Gå til innhold

Installere WinXP med manuell IRQ-styring?


Berrern

Anbefalte innlegg

Jeg har en seriøs IRQ-konflikt mellom mitt grafikkort og lydkort, og jeg ønsker å installere Windows med manuell IRQ-styring.

 

Når jeg booter med Windows-CDen, og trykker F5 i starten, får jeg opp følgende liste over tilgjengelige systemalternativer:

  • ACPI Multiprocessor PC
  • ACPI Uniprocessor PC
  • Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
  • Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible PC
  • MPS Uniprocessor PC
  • MPS Multiprocessor PC
  • Standard PC
  • Standard PC with C-Step i486
  • Other

ACPI er 'standard', der XP selv styrer IRQ. Jeg forsøkte derfor med MPS Uniprocessor.

Problemet er at når jeg velger MPS, henger PCen seg opp når CDen er ferdig med å laste inn alle driverne, og det står "Starter Windows" nede i hjørnet.

 

Jeg tok en titt i BIOSen, og fant en APIC option: APIC Mode, der man kan velge Enabled eller Disabled. Når den er Enabled, får man opp et ekstravalg "MPS Version Control for OS", med valgmulighetene 1.1 og 1.4. Standard er Enabled og 1.4. Jeg har prøvd både med Disabled, og 1.1 og 1.4 - men installasjonen henger seg fortsatt opp på samme punkt.

Dersom jeg setter denne til Disabled, vil heller ikke min vanlige XP-installasjon starte.

 

Jeg fant også tre ACPI-valg i BIOS:

- ACPI SRAT (valg: enabled/disabled). Default: Enabled.

- ACPI Function (valg: enabled/disabled). Default: Enabled.

- ACPI Suspend Type (valg: S1&S3 / S1(POS) / S3(STR). Default: S1&S3.

 

Hvis jeg setter ACPI SRAT til Disabled, resetter BIOSen seg ved omstart.

Hvis jeg setter ACPI Function til Disabled, henger installasjonen seg fortsatt opp på samme sted. Med denne på Disabled, vil ikke den vanlige XP-installasjonen starte.

 

Jeg prøvde også å trykke F7 istf. F5 i starten av installasjonen - dette "tvinger" Windows til automatisk å velge en ikke-ACPI løsning. Installasjonen hang seg opp også her.

 

Er det noen der ute som har noe erfaring med dette, og kanskje kan hjelpe meg? Hvordan kan jeg installere Windows uten automatisk IRQ-styring?

 

Min hardware:

DFI LanParty nF4 SLI-DR - Bios 06/25/2005

AMD FX-57

2x 1024MB Corsair PC3500 LLPRO (2-3-2-6 1T)

2x WD Raptor 74GB (RAID0)

2x XFX 7800GT (SLI)

Creative X-Fi Fatal1ty

LITE-ON Dual Layer DVD RW

Levicom 450W PSU

- alt kjører på standard hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for reply!

 

Bytte av hardware hjelper ikke.. Det sitter 7800GT kort i begge PCI-e slotene, og disse slotene deler IRQ med de to vanlige PCI slotene. Bytter jeg X-Fi'en til den andre sloten, kolliderer den bare med det andre skjermkortet.. :(

 

Jeg har klart å oppdatere min nåværende Windows-installasjon til Standard PC, og slått av "Styring av IRQ" i enhetsbehandling, men jeg får fortsatt ikke valgt IRQ for komponentene.. Kanskje en full formatering må til ved bytte av disse driverne?

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Jeg hadde tilsvarende problem: Kræsj mellom skjermkort og lydkort, og kunne ikke flytte lydkortet. Jeg sa "kan fungere" fordi jeg ikke har hatt så stor suksess med det selv. :(

 

Og jeg tenke å unngå "Creative er bra/dårlig"-diskusjonen, så jeg nevnte ikke at jeg byttet ut et Audigy2 kort med et "noe bedre" kort. Da hadde jeg ikke lenger problemer, PCen ble stabil som en klokke, og jeg har aldri siden sett "IRQL not less or equal" (eller hva det nå var).

 

Men kanskje jeg bare hadde flaks. :)

 

 

EDIT: Jeg har endret fra ACPI til "Standard PC" både med og uten reformat, så jeg tror ikke det er problemet.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Prøv med å disble ubrukte ting i bios :

Com porter / infrarød / parallellport / IE1394 .

Dette vil frigjøre flere IRQer og xp vil antagelig skuffe om på ressursene .

Jeg løste dette med at IRQ 5 ble benyttet av både smbus + Display

forårsaket BSODs ved overklokking ,

etter disabling av com1 (irq3) flyttet xp smbus til 3'ern .

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta ut kortet under inst. og sette det inn igjen når Windows er installert?

 

BIOS: Hvis du setter "Resources controlled by: Manual" istedenfor "Auto" (som er standard), så vil du få opp IRQ-liste hvor du manuelt kan mappe kort. Tror jeg, da. Mener å ha sett dette uten selv å prøvd det/hatt behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...