Gå til innhold

Pink Floyd's syn

icer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og såg på "Pink Floyd - The Wall" her på TVNorge fredagsnatta, og ble litt overasket over sangen der han står som "hitler" på talerstolen og snakker om å skyte jøder, homser og svarte...

1. Hvordan ser/såg Pink Floyd på desse temaene?

2. Endret dette seg da David Gilmore kom inn?

3. Hva symboliserer flagget med de "to hammerene som står i et kryss"?

4. "Wish You Were Here" og "Comfortably Numb" ble skrevet om Syd Barret sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må ikke finne på å tolke The Wall bokstavlig ;)

1. Du tenker på In the flesh tenker jeg. Du tar teksten helt ut av sammenheng, samt at du ikke tolker den. Teksten er ment som satire på fordommer mot ulike grupper i samfunnet, samt hvor latterlig lojale fans kan være mot musikere/band.

Når Pink står som Hitler under konserten er han egentlig dopet ned og halisunerer.

I've got some bad news for you sunshine

Pink isn't well he stayed back at the hotel

And they sent us along as a surrogate band

And we're going to find out where you fans

Really stand

...And another with spots

If I had my way

I'd have all of you shot

Hvor latterlig er det å skyte en som har fregner/kviser (spots)?

For å svare på spørsmålet ditt, tror ikke Pink Floyd har noe i mot jøder og homofile mennesker.

2. David Gilmore har vært i Pink Floyd siden 1968, The Wall kom ut i 1979.

3. Vet ikke helt..

4. Nope. Både Comfortably Numb og Wish you were here er skrevet av Waters/Gilmour. Sangen Wish you were here referer blandt annet til Syd Barret. Hele albumet gjør forsåvidt det. Shine on you crazy diamond.

Du har bare såvidt skrapt på overflaten av The Wall. Jeg har hørt albumet flere hundre ganger og jeg forstår mer og mer av albumet.

Endret av Peterman
Skrevet

Hmmm... Har ikke satt meg så mye inn i selve historien om "pink floyd" før jeg såg en dokumentar om pink floyd og syd barret jeg lastet ned, den gikk vel på MTV tror jeg? Ble litt fasinert da jeg såg den...

Syns å mene de sa at "comfortably numb" var om syd barret da han "forsvant inn i seg selv" (hello, is there anyone in there etc.) og "wish you were here" var at de ville at han skulle vert der og sett hvordan pink floyd hadde klart seg...

De hadde også en sang som ikke ble gitt ut "vegetable man" den skrev Syd Barret om seg selv...

"The Wall" var vel da Pink Floyd kom seg opp og frem igjen, uten det albumet må det vel sies at dette ikke hadde vert noe særlig Pink Floyd, har så dårlig linje her at jeg ikke har tålmodighet til å finne ut så mye ;) men kom det ut noen album fra da David Gilmore kom inn og til "The Wall" kom ut?

Skrevet
"The Wall" var vel da Pink Floyd kom seg opp og frem igjen, uten det albumet må det vel sies at dette ikke hadde vert noe særlig Pink Floyd...

5309459[/snapback]

Hæ? Mener du at de ikke hadde vært kjent uten det albumet? Eller?

Skrevet (endret)
"The Wall" var vel da Pink Floyd kom seg opp og frem igjen, uten det albumet må det vel sies at dette ikke hadde vert noe særlig Pink Floyd, har så dårlig linje her at jeg ikke har tålmodighet til å finne ut så mye ;)...

Tja.. Dark side of the moon, som kom ut i 1973 gjorde det rimelig brukbart.. :p

men kom det ut noen album fra da David Gilmore kom inn og til "The Wall" kom ut?

5309459[/snapback]

Jeg tror A Saucerful of Secrets var det første albumet Gilmour var med på. Det er en god del album mellom A Saucerful of Secrets og The Wall.

Endret av Peterman
Skrevet (endret)

1: Alt (1977-83) var i Waters regi, og jeg tror ikke de andre bandmedlemene hadde noe særlig formeninger om det.

2: Som sagt tiligere i tråden, så hadde Gilmour allerede vært involvert i 11 år.

3: Det kan tolkes som om de symboliserer avsky mot kommunisme, og mange paralleller kan trekkes til Øst og Vest-Tyskland, Sovjetunionen osv. Men det kan og være så enkelt som at når hamrene marsjerer parvis i filmen, så lager det en stilig effekt. Det er mange syn på det... "Muren" kan være en henviselse til Berlinmuren i Tyskland, og det er nok ikke tilfeldig at Waters fremførte The Wall solo i Berlin heller. Waters har forøvrig skrevet det meste av The Wall, og han har alltid vært opptatt av Andre Verdenskrig og situasjonen som forløp i "The Post War" mellom Øst og Vest.

4: Wish you Were Here og Shine on You Crazy Diamond, og forsåvidt resten av Wish You Were-albumet ble skrevet med Syd Barrett i tankene ja. (Eller "om", som du sier)

Her finner du en biografi (skrevet på norsk), som gir deg en grunnleggende innsikt i Pink Floyds historie.

Endret av anth
Skrevet
3: Det kan tolkes som om de symboliserer avsky mot kommunisme, og mange paralleller kan trekkes til Øst og Vest-Tyskland, Sovjetunionen osv. Men det kan og være så enkelt som at når hamrene marsjerer parvis i filmen, så lager det en stilig effekt. Det er mange syn på det... "Muren" kan være en henviselse til Berlinmuren i Tyskland, og det er nok ikke tilfeldig at Waters fremførte The Wall solo i Berlin heller. Waters har forøvrig skrevet det meste av The Wall, og han har alltid vært opptatt av Andre Verdenskrig og situasjonen som forløp i "The Post War" mellom Øst og Vest.

...og da tror jeg nok du egentlig mener fascisme.

T'Weed

Skrevet
Det er mange syn på det... "Muren" kan være en henviselse til Berlinmuren i Tyskland, og det er nok ikke tilfeldig at Waters fremførte The Wall solo i Berlin heller.

5309970[/snapback]

En gang på 80-tallet ble Waters spurt om han ville fremføre The Wall igjen. Svaret var at først måtte Berlinmuren falle. På den tiden var det svært lite som tydet på at dette ville skje. Så da Berlinmuren plutselig falt ble Waters tatt på sine ord.

Skrevet
Hæ? Mener du at de ikke hadde vært kjent uten det albumet? Eller?

Jojo, seff, men "The Wall" albumet er jo mer av de sangene som er mer kjent kommersielt? Correct me if I'm wrong, som sagt sitter jo ikke jeg inne med så altfor mye info om Pink Floyd...

En gang på 80-tallet ble Waters spurt om han ville fremføre The Wall igjen. Svaret var at først måtte Berlinmuren falle. På den tiden var det svært lite som tydet på at dette ville skje. Så da Berlinmuren plutselig falt ble Waters tatt på sine ord.

Gjennomførte han denne da?

Skrevet

5311142[/snapback]

Hallo? Leser du ikke svarene du får?

anth skrev "det er nok ikke tilfeldig at Waters fremførte The Wall solo i Berlin"

Skrevet

5311142[/snapback]

Hallo? Leser du ikke svarene du får?

anth skrev "det er nok ikke tilfeldig at Waters fremførte The Wall solo i Berlin"

5311167[/snapback]

Og for øvrig en av verdens voldsomste konserter. Artister fra hele verden var med og fremførte stykket, og den teatralske fremføringen må ha kostet flesk. Husker jeg ikke feil, var det et sted mellom 250.000 og 300.000 tilskuere.

Skrevet
"The Wall" var vel da Pink Floyd kom seg opp og frem igjen, uten det albumet må det vel sies at dette ikke hadde vert noe særlig Pink Floyd, har så dårlig linje her at jeg ikke har tålmodighet til å finne ut så mye ;) men kom det ut noen album fra da David Gilmore kom inn og til "The Wall" kom ut?

5309459[/snapback]

1967 The Piper at the Gates of Dawn

1968 A Saucerful of Secrets (<- David Gilmore )

1969 More

1969 Ummagumma

1970 Atom Heart Mother

1971 Meddle

1972 Obscured by Clouds

1973 Dark Side of the Moon

1975 Wish You Were Here

1977 Animals

1979 The Wall  (<--)

1983 The Final Cut

1987 A Momentary Lapse of Reason

1988 Delicate Sounds of Thunder (live)

1994 The Division Bell

1995 P.U.L.S.E (live)

Pink Floyd er nok ikke bare The Wall. Anbefaler en nærmere titt på Meddle, Dark Side of the Moon(!) og Wish You Were Here. :) Resten vil du like mer etterhvert... ;)

Skrevet

5311142[/snapback]

Og for øvrig en av verdens voldsomste konserter. Artister fra hele verden var med og fremførte stykket, og den teatralske fremføringen må ha kostet flesk. Husker jeg ikke feil, var det et sted mellom 250.000 og 300.000 tilskuere.

5311208[/snapback]

Jepp, husker den ble direktesendt på TvNorge....stua full og stor stemning!

T'Weed

Skrevet

Enig! Animals er storslagent. Etterpå kan man snuse på Meddle og Dark Side of the Moon. Der har man de tre beste albumene. The Wall er ofte mer populært hos Waters-fantaster, eller fans som bare kjenner The Wall.

Skrevet (endret)

5311208[/snapback]

Den DVD-en er fantastisk!

Endret av Satrucci_
Skrevet
Enig! Animals er storslagent. Etterpå kan man snuse på Meddle og Dark Side of the Moon. Der har man de tre beste albumene. The Wall er ofte mer populært hos Waters-fantaster, eller fans som bare kjenner The Wall.

5313929[/snapback]

Samt det pisset etter the Wall og.. :cry:

Skrevet

Utrolig hva man lærer når man bare spør her ;)

Om jeg leser svarene, jo. Men når du har et rom du skal installere, en stil å skrive ferdig og i tillegg skal spise mat og er drit sulten er det ikke vanskelig å skumlese et par innlegg....

Skrevet

Litt av sporet men; jeg har nettopp kjøpt en kjempefin bok.

Kjøpte den for 180,- hos "Free Record Shop" i Karl Johan.

Den heter "Inside Out" og er skrevet av Nick Mason.

På engelsk, men jeg tar det som trening. Helt tuper bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...