Gå til innhold

x1800xt/xl vs 7800GTX/GT (pluss og minus)


Satricom

Anbefalte innlegg

tenk litt på dette:

ATI har best bilde kvalittet

ATI kan decode og encode h264 i hardware

ATI kan også decode og encode mpeg-4, mpeg-2 etc i hardware

ATI har ikke hatt så mange driver oppdateringer på X1800 en nvidia's 7800 (hat flere månder) så bare vent så blir nokk X1800XT bedre! ;)

5303634[/snapback]

 

Mitt største problem med ATI har vært driverstabilitet. Der gjør nVidia en bedre jobb synes jeg. Billedkvaliteten er ikke så viktig for meg: I f.eks. skytespill er ytelsen langt viktigere. Dessuten er forskjellen marginal. Jeg synes også fokuset på billedkvalitet er overvurdert.

5304794[/snapback]

har ikke hatt noe ustabil driver! ;)

og jeg har brukt maaaaaaaange catalyst versjoner ;)

5312564[/snapback]

 

 

Er enig der at det ikke har vært noe problem med catalyst drivere, for min del synes jeg de er bedre en nvidia sine, der de kommer ut i hytt og pine og en er til et spill og en til et annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så alt i alt, hvis man skulle kjøpe et nytt kort et sted mellom jul og nyttår til gaming, og en står mellom x1800 og 7800GTX. Hvilket kort ville folket anbefale?

 

Sette gjerne opp postene med +er og -er for hvert av kortene, og ikke innlegg som "Ati har alltid vært best på.." og "nVidia gruser Ati når det gjelder..."...

 

Pris/ytelse er vel det mest sentrale...

 

Og hvilket merke vil dere anbefale (Les: Produsent) for hver av kortene?

 

PS: Når det gjelder Ati drivere så bruker man da Omega :p;)

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt x1800xl fordi:

Fordeler:

+God ytelse

+Avivo

+Gode klokkemuligheter

+God AA og AF ytelse

 

Ulemper:

-Litt dyrere enn 7800GT

-Svakere Opengl ytelse enn 7800GT

 

Jeg kan også anbefale 7800GT

 

Fordeler:

+Bedre opengl ytelse enn x1800xl

+Billigere enn x1800xl

+Lik ytelse som motstander i d3d spill (før AA og AF)

 

Ulemper:

-Svakere AA og AF ytelse som jeg har sett

 

 

Jeg synes at man bør velge det man vil ha for man vil ikke tape noe på og kjøpe noen av kortene, man vil ha en rå pc uansett spør du meg :).

Endret av Itnux
Lenke til kommentar
PS: Når det gjelder Ati drivere så bruker man da Omega tongue.gif wink.gif

 

Ta en titt på Driverheaven sine sider, der har det kommet noen nye drivere fra noen russere som ikke bruker cp og har noen gode tweaks. God ytelse og bra kvalitet skal det være men har selv ikke prøvd dem (holder meg til offisielle drivere).

 

 

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke kjøpt nytt skjermkort før i Januar/Februar, du kan sikkert spare 1000 eller enda mere på å gjøre det.

 

 

Edit : Rotet noe utrolig der :p

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Etter den forige patchen her ikke jeg merket noenting til shimmering, ryktene sier at shimmeringen er på lavere settings men hvem bruker lave settings når de først har kjøpt deg et 7800gtx 256\512 kort?.

 

Personelig synes jeg bildekvaliteten er ypperlig videre benytter 7800gtx 512 et bedre minne 1.1 ns samsung det er også dette som gjør at kortene ikke kommer i større kvantum en 4000stk i mnd.

Lenke til kommentar
Etter den forige patchen her ikke jeg merket noenting til shimmering, ryktene sier at shimmeringen er på lavere settings men hvem bruker lave settings når de først har kjøpt deg et 7800gtx 256\512 kort?.

 

Personelig synes jeg bildekvaliteten er ypperlig videre benytter 7800gtx 512 et bedre minne 1.1 ns samsung det er også dette som gjør at kortene ikke kommer i større kvantum en 4000stk i mnd.

5315888[/snapback]

 

Er ikke mange som kjøper et 7800GTX og spiller på lave grafikk instillinger i spill. Men 4000stk i mnd er jo lite når Nvidia er et så stort firma og ikke greier og få tak i mer, det er ihvertfall min mening.

Lenke til kommentar
Jada en sak kan vinkles fra mange sider, de valgte nokk å gjøre det slik pga de syntes det var viktigere å ha det beste kortet.

5316208[/snapback]

 

Men etter slik det er nå så synes jeg at Nvidia også har bæsja godt på leggen siden de ikke får levert pågrunn av bruk av 1.1ns minne, Samsung kan ikke klandres.

 

Edit: Når kommer x1800xl Master kort ?

Endret av Itnux
Lenke til kommentar

Jeg tror de var klar over dette men valgte som skrevet å ha det beste kortet, noe som gir en markedsverdi.

 

Med tanke på at disse kortene ble røsket vekk fra hyllene med en gang de kom på lager kan det jo ikke akkurat beskrives som bæsj på leggen.

 

På den positive siden får jo x1800xt solgt godt før jul nå da siden det er klin umulig å få tak i fler 7800gtx 512 for øyeblikket.

 

edit:Det er jo masse av 1800xt på lager nå.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg tror de var klar over dette men valgte som skrevet å ha det beste kortet, noe som gir en markedsverdi.

 

Med tanke på at disse kortene ble røsket vekk fra hyllene med en gang de kom på lager kan det jo ikke akkurat beskrives som bæsj på leggen.

 

På den positive siden får jo x1800xt solgt godt før jul nå da siden det er klin umulig å få tak i fler 7800gtx 512 for øyeblikket.

 

edit:Det er jo masse av 1800xt på lager nå.

5316353[/snapback]

 

De få av korta som var ble såklart solgt fort , for de som skal ha det beste kjøper det beste uansett pris. Men pris/ytelse synes jeg x1800xt vinner lett da de billigste ligger 1000lappen under 7800gtx 512mb. Men når kommer det noe master kort her i butikkene?

 

Edit: Hvis Nvidia ikke får en god del kort på en stund så taper de vell "krigen" hvis ati kommer tidlig ut med x1800xt PE.

Endret av Itnux
Lenke til kommentar

Greit at du syntes det, men salgstallene viser at nvidia har tatt tilbake alt det tapte tereng de haddet til ATi å selger nå bedre. At Nvidia mister high end kunder pga 1800xt for øyeblikket er bare rips i forhold til det som ble tapt under forsinkelsen. Og nå har nvidia fått markeds verdien det er å ha det beste highend kortet

 

Men blir spennendet å hva de har å komme med neste år.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Greit at du syntes det, men salgstallene viser at nvidia har tatt tilbake alt det tapte tereng de haddet til ATi å selger nå bedre. At Nvidia mister high end kunder pga 1800xt for øyeblikket er  bare rips i forhold til det som ble tapt under forsinkelsen. Og nå har nvidia fått markeds verdien det er å ha det beste highend kortet

 

Men blir spennendet å hva de har å komme med neste år.

5316472[/snapback]

 

Ja jeg kan nok tenke meg at nvidia har tatt tilbake alt tapt terreng fordi de har kort klar når de lanserer og det gjør ikke ati. Det kommer nok nye kort på nyåret, men jeg vil ikke anbefale folk og vente for som det ble sagt tidligere så kan du vente evigheter på skjermkort til din pris og ytelse. Tror Ati tar tilbake tronen tidlig i 2006 men at de kanskje dummer seg ut med og selge R580 tidlig slik at R520 ikke blir noe kort de fleste vil ha.

 

Edit: Men jeg skal selvfølgelig ha x1800xl for jeg skal ikke vente, har ikke så mye penger heller for tida så jeg trenger ikke det helt beste. Blir forhåpentligvis lærling til neste sommer og da kan det bli et bra skjermkort i 07.

Endret av Itnux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...