Gå til innhold

en vanskelig gåte


Knast

Anbefalte innlegg

Nei, jeg har ikke hørt gåten før, men de kan ta ut lyspæra og risse inn navnet sitt på veggene (med bunnen av pæren). På den måten kan de etterhvert finne ut om hvor mange som har vært inni cellen.  :whistle:

5333978[/snapback]

 

har tenkt på det.. men så var det det med å ikke legge igjen spor da.. hmm.. skal spørre henne..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bare tenker litt logisk her. Er det ikke sykt vanskelig å huske på alle fangene som gikk inn og ut til en hver tid.  :ermm:

F.eks. "Ja i går var det det Bob.... eller var det Trond hmm, nei jeg får starte på nytt, men nei det går ikke..."  :hmm:

5331727[/snapback]

 

haha.. la ikke merke til denne før min forrige post.. er jo ganske logisk, hvis jeg har misset en del av gåten.. men har du hørt den før og kan si sikkert at den er riktig? :p

 

edit: fikk tak i henne.. det svaret var ikke riktig.. :cry::hrm:

edit2: hun sa jeg nesten hadde løsninga med det jeg nevnte i forrige post om å skifte posisjon på lysbryteren første gang man kommer inn i rommet.. skal være en logisk løsning.. :hmm:

5332912[/snapback]

 

Det vil vel være en form for kominikasjon. Men spør hun hva som er galt med misshaped sin teori

Lenke til kommentar

Det står ingenting om at de blir tatt med tilbake på cella, men da vil jo ikke en fange kunne være inne flere ganger før en annen får sin første runde. Trodde et øyeblikk at det var løsningen at han kom inn og fant 99 andre der..

 

Siden alle muligheter for kommunikasjon er utelukket må det være en slik dum løsning.

Lenke til kommentar

Du glemmer jo deler av gåten da! Uansett, her er en mulig løsning.

 

Del dem i to grupper. 1 teller og de 99 andre. Telleren starter når han er i rommet for første gang med tallet 1.

 

Oppgaver

Telleren:

-hvis lyset er på: pluss på 1 på tallet sitt og skru av lyset

-ellers: gjør ingenting

Når tallet blir hundre har alle vært inni rommet

 

De andre:

-hvis lyset er av og han aldri har vært i rommet før: skru på lyset

-ellers: Gjør ingenting

Endret av AssKicR
Lenke til kommentar
Du glemmer jo deler av gåten da! Uansett, her er en mulig løsning.

 

Del dem i to grupper. 1 teller og de 99 andre. Telleren starter når han er i rommet for første gang med tallet 1.

 

Oppgaver

Telleren:

-hvis lyset er på: pluss på 1 på tallet sitt og skru av lyset

-ellers: gjør ingenting

Når tallet blir hundre har alle vært inni rommet

 

De andre:

-hvis lyset er av og han aldri har vært i rommet før: skru på lyset

-ellers: Gjør ingenting

5338877[/snapback]

 

Men hvordan skal de avtale dette når de ikke kan kommunisere? Dessuten

 

"Hvordan kan en fange vite at han er den siste fangen som besøker rommet (dvs. alle andre har vært inne minst en gang før han)?"

 

Virker ikke som at det er rom for at "telleren" din kan være der flere ganger.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal de avtale dette når de ikke kan kommunisere? Dessuten

Det står i den delen av oppgaven som trådstarter har glemt

 

"Hvordan kan en fange vite at han er den siste fangen som besøker rommet (dvs. alle andre har vært inne minst en gang før han)?"

Det er telleren sin oppgave

 

Virker ikke som at det er rom for at "telleren" din kan være der flere ganger.

De tar en tilfeldig person hver dag. Selvfølgelig med denne metoden kommer det til å ta laaaang tid, men til slutt vil alle ha vært innom og da vil telleren kunne gi beskjed

 

 

Her er oppgaven foresten

There are 100 prisoners in solitary cells. There's a central living room with one light bulb; this bulb is initially off. No prisoner can see the light bulb from his or her own cell. Everyday, the warden picks a prisoner equally at random, and that prisoner visits the living room. While there, the prisoner can toggle the bulb if he or she wishes. Also, the prisoner has the option of asserting that all 100 prisoners have been to the living room by now. If this assertion is false, all 100 prisoners are shot. However, if it is indeed true, all prisoners are set free. Thus, the assertion should only be made if the prisoner is 100% certain of its validity. The prisoners are allowed to get together one night in the courtyard, to discuss a plan. What plan should they agree on, so that eventually, someone will make a correct assertion?
Endret av AssKicR
Lenke til kommentar

Jeg legger meg flat AssKicr. Leste du sa at trådstarter hadde glemt noen opplysning, men siden du ikke nevnte hvilke hadde jeg ingent grunnlag for å svare ut i fra det. Bra du postet gåten i orginal form. Først og fremst dårlige formuleringer av trådstarter. Jeg tolket det som om "telleren" var den siste som kom til rommet, men nå ser jeg at han kan være der flere ganger. Løsningen din stemmer også. Så lenge de legger premissene på forhånd går dette greit.

 

Som du sa må de velge en teller. Så kan alle de andre fangenekun skru på lyset første gang de er der, men kun hvis lyset er av hvis de kommer. Telleren er den eneste som kan slå av lyset. Han teller antall ganger han slår lyset av. Det vil bli en gang for hver fange. Når han har kommet til 99 har alle vært der, sannsynligvis flere enn en gang, men han er sikker. Gåten løst.

 

Flott AssKicr :)

Lenke til kommentar

Her er en morsom en iallefall. Jeg hørte den på fest etter en del øl så den er kanskje ikke like morsom for deg.

 

Uansett

 

En mann ble funnet død i en telefonkiosk. Blodig lå han der mens vinduene på begge sidene av telefonen var knust. På utsiden av telefonkiosken lå glasskårene og en fiskestang. Fra telefonen høres det en stemme. "Hallo? Hallo!!, er du der enda. Svar da mann". Hva har skjedd?

 

Poster svaret senere. Ellers er det ikke no gøy :p

 

 

Edit: En annen kjekk en er jo denne

 

Tre menn kommer inn i ett hotel. Det er bare ett ledig rom igjen og det koster 30£

Mennene bestemmer seg for å betale 10£hver. Senere synest managere at det var litt mye å kreve for rommet så han tar 5£ ut av kassa og ber en av de ansatte å levere dem tilbake til de tre mennene. Han tenker at 5£ kan jo ikke deles på tre så han tar 2£ til sin egen lomme og gir dem 3£ tilbake. Nå har hver av mennene i realiteten betalt 9£ hver for rommet. 9£ ganger tre personer er lik 27£. Pluss de 2£ som den ansatte tok er 29£. Hvor er den siste 1£?

Endret av AssKicR
Lenke til kommentar
Her er en morsom en iallefall. Jeg hørte den på fest etter en del øl så den er kanskje ikke like morsom for deg.

 

Uansett

 

En mann ble funnet død i en telefonkiosk. Blodig lå han der mens vinduene på begge sidene av telefonen var knust. På utsiden av telefonkiosken lå glasskårene og en fiskestang. Fra telefonen høres det en stemme. "Hallo? Hallo!!, er du der enda. Svar da mann". Hva har skjedd?

 

Poster svaret senere. Ellers er det ikke no gøy :p

 

 

Edit: En annen kjekk en er jo denne

 

Tre menn kommer inn i ett hotel. Det er bare ett ledig rom igjen og det koster 30£

Mennene bestemmer seg for å betale 10£hver. Senere synest managere at det var litt mye å kreve for rommet så han tar 5£ ut av kassa og ber en av de ansatte å levere dem tilbake til de tre mennene. Han tenker at 5£ kan jo ikke deles på tre så han tar 2£ til sin egen lomme og gir dem 3£ tilbake. Nå har hver av mennene i realiteten betalt 9£ hver for rommet. 9£ ganger tre personer er lik 27£. Pluss de 2£ som den ansatte tok er 29£. Hvor er den siste 1£?

5342342[/snapback]

 

Skjønte ikke den første i det hele tatt :ermm:

 

Og på den andre blir den sisste punden tatt av en magisk fe som var blakk :thumbup: ... eller ikke...

Lenke til kommentar
Her er en morsom en iallefall. Jeg hørte den på fest etter en del øl så den er kanskje ikke like morsom for deg.

 

Uansett

 

En mann ble funnet død i en telefonkiosk. Blodig lå han der mens vinduene på begge sidene av telefonen var knust. På utsiden av telefonkiosken lå glasskårene og en fiskestang. Fra telefonen høres det en stemme. "Hallo? Hallo!!, er du der enda. Svar da mann". Hva har skjedd?

5342342[/snapback]

 

Skjønte ikke den første i det hele tatt :ermm:

 

5342730[/snapback]

 

Ikke jeg heller, noen som forstår spørsmålet? Skal man finne ut hva som skjedde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...