Gå til innhold

x1800xt/xl vs 7800GTX/GT (pluss og minus)


Satricom

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så innpå ting men hva er shimmering? Den shimmeringen eller hva det kalles kan det være en feil i driverne til nå eller er det selve chippen ? Jeg har ingen anelse på slikt som dette så det er sikkert feil det jeg sier.

5305077[/snapback]

Flimmering er kanskje et ord flere er vant med. Texture filmmering kommer som oftes av undersampling der det er færre texel (pixel i et texture) sampled enn det som trengs, dette skaper flimmering i texturene under bevegelse. Men for G70 (GeForce 7800) kan det være mer komplisert enn det. Det spekuleres i om texel samplene blir kombinert feil og da det også er et hardware issue som ingen driver kan løse. Men når det er sagt så gjør "high quality" instillingen i driveren som oftes en nokså brukbar jobb fra det jeg har sett, men dette er ikke standard på og heller ikke det de felste reviewere tester med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå kommer jo Sapphire X1800 XT PE ut, får se hvordan det yter i forhold til 7800 GTX 512MB.

 

Edit: Jeg vet ikke spesifikasjoner på PE-kortet.

5305525[/snapback]

 

 

Kommer ikke X1800xt pe til og være klokket 700/1600 ,det bør jo være ganske kraftig da, bør ihvertfall være på høyde med 7800GTX 512mb da.

 

 

Edit: Hjelper minne klokkehastigheten til skjermkortet mer enn kjerne hastigheten. Feks 700/1600 mot 600/1700.

Endret av Itnux
Lenke til kommentar
Forskjellen er langt ifra marginalt og jeg syns det er tragisk at nVidia kan holde på slik uten at flere reagerer på det. Da tenker jeg på texture filteringen og spesielt med default instillingene her.

5304860[/snapback]

Jeg kan gjerne fortelle om noe annet som er tragisk, det er at det enda ikke er brukbar Linux støtte for ATi sine nye kort....

 

Fremdeles er ikke ATi et bra alternativ for oss som bruker andre OS enn Windows!

 

Setter du opp kvaliteten på nVidia kortet til High Quality så faller ytelsen minimalt (jeg har opplevd noen få fps).

Lenke til kommentar
Forskjellen er langt ifra marginalt og jeg syns det er tragisk at nVidia kan holde på slik uten at flere reagerer på det. Da tenker jeg på texture filteringen og spesielt med default instillingene her.

5304860[/snapback]

Jeg kan gjerne fortelle om noe annet som er tragisk, det er at det enda ikke er brukbar Linux støtte for ATi sine nye kort....

 

Fremdeles er ikke ATi et bra alternativ for oss som bruker andre OS enn Windows!

 

Setter du opp kvaliteten på nVidia kortet til High Quality så faller ytelsen minimalt (jeg har opplevd noen få fps).

5305758[/snapback]

 

 

Er enig der at det er dårlig at Ati ikke er noe for linux brukere og andre OS enn windos. Det er flere ting ati er negative på men jeg synes de har tatt seg opp i det siste, utenom det at de ikke leverte x1800 kort ved papirlansering som de dreit seg ut på men det er fortid nå , såvidt jeg vet sliter vell nvidia også litt med og levere nok 7800gtx 512mb kort.

Lenke til kommentar
Forskjellen er langt ifra marginalt og jeg syns det er tragisk at nVidia kan holde på slik uten at flere reagerer på det. Da tenker jeg på texture filteringen og spesielt med default instillingene her.

5304860[/snapback]

Jeg kan gjerne fortelle om noe annet som er tragisk, det er at det enda ikke er brukbar Linux støtte for ATi sine nye kort....

 

Fremdeles er ikke ATi et bra alternativ for oss som bruker andre OS enn Windows!

 

Setter du opp kvaliteten på nVidia kortet til High Quality så faller ytelsen minimalt (jeg har opplevd noen få fps).

5305758[/snapback]

 

Tror de fleste brukerne er veldig klar over driverstøtten til Ati når det gjelder Linux, og har du et Ati kort av x8xx Generasjonen så finner du fort ut at det faktisk ikke er så katastrofalt ille lenger og at ting fungerer ganske så greit nå. Selvsagt så er man langt unna nivået til nvidia men dette er en ganske så klar forbedring i forhold til før.

 

Har du ikke noe nytt å tilføye Ati diskusjonen?

Lenke til kommentar
Jeg kan gjerne fortelle om noe annet som er tragisk, det er at det enda ikke er brukbar Linux støtte for ATi sine nye kort....

 

Fremdeles er ikke ATi et bra alternativ for oss som bruker andre OS enn Windows!

Ja det er helt klart dårlig ,du trenger ikke å fortelle meg det.

 

 

Setter du opp kvaliteten på nVidia kortet til High Quality så faller ytelsen minimalt (jeg har opplevd noen få fps).

5305758[/snapback]

Kjørte en rask test i F.E.A.R, her får jeg rundt 10% høyere ytelse med "Quality" over "High Quality". Dette vil variere fra spill til spill, men nVidia ville ikke ha redusert kvaliteten såpass kraftig på default instillingene hvis det var marginalt å vinne på det.

Lenke til kommentar
Nå kommer jo Sapphire X1800 XT PE ut, får se hvordan det yter i forhold til 7800 GTX 512MB.

 

Edit: Jeg vet ikke spesifikasjoner på PE-kortet.

5305525[/snapback]

 

 

Kommer ikke X1800xt pe til og være klokket 700/1600 ,det bør jo være ganske kraftig da, bør ihvertfall være på høyde med 7800GTX 512mb da.

 

 

Edit: Hjelper minne klokkehastigheten til skjermkortet mer enn kjerne hastigheten. Feks 700/1600 mot 600/1700.

5305557[/snapback]

 

Jeg tror 7800 GTX 512 er noe bedre selv når X1800XT er klokket til 700/1600, men forskjellene blir nokså små. I enkelte spill f.eks. FEAR og under gitte betingelser (AA og AF) yter X1800XT marginalt bedre.

 

Ved lik prosentvis økning av gpu og minne, gir økning i gpu mest effekt i 3dmark05:

 

stock = 621/1494 = 8941

6,7% gpu = 662/1500 = 9147

6,7% minne = 621/1494 = 8941

(Tallene er feil, se innlegg nedenfor)

 

Jeg vet ikke om dette gjelder generelt da jeg ikke har testet i spill og siden 3dmark05 er CPU-begrenset for A64@2,5 ghz.

 

Se mer under ATI X1800XT overklokking og erfaringer

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Nå kommer jo Sapphire X1800 XT PE ut, får se hvordan det yter i forhold til 7800 GTX 512MB.

 

Edit: Jeg vet ikke spesifikasjoner på PE-kortet.

5305525[/snapback]

 

 

Kommer ikke X1800xt pe til og være klokket 700/1600 ,det bør jo være ganske kraftig da, bør ihvertfall være på høyde med 7800GTX 512mb da.

 

 

Edit: Hjelper minne klokkehastigheten til skjermkortet mer enn kjerne hastigheten. Feks 700/1600 mot 600/1700.

5305557[/snapback]

 

Jeg tror 7800 GTX 512 er noe bedre selv når X1800XT er klokket til 700/1600, men forskjellene blir nokså små. I enkelte spill f.eks. FEAR og under gitte betingelser (AA og AF) yter X1800XT marginalt bedre.

 

Ved lik prosentvis økning av gpu og minne, gir økning i gpu mest effekt i 3dmark05:

 

stock = 621/1494 = 8941

6,7% gpu = 662/1500 = 9147

6,7% minne = 621/1494 = 8941

 

Jeg vet ikke om dette gjelder generelt da jeg ikke har testet i spill og siden 3dmark05 er CPU-begrenset for A64@2,5 ghz.

 

Se mer under ATI X1800XT overklokking og erfaringer

5307690[/snapback]

 

Når jeg får x1800xl kortet da så mener du da at jeg bør klokke mer på gpu enn på minnet. Men det jeg ikke forstår du har jo ikke tatt med feks 600/1550 men 662/1500 mot 621/1494. Du har jo ikke vist hva du mest tjener på og klokke fra mitt syn.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg skrev feil der. Du har helt rett. Riktig skal være

 

Stock = 621/1494 = 8941

6,7% gpu = 662/1494 = 9147

6,7% minne = 621/1594 = 9087

 

Skjønner ikke helt hva jeg tenkte på i forrige innlegg... :confused:

 

Konklusjonen er derimot riktig, økning i gpu gir større utslag enn samme prosentvise økning i minne.

Lenke til kommentar
tenk litt på dette:

ATI har best bilde kvalittet

ATI kan decode og encode h264 i hardware

ATI kan også decode og encode mpeg-4, mpeg-2 etc i hardware

ATI har ikke hatt så mange driver oppdateringer på X1800 en nvidia's 7800 (hat flere månder) så bare vent så blir nokk X1800XT bedre! ;)

5303634[/snapback]

Merker meg en ting som ikke er nevnt her og det er varme/støy

Jeg hadde tidligere ett x850xt pe og har i dag 7800gtx 512mb.

jeg har meget god luftgjennomstrømning i kabinetet mitt , men hadde alikevel problemer med høy temperatur og ikke minst støy fra ati kortet , det nye ati kortet kan etter det jeg ser, ha noe større kjøler men bruker samme vifte.

Her syntes jeg nvidia sin kjøle/vifte løsning er langt bedre da viften knapt er hørbar samt at temperaturene er langt lavere

Lenke til kommentar
tenk litt på dette:

ATI har best bilde kvalittet

ATI kan decode og encode h264 i hardware

ATI kan også decode og encode mpeg-4, mpeg-2 etc i hardware

ATI har ikke hatt så mange driver oppdateringer på X1800 en nvidia's 7800 (hat flere månder) så bare vent så blir nokk X1800XT bedre! ;)

5303634[/snapback]

Merker meg en ting som ikke er nevnt her og det er varme/støy

Jeg hadde tidligere ett x850xt pe og har i dag 7800gtx 512mb.

jeg har meget god luftgjennomstrømning i kabinetet mitt , men hadde alikevel problemer med høy temperatur og ikke minst støy fra ati kortet , det nye ati kortet kan etter det jeg ser, ha noe større kjøler men bruker samme vifte.

Her syntes jeg nvidia sin kjøle/vifte løsning er langt bedre da viften knapt er hørbar samt at temperaturene er langt lavere

5310299[/snapback]

 

Regner med at du tenker på referanse kjøleren fra Ati, det er godt mulig at du har rett i det og at nvidia har vært langt flinkere til å lage en effektiv kjøler.

 

Men det finnes da en del produsenter på markedet som er ute med ganske så effektive løsninger , Hightech for eskempel med sin ICEQ løsninger er jo ganske så brae (og man slipper selv å fikkle med kortet sitt).

Lenke til kommentar
tenk litt på dette:

ATI har best bilde kvalittet

ATI kan decode og encode h264 i hardware

ATI kan også decode og encode mpeg-4, mpeg-2 etc i hardware

ATI har ikke hatt så mange driver oppdateringer på X1800 en nvidia's 7800 (hat flere månder) så bare vent så blir nokk X1800XT bedre! ;)

5303634[/snapback]

 

Mitt største problem med ATI har vært driverstabilitet. Der gjør nVidia en bedre jobb synes jeg. Billedkvaliteten er ikke så viktig for meg: I f.eks. skytespill er ytelsen langt viktigere. Dessuten er forskjellen marginal. Jeg synes også fokuset på billedkvalitet er overvurdert.

5304794[/snapback]

har ikke hatt noe ustabil driver! ;)

og jeg har brukt maaaaaaaange catalyst versjoner ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...