Gå til innhold

Kan noen fortelle meg litt om 30/60fps?


Xperia X10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo den gjør det. Vanlige tv`er viser 60 interlaced fps. Folk flest vet ikke det og tror ofte 30fps er maks. Hver frame består av to bilder kan man si. Så derfor kan man ha 60fps.

 

Bortimot alt du ser på tv av sport, nyheter osv er det.

 

Eller hvis man skal være helt riktig så er det 50fps her i Europa pga PAL systemet vårt. Men det fungerer på samme måten 25fps eller 50fps interlaced.

 

50hz PAL - 25/50fps. 60hz NTSC 30/60fps.

Lenke til kommentar
Ser at i diverse topics så har folk klaget: Åååååå, PGR3 er så old-school! Det kjører bare på 30fps og ikke 60fps!

 

Men tv'n klarer jo søren klype meg ikke å vise mer en 30fps!

Gjør den?

Hvorfor snakker folk om 60fps da? :dontgetit:

5307166[/snapback]

 

Når det gjelder PGR3 og 30 fps så fatter jeg ikke hva de klager over. Har selv dette spillet og det svært god fartsfølelse. En del av de som klager er de som sier de aldri vil kjøpe eller spille det fordi det er 30 fps. Men - hvordan kan de klage så mye da uten å kjørt det noe særlig?

 

Noen over her har snakket om interlaced og hz osv...

 

Jeg kan nevne at for de som har en HD ready TV så får de 60 fps (og da mener jeg hele bilder ikke to halvbilder som nevnt over) hvis spillet støtter det og de bruker riktig kabel fra 360'n. Kravet til en HDTV er 720 linjer i enten 50 eller 60 hz og det er progresivt - hvilket vil si at hver linje tegnes opp for hvert bilde. Så ja, TV'n kan gi deg "ekte" 60 fps også - gitt at den er kan vise progresive signaler.

 

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
Smart...

 

Så det er bare at ved progressive så er det halvparten så mange fps (i samme region) - enn det er i interlaced?

 

Men finnes det/kommer det 360 spill som kan kjøre i 60fps?

Da må jo isåfall man skru på PAL 60 da - og kjøre interlaced?!

5308811[/snapback]

 

Progressive, som jo er noe som har kommet de siste årene på HDTV viser 60 hele frames istedenfor 60 interlaced som vanlige tv`er alltid har gjort. Men forskjellen på dette er omtrent ikke synlig, begge er silkeglatt. Men progressivt er jo selvsagt litt bedre. Du har kanskje hørt om 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p f.eks ?. Dette er forskjellige oppløsninger. i for interlaced, p for progressive. 480i er vanlige TV`er. Noen få moderne støtter også 480p. HDTV`er støtter noen av de høyere oppløsningene, men 1080p er veldig sjelden enda.

 

Ja, RR6 er 60fps. Både på vanlig og HDTV. Call of Duty 2 er også for det meste 60fps etter hva jeg har hørt, men holder ikke 60fps hele tiden. Også haugevis av Xbox/PS2,GC,PS1,DC osv spill som er 60fps. Ikke tenk så mye på interlaced/progressivt, hvis et spill er 60fps så er det det uansett hva slags tv man spiller på. 360 rendrer alle spillene i 720p oppløsning og så skalerer så bildet etter hva slags tv man spiller på.

 

PAL 60hz gjør at vi kan spille i samme framerate som japan/usa.

Lenke til kommentar
Ser at i diverse topics så har folk klaget: Åååååå, PGR3 er så old-school! Det kjører bare på 30fps og ikke 60fps!

 

Men tv'n klarer jo søren klype meg ikke å vise mer en 30fps!

Gjør den?

Hvorfor snakker folk om 60fps da? :dontgetit:

5307166[/snapback]

 

Når det gjelder PGR3 og 30 fps så fatter jeg ikke hva de klager over. Har selv dette spillet og det svært god fartsfølelse. En del av de som klager er de som sier de aldri vil kjøpe eller spille det fordi det er 30 fps. Men - hvordan kan de klage så mye da uten å kjørt det noe særlig?

 

Noen over her har snakket om interlaced og hz osv...

 

Jeg kan nevne at for de som har en HD ready TV så får de 60 fps (og da mener jeg hele bilder ikke to halvbilder som nevnt over) hvis spillet støtter det og de bruker riktig kabel fra 360'n. Kravet til en HDTV er 720 linjer i enten 50 eller 60 hz og det er progresivt - hvilket vil si at hver linje tegnes opp for hvert bilde. Så ja, TV'n kan gi deg "ekte" 60 fps også - gitt at den er kan vise progresive signaler.

 

Dr.Peedee

5308859[/snapback]

 

Jeg er en av de som klager over bare 30fps i PGR3. Virker jo som du vet litt om framerate så skjønner ikke helt hvorfor du synes det er rart. Og ja, jeg har spilt det.

Lenke til kommentar
Hva mente du med: "50hz PAL - 25/50fps. 60hz NTSC 30/60fps."

 

Var litt vanskelig å ta tak i hva du mente. Er usikker på:

 

Viser progressive scan - pal 60, 60 fps? Eller 30fps?

 

Med andre ord: Viser interlaced scan dobbelt så mange fps som progressive scan?

5310685[/snapback]

 

Nei, progressive scan viser 60 hele frames. Men dette er det bare HDTV`er som kan (og monitorer). På vanlig tv blir de 60 interlaced fps. Altså 60 halve bilder for å si det sånn.

 

PAL er den europeiske tv standarden og den er 50hz. Så spill som er 60fps blir til 50fps da. Spill som er 30fps blir 25fps. Så man kan si det lønnner seg å spille i 60hz hvis man har muligheten.

Endret av Fedorov
Lenke til kommentar
Tv'n min kan vise progressive scan til tross for at den ikke har component inngang.

 

Har en 43" litt eldre tv. Veldig digg tv. Den kan vise pal 60 (egentlig ntsc).

5311067[/snapback]

 

Det kan nok ikke stemme, hvis du da ikke har VGA og/eller DVI inngang ? Med scart f.eks er det ikke mulig med progressiv scan. Men at tv`en støtter 60hz stemmer, nesten alle tv`er gjør det.

Lenke til kommentar

Hehe, jo seriøst. Hitachi WL43P910TAN (tror jeg). Kan vise progressive scan på vanlig tv2, nrk, etc også. Og ja, den viser hver eneste linje. Kødder ikke.

 

Har 3 vanlige scart, hvorav én er RGB. Har også en s-video inngang.

Progressive scan funker på alle.

 

Men det blir vel noe annerledes enn det hvis jeg hadde hatt component inngang - for da sender den signalet progressivt også (da er det ikke bare tv'n som fikser det sånn)

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som klager over bare 30fps i PGR3. Virker jo som du vet litt om framerate så skjønner ikke helt hvorfor du synes det er rart. Og ja, jeg har spilt det.

5310398[/snapback]

Ok, har du spilt det og synes det er plagsomt så er det din greie. Mitt hovedpoeng gikk mest på de som nekter å "ta i spillet" en gang fordi det er 30 fps. Men litt rart er det uansett for de som har spilt det også da jeg mener PGR3 har såpass bra gameplay ellers at det er merkelig at folk da ikke vil ha det - forutsatt at de liker bilspill.

 

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...