Gå til innhold

2 fysisk hd -> 1 i win


Skurk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må konvertere til dynamiske disker og deretter opprette et spanned volume. Vær obs på at det er litt skummelt med slik med tanke på os-krasj. Lønner seg å lage et ghostimage av os-partisjonen etter at volumet er opprettet.

 

Skjønner ikke hva du skal med dette med så store disker. Er det lov å spørre? Selv bruker jeg dette i filserveren for å slå sammen masse smådisker.

:)

Lenke til kommentar

Bruker du raid vil du miste alt innholdet når en disk dør, og det er jo litt kjedelig. For å unngå det trengst flere disker, og da vil du uansett ikke kunne bruke all plassen. Det som du kan gjøre i Windows er å "koble opp" en disk til en spesifikk mappe på en annen stasjon. Og det er jo den "raske" veien å gjøre det.

Lenke til kommentar

hhmm.. får jeg bare disken som en mappe på en annen disk da? det er ikke no vits i.. jeg tenkte at det kanskje gikk å bare legg til 250GB på den ene disken liksom. den er full nå så har jeg et fint system på den.. kjedli å spre filmer/mp3/spill osv på flere disker.. bare rot til slutt:p

Lenke til kommentar

Vel, bedre og bedre... Det er ikke lett å svare på. Det blir mye smak og behag.

 

Raid0 (software eller hardware) øker sjansen for å miste alle data, men er noe raskere på typiske transfer-oppgaver. (NB. nedlasting/opplasting via P2P er ikke typiske transferoppgaver, heller ikke avspilling av video eller musikk). Raid-kontrolleren blir også et ekstra usikkerhetsmoment. F.eks kan flashing av en hardwarebasert raidløsning gjøre diskene uleselige slik at du må formatere de. En softwareløsning kan ødelegges om windows kræsjer og du må innstallere det på nytt. (selv om du ikke har windows på de aktuelle diskene)

 

Både Raid0 og "spanning" (JBOD) gir et samlet volum. Dette kan være nyttig om du synes det er mer ryddig å ha færre stasjonsbokstaver.

 

En annen og sikrere metode å slå sammen diskplassen er å bruke en NTFS-egenskap: Muligheten for å tilordne en disk et mappenavn. F.eks hvis du har en struktur slik:

D: -|- Bilder

. . |- Musikk

E: -|- Videofiler

 

Så kan du lage en katalog "Video" på D: og tilordne disken E: til den mappa. Resultatet blir slik:

D: -|- Bilder

. . |- Musikk

. . |- Video - Videofiler

 

Dette mener jeg er en sikrere måte å gjøre det på siden OS-kræsj og flashing av firmware/bios ikke lager trøbbel. Man får riktignok ikke økning i transfer-ytelse med denne løsningen, men sikkerhetsmessig mener jeg det er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Og hvis en disk i dynamic span allerede har tatt kvelden - hva gjør man da? Jeg er ikke fullstendig fucked, men jeg har tre disker satt opp som dynamic span i WinXP, og den ene begynner å kommer med de skremmende klikkelydene og er generelt småsinna. Det meste av data er fortsatt tilgjengelig, men jeg har ikke nok diskplass til å flytte over alt og begynne på nytt.

 

Er det noen smart mulighet til å splitte diskene i tre igjen? MFT og de aller fleste filene er som sagt intakte. Da bør det ikke være verre enn å kopiere den biten av MFT som hører til den aktuelle disken og kjøre på. Jeg har også R-Studio til å hjelpe meg, men jeg skjønner ikke helt hvordan den skal klare det når jeg ikke får isolert filene på én disk.

 

Kjenner dere til noen annen JBOD-software som ikke er så lei å ha med å gjøre, hvor du bare mister den ene fila som ligger i overgangen mellom to disker hvis ting går på trynet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...