Gå til innhold

Hvor stor C:\ partisjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har en anbefalt størrelse på C:\ partisjonen. Det er smart å ikke gjøre den alt for stor har jeg hørt. Til opplysning så er det en WD Raptor 74GB det er snakk om, hvis det har noe å si.

5315963[/snapback]

 

Det avhenger av hva du har tenkt å ha på C: partisjonen. Noen har kun Windows der, og programmer og alt annet på en eller flere andre partisjoner.

Jeg har Windows og programmer på C:. På bærbar har jeg kun 4gb, på stasjonær 10gb, med 5gb ledig. Da kjører jeg temp og swap-fil på C: og har Office og masse andre programmer. Hvis du har mye spill må du kanskje ha større partisjon eller ha de på en egen partisjon. Jeg synes det er best å ha OS og programmer (inkludert spill) på samme partisjon siden programmene ofte legger filer under Windows kataloger uansett. Dessuten lager jeg image av C: partisjonen som jeg kopierer tilbake med 'jevne' mellomrom eller hvis det blir noe rusk i systemet, og da er det greit at både OS og programmer er på samme partisjon.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Jeg har en HDD på 120GB og en på 160GB.

Jeg hadde også hørt at C: disken ikke burde være for stor, så jeg delte 120GB disken slik at jeg fikk C: 40GB, E: 80GB og F: 160GB.

Planen min var at jeg skulle ha Windows på C, programmer på E og filmer, dokumenter og annet rask på F. :hmm:

Jeg laster ....litt :innocent: , og det medfører at F er i ferd med å bli litt full med masse skitt (unødvendige filer, musikk, spill, osv.), så jeg er i ferd med å rydde litt her.

Jeg spiller litt, og har oppdaget at det er endel programmer og spill som jeg MÅ :cry: ha på C: for at de i det hele tatt skal fungere!?

I tillegg ligger jo mine dokumenter på C:, så den må jeg rydde litt i.

Jeg har noen maskiner i nettverk og jeg deler all musikk jeg har på F: disken, men måtte flytte dem over i "delte dokumenter"....- som også ligger på C:.

Før jeg rydder - er maskinen veldig treg. Har 4GB ledig på C: :ermm:

Så er det store spørsmåler: Hva kan jeg flytte og hva kan jeg slette? :ohmy:

Setter igang med å brenne endel på CD/DVD :whistle: , men mesteparten må jeg ha/bruke og/eller dele med hjemmenetverket mitt. :mad:

Etter rydding har jeg 18GB ledig C, og en markert raskere maskin. :dribble:

 

Så spørsmålet mitt: :blush:

Er det mulig å "partisjonere tilbake" (slå i sammen C og E)?

 

Flott hvis noen gidder å lese hele "bloggen" min, og komentere samt å svare på spørsmålet til slutt. :yes:

 

S

Endret av stylus
Lenke til kommentar

På maskiner jeg installerer windowsXP på selv bruker jeg en partisjon per harddisk. I ditt (edit: trådstarters) tilfelle ville jeg brukt all tilgjengelig plass til C:\

 

 

Jeg viker bare fra denne regelen hvis det er *spesielle* grunner.

 

Begrensninger i OS kan være en grunn (winXP taklet ikke C: partisjoner på over 128GiB før etter SP1 hvis jeg ikke husker helt feil)

 

Hvis du bruker image-sw for kjapp gjenoppretting av systemet kan det være et poeng å holde OS+SW på c: og data (inkl image) på en annen partisjon.

 

Visse filsystem bli også ineffektive når de blir store (FAT32), NTFS har ikke det problemet.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Jeg har en HDD på 120GB og en på 160GB.

Jeg hadde også hørt at C: disken ikke burde være for stor, så jeg delte 120GB disken slik at jeg fikk C: 40GB, E: 80GB og F: 160GB.

Planen min var at jeg skulle ha Windows på C, programmer på E og filmer, dokumenter og annet rask på F. :hmm:

Jeg laster ....litt :innocent: , og det medfører at F er i ferd med å bli litt full med masse skitt (unødvendige filer, musikk, spill, osv.), så jeg er i ferd med å rydde litt her.

Jeg spiller litt, og har oppdaget at det er endel programmer og spill som jeg MÅ :cry:  ha på C: for at de i det hele tatt skal fungere!?

I tillegg ligger jo mine dokumenter på C:, så den må jeg rydde litt i.

Jeg har noen maskiner i nettverk og jeg deler all musikk jeg har på F: disken, men måtte flytte dem over i "delte dokumenter"....- som også ligger på C:.

Før jeg rydder - er maskinen veldig treg. Har 4GB ledig på C:

Så er det store spørsmåler: Hva kan jeg flytte og hva kan jeg slette? :ohmy:

Setter igang med å brenne endel på CD/DVD :whistle: , men mesteparten må jeg ha/bruke og/eller dele med hjemmenetverket mitt. :mad:

Etter rydding har jeg 18GB ledig C, og en markert raskere maskin. :dribble:

 

Så spørsmålet mitt:  :blush:

Er det mulig å "partisjonere tilbake" (slå i sammen C og E)?

 

Flott hvis noen gidder å lese hele "bloggen" min, og komentere samt å svare på spørsmålet til slutt. :yes:

 

S

5317762[/snapback]

Det finnes flere program som kan slå sammen partisjoner, selv har jeg gode erfaringer med partitionmagic, ulempen er selvfølgelig at det ikke er gratis...

 

Nuvel, problemet du har med at systemet blir tregt fordi C: er i ferd med å fylles opp er nettopp grunnen til at jeg helst unngår å partisjonere diskene mine. Det føles alltid dumt å sette i gang et større oppryddingsprosjekt fordi *en* partisjon er full når du egentlig har plass nok på systemet. Så sant du bruker NTFS er det ingen ytelsesmessig grunn til å dele diskene dine.

 

Uten å ha sett nærmere på maskinen din så kan du alltids avinstallere programmer som tar mye plass og installere dem på en annen partisjon. Sjekk først hvilke programmer som tar mye plass, og ta endelig backup av instillinger/personelige data før du flytter/sletter. ;)

 

Forøvrig er det mulig å endre både "mine dokumenter" og "delte dokumenter" så de peker et annet sted enn C:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å la være å ha partisjon på 120Gb hdd, og la egentlig ikke merke til noen forskjell, men så fylte jeg den aldri opp.. Jeg bruker 20Gb til OS, da får jeg plass til alle programmene og de viktigste spillene.. Fordelen med å ha en liten partisjon som jeg ser det er at du slipper å formatere alt om du skal legge inn nytt/reinstallere os.. Så går formateringen mye fortere ved mindre partisjoner, dermed raskere reinstallasjon av OS..

Lenke til kommentar
Jeg har en HDD på 120GB og en på 160GB.

Jeg hadde også hørt at C: disken ikke burde være for stor, så jeg delte 120GB disken slik at jeg fikk C: 40GB, E: 80GB og F: 160GB.

Planen min var at jeg skulle ha Windows på C, programmer på E og filmer, dokumenter og annet rask på F. :hmm:

Jeg laster ....litt :innocent: , og det medfører at F er i ferd med å bli litt full med masse skitt (unødvendige filer, musikk, spill, osv.), så jeg er i ferd med å rydde litt her.

Jeg spiller litt, og har oppdaget at det er endel programmer og spill som jeg MÅ :cry:  ha på C: for at de i det hele tatt skal fungere!?

I tillegg ligger jo mine dokumenter på C:, så den må jeg rydde litt i.

Jeg har noen maskiner i nettverk og jeg deler all musikk jeg har på F: disken, men måtte flytte dem over i "delte dokumenter"....- som også ligger på C:.

Før jeg rydder - er maskinen veldig treg. Har 4GB ledig på C:

Så er det store spørsmåler: Hva kan jeg flytte og hva kan jeg slette? :ohmy:

Setter igang med å brenne endel på CD/DVD :whistle: , men mesteparten må jeg ha/bruke og/eller dele med hjemmenetverket mitt. :mad:

Etter rydding har jeg 18GB ledig C, og en markert raskere maskin. :dribble:

 

Så spørsmålet mitt:  :blush:

Er det mulig å "partisjonere tilbake" (slå i sammen C og E)?

 

Flott hvis noen gidder å lese hele "bloggen" min, og komentere samt å svare på spørsmålet til slutt. :yes:

 

S

5317762[/snapback]

Det finnes flere program som kan slå sammen partisjoner, selv har jeg gode erfaringer med partitionmagic, ulempen er selvfølgelig at det ikke er gratis...

 

Nuvel, problemet du har med at systemet blir tregt fordi C: er i ferd med å fylles opp er nettopp grunnen til at jeg helst unngår å partisjonere diskene mine. Det føles alltid dumt å sette i gang et større oppryddingsprosjekt fordi *en* partisjon er full når du egentlig har plass nok på systemet. Så sant du bruker NTFS er det ingen ytelsesmessig grunn til å dele diskene dine.

 

Uten å ha sett nærmere på maskinen din så kan du alltids avinstallere programmer som tar mye plass og installere dem på en annen partisjon. Sjekk først hvilke programmer som tar mye plass, og ta endelig backup av instillinger/personelige data før du flytter/sletter. ;)

 

Forøvrig er det mulig å endre både "mine dokumenter" og "delte dokumenter" så de peker et annet sted enn C:

5317794[/snapback]

 

Flott at du ser problemet mitt.

Hadde litt problemer med hvordan jeg skulle uttrykke meg, men du så det.

Ved neste "clean up" vet jeg hva jeg skal gjøre - Ikke bruke partisjoner!

Ser ikke helt hvordan jeg skal endre mine dok. og delte til f.eks F:\ disken....

Det er vel ikke så enkelt som å flytte mappene?

Lenke til kommentar
Flott at du ser problemet mitt.

Hadde litt problemer med hvordan jeg skulle uttrykke meg, men du så det.

Ved neste "clean up" vet jeg hva jeg skal gjøre - Ikke bruke partisjoner!

Ser ikke helt hvordan jeg skal endre mine dok. og delte til f.eks F:\ disken....

Det er vel ikke så enkelt som å flytte mappene?

5318984[/snapback]

 

Si det, siden jeg gjerne gjør det "riktig" første gang (kan også leses som "feil på en måte jeg har tenkt å beholde" ;) ) så har jeg ikke behov for å endre det siden...

 

Høyreklikk på "mine dokumenter" og velg properties, da tror jeg du får oppgitt path og kan endre på den. Selve flyttingen må nok gjøres manuelt...Litt mer usikker på "felles dokumenter" men du kan jo prøve det samme der. :)

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan jeg skal endre mine dok. og delte til f.eks F:\ disken....

Det er vel ikke så enkelt som å flytte mappene?

5318984[/snapback]

Høyreklikk på "mine dokumenter", velg "Egenskaper". Etterpå flytter du innholdet i mappene (innholdet blir etter det jeg husker ikke flyttet automagisk) til den nye lokasjonen.

 

Gjennom endringer i registeret er det også mulig å endre standardplasseringen av nye programmer, slik at de ikke automatisk havner i "c:\program files\" e.l.

 

Blant fordelene med å partisjonere store disker er blant annet redusert fragmentering (trenger ikke defragmentere så ofte, og det går fortere å defragmentere når det er nødvendig) og enklere reinstallasjon av OS (Hvis du kun har XP på C-partisjonen, kan du i prinsippet formatere denne partisjonen uten å ta backup av noe som helst).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...