Gå til innhold

Linux på skolePC? MS krever lisens penger!


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Windows i alle år, og er stor fornøyd. Når jeg prøvde ut Linux ble jeg skuffet:

- masse programmer som er helt like som MS sine, så å si like navn også, bare slengt på en tullete K eller G eller lignene forran.

Problemet i stad var at det ikke var likt. Greit å ha noe å kverrulere på?

 

- tullete brukergrensesnitt(etter min mening)

Det finnes mange brukergrensesnitt. Mitt ligner veldig på Windows, bare lettere

 

- skal man bruke foreksempel en USB penn, så kan man lissom ikke stappa den inn og voila! Neida, her må det mountes, og gis rettigheter og unmountes og jall

Nei. Min USB-penn og harddisker legges som ikon på skrivebordet, uten at jeg trengte å gjøre noe

 

- dersom du har en vanlig mus(uten scroll) tilkoblet, men vil bytte til en men scroll, så er det ikke stapp inn og ferdig. Det må skrives om i koder.

Min fungerer fint. Har ikke gjort en drit.

 

- Lite spill blir laget direkte for spill. Vet at alle spill så å si kan brukes, men man må kjøre et program for å få et til! Tullete

Ja, det er jo Linux sin feil at det ikke lages spill for plattformen. De få spillene jeg har spilt som er laget for det som Civ og Doom fungerer ypperlig du.

 

Eneste jeg kan komme opp med som er positivt med Linux, er dens kjerne. Glimrende kjerne iforhold til Windows!

 

Og Jon, sorry mack, men ingenting som blir sagt gjør at jeg forandrer min mening og Linux!

Det trenger du da heller ikke, men greit å ha prøvd litt mer før man uttaler seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- masse programmer som er helt like som MS sine, så å si like navn også, bare slengt på en tullete K eller G eller lignene forran.

Hva så? Ser ikke helt problemet.

- skal man bruke foreksempel en USB penn, så kan man lissom ikke stappa den inn og voila! Neida, her må det mountes, og gis rettigheter og unmountes og jall

Normale distroer ordner dette for deg. Plug & Play.

- dersom du har en vanlig mus(uten scroll) tilkoblet, men vil bytte til en men scroll, så er det ikke stapp inn og ferdig. Det må skrives om i koder.

Skal i de fleste tilfeller være Plug & Play.

5292430[/snapback]

 

1. Jeg synes det er ubeskrivelig dumt, så la meg nå da få lov til det!

 

2. Ihvertfall alle de utgavene jeg har prøvd(ganske nye) så har jeg måttet mounte og jall. Bra hvis det nå er plug & play, men hjelper ingenting på mine synspunkter om Linux

 

3. Samme som i svar 2!

Lenke til kommentar
1. Jeg synes det er ubeskrivelig dumt, så la meg nå da få lov til det!

 

2. Ihvertfall alle de utgavene jeg har prøvd(ganske nye) så har jeg måttet mounte og jall. Bra hvis det nå er plug & play, men hjelper ingenting på mine synspunkter om Linux

 

3. Samme som i svar 2!

Kunne ikke bry meg mindre hva du synes om Linux, ville bare si ifra at ikke alt er så vanskelig som du skal ha det til :)

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har sporet veldig av...

 

Selv om jeg er uenig med atort sett alt du sier miXer, så er ikke saken her at skolene SKAL bruke Linux, men det er snakk om at det blir vanskeligere og dyrere for skoler som faktisk har lyst til å teste ut Linux med denne avtalen...

 

Mixer:

Argumentene du kommer med gir ingen mening i det hele tatt...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet en del med maskinparker på grunnskolen. Problemet mange steder er at de fleste maskinene er kasserte vrak fra kommunen eller bedrifter, de kan kjøre Windows 98, men så må du ha inn antivirus, Office og en ny nettleser. Og da er maskina treig som sirup. Et annet problem er diversiteten i maskinparken. Maskinene er totalt forskjellig, noe som skaper problemer iom at Windows 98 må reinstalleres minst en gang i halvåret. Å byttet ut Windows med Skolelinux/Edubuntu ville vært en drøm både for lærere, it-ansvarlig og elevene.

 

Om skolene hopper på denne avtalen med MS må de i tillegg kjøpe en mengde nye datamaskiner for å bruke programvaren. Om man gav faen i Microsoft og heller satset på ei linuxløsning ville det offentlige spart mange millioner kroner i programvare og maskinvare kostnader. Kanskje måtte man investert noen kroner i kursing av it-ansatte, men det er strengt tatt ei engangsutgift som man vil spare inn igjen i løpet av få år.

Lenke til kommentar

@miXer

 

Jeg lurer på hvor lenge siden du sist prøvde linux. For problemene du nevner med manglende "plug'n play" var absolutt tilstede før. Men nu er alt så meget bedre :)

Som RattleBattle og olear sier, fungerer slikt ut av boksen i de fleste store distroer. No problemo.

Det er ikke til å stikke under en stol at utviklinga til linux har gått fremover, som alltid, så kanskje du vil syns linux er mer akseptabelt nå enn før hvis du prøver?

 

Argumentet ditt med få spill er et "problem". Jeg opprettholder en win2K installasjon *kun* for å spille de få spilla jeg har (som atpå til ikke funker særlig bra gjennom Wine). Men dette problemet har oppstått fordi MS valgte å gå bort i fra grafikkbiblioteket OpenGL, og heller lage din egen knotete versjon Direct3D, og er blitt kritisert av mange i (spill)bransjen for det (Mr. id Software sjøl, John Carmack, oppfordret MS til å droppe Direct3D til fordel for OpenGL).

OpenGL er portabel, kan brukes i mange OS.

Direct3D er spesifik til Windows.

 

- tullete brukergrensesnitt(etter min mening)

Hadde vært fint å få vite hva du mener med dette. Linux-verdenen har to store brukergrensesnitt (KDE og Gnome) pluss en hel hurv med mindre, like brukelige.

Ser det tullete ut?

Oppfører det seg tullete?

Konstruktiv kritikk er alltid å fåretrekke :)

 

 

Men denne diskusjonen er egentlig om linux i skolen.

Elever trenger ikke spille spill på skolen, så det argumentet faller bort.

Din mening om brukergrensesnittene er irrelevant for elevene, de fortjener å gjøre opp sin egen mening, så det argumentet faller bort.

Navnene på programmene i menyene og på desktoppen kan forrandres, så navnargumentet ditt faller bort.

Plug'nPlay funksjonalitet er relevant hvis elevene tar med seg hjemmeoppgaver på eksterne harddisker eller USB-Flaskdisker til skolen. Men dette "Just works" nå, det er ikke lenger et problem, særlig ikke om sysadmin har tatt sine forhåndsregler.

 

Skolen din har selvfølgelig all rett til å kjøre kun Windows om den vil. (selv om dere da taper peng ^_^)

Men når du bruker argumenter som

Vi kjører MS, pga at linux bare er trøbbel i fra min side.
(min uthev.) og
Men skal ikke skyve under en stol at jeg selv småhater Linux!
Må du forstå at en kan få inntrykket av at skolen din ikke kjører linux pga dine personlige holdninger og ikke hensynet til elevene eller økonomi.

 

 

@hanscats

 

Kan du ikke diskutere skikkelig får du holde fingra unna tastaturet.

Slike kommentarer hører heller hjemme på forumet til itavisen eller no.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Problemetr med Linux i skolen er ikke at elevene ikke vil skjønne det, men inkompetente og vrange it-ansvarlige.

 

Det er jo helt tydelig at ikke miXer ikke kan begge systemene, så da er det jo latterlig av han å rakke ned på det ene. Du sier jo selv at du ha kjørt win i alle år, altså det du kan der har du brukt mange år på å lære deg, hvor lenge har du brukt GNU/Linux som hovedsystem?

 

Det er stor forskjell på å drifte å bruke et system, hvis først it-ansvarlig har gjort en skikkelig jobb er GNU/Linux minst like brukervennlig som Win.

 

Mange lure løsninger i GNU/Linux du ikke finner i Windows, f.eks

- Mange brukere kan være logget inn samtidig, kan jo være veldig bra på en skole med begrenset antall pc-er.

- Man kan velge hvilket språk brukukergrensesnitt og programmer skal vare på. nynorsk-elever kan få nynorsk andre kan få bokmål. Så kan de også bruke engelsk/tysk, i andre undervisningssammenhenger.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Som jeg ser det så blir ny(ere) distroer enklere og enklere, så og si plug and play.

Og de FÅ _simple_ problemene man støter på er det alltid noen som er der ute og hjelper deg / finner du guide med en gang.

 

Skal skole elever sitte å surfe og spille spill på 123spill.no osv? Egentlig ikke.

 

Ja til skole-linux!

Endret av Ole J
Lenke til kommentar
Jeg har brukt Windows i alle år, og er stor fornøyd. Når jeg prøvde ut Linux ble jeg skuffet:

- masse programmer som er helt like som MS sine, så å si like navn også, bare slengt på en tullete K eller G eller lignene forran.

- tullete brukergrensesnitt(etter min mening)

- skal man bruke foreksempel en USB penn, så kan man lissom ikke stappa den inn og voila! Neida, her må det mountes, og gis rettigheter og unmountes og jall

- dersom du har en vanlig mus(uten scroll) tilkoblet, men vil bytte til en men scroll, så er det ikke stapp inn og ferdig. Det må skrives om i koder.

- Lite spill blir laget direkte for spill. Vet at alle spill så å si kan brukes, men man må kjøre et program for å få et til! Tullete

 

Eneste jeg kan komme opp med som er positivt med Linux, er dens kjerne. Glimrende kjerne iforhold til Windows!

 

Og Jon, sorry mack, men ingenting som blir sagt gjør at jeg forandrer min mening og Linux!

5292415[/snapback]

 

1, Først var problemet at Linux-applikasjoner var så ulike de tilsvarende Windows-applikasjonene.. men nå er de plutselig for like.. hva faen..

 

2. Det finnes mange forskjellige brukergrensesnitt, enkelte så like Windows at ingen av elevene vil merke noen forskjell.

 

3. Mounting av USB-penner er plug&play i de fleste distroer .... men har elevene lov til å gjøre slikt uansett?

 

4. Hvorfor i himmelens navn og rike skulle elevene bytte mus selv?

 

5. Spill? Er det derfor skolen har kjøpt inn datamaskiner..?

 

 

Problemet her er åpenbart deg, og ikke elevene..

 

 

--Axel.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Windows i alle år, og er stor fornøyd. Når jeg prøvde ut Linux ble jeg skuffet:

- masse programmer som er helt like som MS sine, så å si like navn også, bare slengt på en tullete K eller G eller lignene forran.

- tullete brukergrensesnitt(etter min mening)

- skal man bruke foreksempel en USB penn, så kan man lissom ikke stappa den inn og voila! Neida, her må det mountes, og gis rettigheter og unmountes og jall

- dersom du har en vanlig mus(uten scroll) tilkoblet, men vil bytte til en men scroll, så er det ikke stapp inn og ferdig. Det må skrives om i koder.

- Lite spill blir laget direkte for spill. Vet at alle spill så å si kan brukes, men man må kjøre et program for å få et til! Tullete

 

Eneste jeg kan komme opp med som er positivt med Linux, er dens kjerne. Glimrende kjerne iforhold til Windows!

5292415[/snapback]

Har du noen gang tenkt på at Microsoft kanskje stjeler ideer fra alle andre? :)

Brukergrensesnittene (ja, det er faktisk en haug av de) føles mye mer logisk enn windows sitt, vi som har brukt gnome eller kde en stund skjønner at windows sitt grensesnitt er laget for å skjule alt for brukerne, samt å få brukeren til å føle seg som en idiot.

Usb-penner monteres automatisk (uten noen konfigurasjon) og nautilus spretter opp med innholdet i penna i Ubuntu.

De fleste distroer har en xorg-konfigurasjon som antar mus med tre eller flere knapper, hvis man kobler til en med to så kan den brukes på samme måte og når en med flere knapper blir koblet til så virker den uten videre, du kan til og med bruke mange muser samtidig (sist jeg prøvde det i windows så fikk jeg hilse på herr BSOD).

Windows kan ikke kjøre spill som er laget for unix-systemer, GNU/Linux kan faktisk kjøre spill som er laget for windows-systemer ved hjelp av wine-laget.

Og sist, men ikke minst: GNU/Linux er operativsystemet, Linux er kjernen.

Lenke til kommentar

På skolen der jeg går har vi en gjeng dataansvarlige som er lidenskaplig intresert i Linux. De har satt opp hitill 6 dataer vi har på bibloteket som kjører Linux (Nedskalert Fedora Core 4). Har ikke langt merke til at noen har problemer med å bruke dem og personlig synes jeg det er en drøm å bruke dem. Maskinene kjører helt glatt med en Pentium 1 prosessor, så her er det nok en del å spare i datautstyr.

 

Håper kommunene tar til fornuft og slipper Linux inn i varmen!

Lenke til kommentar
De ville støte på alle mulige problemer. De elevene som ikke er så sterke på data, hadde ikke skjønt noen ting. Alt er forandret fra dems maskin hjemme(som seff kjører windows). Bare trøbbel!

5292183[/snapback]

Hint: På skolen går man for å lære. :hmm:

5293704[/snapback]

For en sysadmin, helst ikke ;). Kan jo risikere at barna blir smartere enn dem.

Lenke til kommentar
bare for å dra'n heeelt ut
De ville støte på alle mulige problemer. De elevene som ikke er så sterke på data, hadde ikke skjønt noen ting. Alt er forandret fra dems maskin hjemme(som seff kjører windows). Bare trøbbel!

5292183[/snapback]

Hint: På skolen går man for å lære. :hmm:

5293704[/snapback]

For en sysadmin, helst ikke ;). Kan jo risikere at barna blir smartere enn dem.

5294026[/snapback]

Ja, tenk om de blir 1337 r0xx0r h4xx0rz og cracker ut virus som får deg til å drite i tastaturet Endret av olefiver
Lenke til kommentar
For elever som ikke bryr seg så mye om pc, så er dette et stort problem. Ikoner og alt annet er helt forskjellig, ting heter forskjellig og det liker ikke de uerfarne elevene. Da blir de forvirret.

Men skal ikke skyve under en stol at jeg selv småhater Linux!

5292207[/snapback]

 

 

Pussig at dette ble dratt opp i dag. Jeg var tilbake til den gamle VGS'en min i dag, og støtte på min gamle kjemilærer. På et datarom med Linux tynnklienter. Hun er ikke spesiellt pro på data, og fortalte meg at dette var første gangen hun prøvde noe annet en Microsoft, og det så ikke ut til at hun hadde noen problemer.

 

Snakket også med dataannsvarlig (jeg hadde selv vært med på et pilotprosjekt for å teste linux på den skolen når jeg gikk der), og han nevnte kun to problemer - ene var at når alle elevene i ett tynnklientrom dro opp ett program på en gang, kunne ting gå treigt (synkron belasting), det andre var at Windows-ActiveDirectory kunne være vond å få til å sammarbeide, da denne ikke gav nok informasjon, og var vond å endre oppsettet til. Dvs. ingen av problemene de opplevde, var direkte relatert til Linux...

Lenke til kommentar
bare for å dra'n heeelt ut
De ville støte på alle mulige problemer. De elevene som ikke er så sterke på data, hadde ikke skjønt noen ting. Alt er forandret fra dems maskin hjemme(som seff kjører windows). Bare trøbbel!

5292183[/snapback]

Hint: På skolen går man for å lære. :hmm:

5293704[/snapback]

For en sysadmin, helst ikke ;). Kan jo risikere at barna blir smartere enn dem.

5294026[/snapback]

Ja, tenk om de blir 1337 r0xx0r h4xx0rz og cracker ut virus som får deg til å drite i tastaturet

5294349[/snapback]

Noe som krever Windows. :innocent:

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Sorry Mixer, men dine argumenter er så latterlige at det ikke finnes ord. Nå vet ikke jeg hvor smarte de elevene du snakker om er, men det skal ikke så mye IQ til for å peke og klikke.

 

Jeg vet ikke om du så på det programmet på nrk for en god del måneder siden, eller var det i fjor? Uansett, da tok de opp det med Linux som erstatning for Windows på en skole jeg ikke husker navnet på, hvor de intervjuet et par av elevene, noen jenter og noen gutter. Alle mente at det var null stress å bruke det, de mente det var like lett som med windows, dette var elever på rundt 13-15 hvis jeg ikke husker helt feil. Ikke undervurder elevene, jeg tror det forstår mer enn deg. Kan ikke du bare innrømme at det er du som ikke skjønner deg på det, eller gidder å sette deg inn i det, istedenfor å klage over problemene med Linux som ikke engang eksisterer.

 

Resten har de andre dekket.

Lenke til kommentar

Hei. Det å sette opp Linux på skolepc`er er ikke vanskerligere enn det å sette opp Windows på skolepc`er. Det faktisk enklere å sette opp Linux på skolemaskiner fordi at du kan velge så mye selv når du installerer Linux. Jeg tror ikke at det å lære Linux for skoleelever er så vanskelig. Så lenge de slipper å skrive noe særlig for å gjøre ting. At man f. eks har det noe liggende som i Windows. Pek og klikk og sånn. Personlig tror jeg det er tryggere å ha Linux på skole pc`er enn Windows. Elevene får ikke gjort så mye jævelskap på Linux maskinene. I Linux kan man jo sette passord på mye rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...