Lenke til kommentar

Hmmm.. Dette var ikke akkurat det jeg ville høre men ok... Men jeg skal prøve uansett for jeg har sett noen gjøre det før med 5xx. Både prosessoren min og chippen takler det så.... Men hvist ikke så blir det nok ett nytt hk... Noen som har ett hk som er perfekt for meg? Så skal jeg vurdere det ... Takk for hjelpen uansett :) hva med denne?

 

Eller kanskje denne? Ser de har foskjellige biostyper.

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar
Zuckron Postet i dag, 14:42

  hmmm... her: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...23&page=5&pp=20 så sier de at det funker like bra på en 5xx cpu...

Ja, da får du jo bare prøve da, i følge Intel's datablad vil det ikke virke på 530, men side pinnene bare står som "reserved" vil det neppe skade å prøve heller.

 

He he, du kan lodde fast en ledning mellom de 2 BCEL pinnene med en bryter da vet du, så får du "turbo boost knapp" som i gamle dager, og om det ikke funker kan ledningen bare være frakoblet :D

 

Hvis man skal gjøre dette skikkelig, burde du vist på forhånd hva cpu trenger av V-core for å kjøre 4Ghz, så kunne du lage V-core mod med det samme.

 

Men som vel sagt før, du vil tydeligvis ha noen til å fortelle deg at dette er helt ufarlig, og vil sannsyneligvis gå helt fint, både her og på det andre forumet. Ingen kan gi deg noen slike forsikringer, min Prescott 530 S775 vil ikke over 3,8Ghz selv med vannkjøl og høy V-core, så oddsen er vel ikke veldig høy.

 

Så enten er du villig til å ta sjangsen på å kanskje ødelegge noe, eller du glemmer hele modden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...