Gå til innhold

CDrw/DVD spiller kan ikke lese DVD-filmer


possuído

Anbefalte innlegg

Hei

Min far har en bærbar PC som har en kombinert CDrw/DVD-spiller, han kan spille av alt med unntak av DVD-filmer.

(DVDer som f. eks. spill fungerer helt fint.)

Etter hva jeg kan se så er den stilt inn på "sone 2"(det er det filmene fra skandinavia er, right?)

Det som skjer når han setter inn en DVD-film er, vel.... ingenting faktisk. Det virker som om den overhodet ikke registrerer at det er noe i DVD-spilleren i det hele tatt.

Har også prøvd å spille av filmer fra en ekstern harddisk og det fungerte uten noen problemer.

 

Navnet på DVD-spilleren er: "QSI CDRW/DVD SBW-241"

Operativsystem er Windows XP proffesional (med SP2).

 

Noen som har peiling på hva problemet kan være? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du trenger ved en DVD-codex fra en tredjepartsdriver. Jeg er litt usikker, men tror ikke VLC takler en DVD uten ekstra codexer.

5279497[/snapback]

 

Jeg avinnstallerte nettopp min InterVideo DVD-avspillingsprogram, og allikevel klarer VLC å spille av DVD-filmer uten problemer, så man trenger hverken InterVideo eller PowerDVD, man kan utelukkende klare seg med VLC.

 

Uansett skal DVD-ROMen klare å finne en plate, samt å vise navnet på DVD-platen i Min Datamaskin.

 

 

For en del år siden var jeg borte i et lignende problem hos en kamerat. Han hadde en litt eldre PC selv på den tiden, med en DVD-spiller i. Da var det sånn passe nytt med DVD-ROM i PC. Han kunne spille av noen DVD-filmer, andre ikke. Da vi sammenlignet de som gikk med de som ikke gikk, fant vi ut at sistnevnte gjerne var lengre filmer, og med litt ekstra materiale. Konklusjonen ble derfor at DVD-ROMen ikke taklet DVD-filmer produsert med tolags-plater, noe de aller, aller fleste DVD-filmer i dag er. De korte filmene som gikk an å spille av, holdt seg under ~4,7GB i størrelse, altså på et-lags-plater.

 

Med andre ord, er det en passe gammel CDRW/DVD-ROM, kan dette være tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...