Gå til innhold

Kordan spele av SACD på ein pc.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som forrige innlegg nevnte, du kan IKKE spille den av på en vanlig pc.

Kjøp deg en SACD-spiller, de gir bedre lyd enn vanlige cd-er.

Så kan du brenne ut cd-en når du har fått deg det. Hvis du derimot er heldig inneholder den et hybrid-lag som gjør at du kan spille den av i en vanlig cd-spiller.

Hvis du nevner hvilken plate det er kan det være jeg vet om den er det. Men din beste venn er Google. ved å søke på platenavnet eller søke på SACD finner du lister over utgitte SACD-plater.(5000-6000stk)

Lenke til kommentar

Og såvidt jeg vet er det ikke mulig å brenne SACD-plater med en vanlig CD/DVD-brenner.

 

Så kanskje ISO-filen din inneholder noe annet? Det er et par muligheter som ikke er helt usannsynlige:

 

1.) De fleste SACD-plater er to-lags og inneholder et vanlig CD-stereo-spor i tillegg til SACD-sporet. (Sony solgte for noen år siden flere CD'er som viste seg å også inneholde SACD-spor - uten engang å nevne det.) Kan det være at du har fått et ripp av CD-delen av plata?

 

2.) Kan det være at SACD-sporet har blitt konvertert til DTS? DTS er også et flerkanalssystem, og du kan brenne det ut på CD med en vanlig CD/DVD-brenner. Jeg vet i farten ikke om noe PC-SW som kan spille dette formatet, så du må ha en DTS-kapabel forsterker for å få noe glede av det. (Det er mulig at PowerDVD og denslags SW takler DTS - litt googling burde avklare det.)

Du kan jo brenne ISO-filen til CD-RW og se om resultatet kan brukes til noe.

Lenke til kommentar
Og såvidt jeg vet er det ikke mulig å brenne SACD-plater med en vanlig CD/DVD-brenner.

 

Så kanskje ISO-filen din inneholder noe annet? Det er et par muligheter som ikke er helt usannsynlige:

 

1.) De fleste SACD-plater er to-lags og inneholder et vanlig CD-stereo-spor i tillegg til SACD-sporet. (Sony solgte for noen år siden flere CD'er som viste seg å også inneholde SACD-spor - uten engang å nevne det.) Kan det være at du har fått et ripp av CD-delen av plata?

 

2.) Kan det være at SACD-sporet har blitt konvertert til DTS? DTS er også et flerkanalssystem, og du kan brenne det ut på CD med en vanlig CD/DVD-brenner. Jeg vet i farten ikke om noe PC-SW som kan spille dette formatet, så du må ha en DTS-kapabel forsterker for å få noe glede av det. (Det er mulig at PowerDVD og denslags SW takler DTS - litt googling burde avklare det.)

Du kan jo brenne ISO-filen til CD-RW og se om resultatet kan brukes til noe.

5288206[/snapback]

 

 

Yes, det er DTS på den.

Eg har også ein Yamaha RX-V1300 surroundforsterker som støtter DTS.

 

Har ingen cd / dvd speler da (externe). Har brukt pc'n til alt!

Lenke til kommentar
DSD signalet på SACD får du ikke spilt av verken på PC eller via vanlig digitalkabel. DTS signalet går greit, men er dårlig i forhold.

5288994[/snapback]

 

Kan du definere "dårlig" ? :)

 

Hos meg er det ørene som er det svakeste leddet i kjeden, så jeg tar gjerne til takke med DTS.

 

Lenge hadde jeg bare én SACD-plate - noe tynt når det var ett av kriteriene for valg av DVD-spiller, kan man kanskje si, men du å du som det løsner opp i støle muskler når Pink Floyd angriper deg fra fire kanter med "The Dark Side of the Moon". (Det tok meg en liten stund før jeg fant ut hva jeg måtte konfigurere for å få SACD-lyden ut av høyttalerne. Det var ikke nok med digital-kabelen ut til forsterkeren, nei. Så fikk jeg da bruk for alle de analoge utgangene på spilleren også.)

Lenke til kommentar
DSD signalet på SACD får du ikke spilt av verken på PC eller via vanlig digitalkabel. DTS signalet går greit, men er dårlig i forhold.

5288994[/snapback]

 

Kan du definere "dårlig" ? :)

 

Hos meg er det ørene som er det svakeste leddet i kjeden, så jeg tar gjerne til takke med DTS.

 

Lenge hadde jeg bare én SACD-plate - noe tynt når det var ett av kriteriene for valg av DVD-spiller, kan man kanskje si, men du å du som det løsner opp i støle muskler når Pink Floyd angriper deg fra fire kanter med "The Dark Side of the Moon". (Det tok meg en liten stund før jeg fant ut hva jeg måtte konfigurere for å få SACD-lyden ut av høyttalerne. Det var ikke nok med digital-kabelen ut til forsterkeren, nei. Så fikk jeg da bruk for alle de analoge utgangene på spilleren også.)

5289414[/snapback]

 

På anlegget mitt høres SACD mer levende ut enn både DTS og dolby digital.

Særlig gjelder dette akustisk musikk som er spilt inn i SACD, ikke musikk som er konvertert til SACD (som dark side of the moon).

 

Har en Sony STR-DA3000ES forsterker og Sony DVP-NS930QS og DVP-NS900QS dvd-spillere (kef høyttalere).

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...