Jump to content
Sign in to follow this  
LowBalls

Hvordan finne ut hva innkjøps prisen til butikkene

Recommended Posts

Hei!

jeg er veldig nysgjerrig på hva som er innkjøps prisene på alt hardware og software til butikkene er, noen måte å finne det ut på?

tenker på å starte eget firma :cool: greit å vite litt på forhånd, selvom det sikkert er 5-6 år til jeg skal begynne :p :p

det kommer helt ann på hvilke avtaler hvert enkelt firma lager med de forsjellige selskapene..En del å si på hvor mye de bestiller av de forsjellige produktene også..

Mye som spiller inn på det..

Men tror du har god tid til å finne ut av det som sagt ;p

Å nei. Data og elektronikk er vel kjent for å ha meget lave avanser på varene de selger, så jeg tror nok ikke de tjener mer enn 5-10 % etter at alle kostnader er trukket fra.

Enkelte varer selger de kanskje bare med en 10-15 kroner i fortjeneste på. Det er mer typisk volumvarer som det går mye av... Fra rundt 10 kroner til rundt 100-lappen er ganske vanlig.

Hvis du snakker om varer på en bensinstasjon bommer du kanskje ikke helt.

Prisene på datautstyr fra (nett)butikker er ekstremt konkurranseutsatt og man operer derfor med _betydelig_ lavere margin. Lojaliteten den enkelte har til en nettbutikk er med andre ord ikke verdt særlig mange kronene i påslag og man er nødt til å konkurrere på pris.

jeg tenkte på ren nettbutikk... innen 2015 skal jeg mitt selskap være ledende innen hardware :D

eller hva tror dere?

men viste ikke at de tjente så lite, hva tror dere de tjener på den data'n de velger ut til dinside?

No blir som oftast ikkje prisene frå leverandører sendt til kven som helst som sender inn ein epost med spørsmål om prisene på hardware.

Den einste måten er nok å ha eit selskap som er registeter som forhandler av datautstyr. Då vil ein kunne få konto hjå norek.

Men med slike høgthengande målsetninger trur eg du skal sjå litt på korleis netshop kom og vant ein del av markedet.

Men som du sikkert vil merke så vil det koste store invisteringer for å kunne rulle ut noko tilsvarande.

For eg tviler på at det er noko stor sjanse å lykkes med ei "gutteroms"-bedrift, sjølv om komplett starta eigentleg på den måten, for konkurransen har blitt så hardt og marginene så pressa at det skal gode resursser for å slå igjennom.

Hvis jeg var deg så skulle jeg prøve å få meg en jobb i noen av de eksisterende bedriftene som pusher datautstyr. Der kan du lære litt om jargongen samt "spinonere" litt.

Jeg ville også tenke på en "gimmick" slik at du skiller deg ut fra mengden. Ellers synes jeg at du skal beholde drømmene dine å ikke høre på "Ta det nå rolig lille gutt" eller "stikk finger'n i jora' lille venn". Flere av "de store" begynte med drømmer som de forverkliget, ikke mange har arvet suksessen".

"Veien til suksess er kantet av mange behaglige parkeringsplasser" - Kør hardt og lykke til!