Gå til innhold

Samsung SATA HD bråker

norg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottok min Samsung SpinPoint P120 250GB SATAII 8MB for under en måned siden, og den har bråket som et UDYR siden dag én. Da mener jeg alt som er av knaking, knitring, klikkelyder osv.

I tillegg viser SiSandra en overføringshastighet på ca. 50mb/s. Er ikke dette lite i forhold til den teoretiske hastigheten, som er på 300mb/s?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hastigheten er vel forsåvidt riktig, du vil aldri oppnå 300 MB/s mellom system og disk, det er såvidt jeg husker den teoretiske hastigheten mellom buffer (cache) på disken og diskkontrolleren.

Jeg har en Spinpoint P80 80GB i min PC nr.2, men kan ikke si at den bråker noe spesielt, selv om jeg kan høre disken jobbe fra tid til annen. Hvis den bråker unormalt mye, så er det mulig det er noe galt med i bildet her.

Skrevet

Jeg har akkurat samme disk, og den bråker absolutt ikke! Kanskje det er noe feil med den? Overføringshastigheten er bra den, for 300mb/s er den teoretiske grensa på sata2-protokollen, og ingen disker er i nærheten enda.

Skrevet

Bruker 2 slike Samsung Spinpoint HDer (SATA-2) på jobben, en 40 GB og en 200 GB, og begge disse er så støysvake at det eneste jeg kan høre er en meget svak knatring under faktisk bruk.

Skulle nå oppgradere meg på hjemme pc'en og valgte da en slik spinpoint 200 GB etter den gode erfaringen jeg hadde fra jobb pc'en...

MEN da var det andre saker skal jeg si... den støyer noe helt sinnsykt... har ikke tatt den i bruk annet enn bare å koble den til - høre på støyen -og så koble den fra igjen (i påvente av retur til butikk...) Den lager en sinnsyk "during" (på "tomgang") som forplanter seg ikke bare ut i kabinettet, men også over i bordet som pc'en står på ut videre ut i gulv og vegger. Legger jeg øret inntil stueveggen høres det nesten ut som om noen holder på med en boremaskin en eller annen plass i huset. Sannsynligvis en produksjonsfeil. Alle diskene, både de på jobben og den nye hjemme er kjøpt fra Komplett.

Btw... motoren på den nye disken er faktisk merket med NIDEC selv om jeg har leste flere tråder på forumet som sier NIDEC motorene er de som lager minst støy... tydeligvis ikke i mitt tilfelle :(

Skrevet (endret)

Har en slik disk selv og opplever den som så godt som lydløs. Den utvikler dessuten svært lite varme. Jeg ville returnert den disken hadde jeg vært deg før det er helt klart noe feil med den.

PS. Har 3 andre Samsung disker og ingen av de bråker heller.

Mvh rekleif

Endret av rekleif
Skrevet (endret)

Har 6 Samsung disker (alle 160GB). 2 bråker. Det er tydelig at det bare er å returnere fort som fy, og ikke engang tenke på saken, hvis man opplever støy, for når du får en Samsung disk som gjør jobben...da hører man den ikke :)

Endret av Boye
  • 5 uker senere...
Skrevet

Nå er det ganske sent, men har tilbrakt store deler av natten på å støydempe de nye 250GB Samsung diskene jeg fikk. 2 stk. Begge er egentlig like stillegående "idle" som de 4 andre stillegående 160GB jeg har, så alt er bra der. Knapt hørbart med andre ord.

Men lesing, skriving, flytting av hodet bråker noe voldsomt! Her snakker vi knatring som uten problemer kan tas opp (noe jeg faktisk gjorde!). Stilte også på acoustic management (AAM på "quiet"), dette hadde absolutt NULL effekt.

For å være ærlig var jeg litt skuffet - selve motoren er knapt hørbar, men lesingen/skrivingen knatrer. Og dette er med 2 disker som begge er kjølet/støydempet med Zalman sin harddisk heatpipe kjøler hvor man skrur diskene til kabinettet med gummifester ;)

Ugh, nei, dette var ikke morro.

Skrevet (endret)

Vel, hvis samsung disken bråker nevneverdig mer enn andre nye disker er det en mandagsdisk du har fått deg.

Når det gjelder ytelse, så kan du se at raptoren min så vidt klarer 90MB/Sek, mens Samsung disken på 160GB + sata ligger på ca. 60MB/Sek. Så ytelsen på disken din kan betegnes som normal. Burstspeed er ikke reelt å ta hensyn til da det ofte kun kan merkes i syntetiske tester :)

post-15715-1137392892_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Skrevet

Det er akkurat det jeg og et par andre her ser ut til å erfare :)

Jeg har 6stk av de gamle 160GB diskene hvor 2 bråker, men dette er grunnet motoren som er av et annet merke, sirkulerer to versjoner. Og har vært kjempefornøyd. De nye diskene er jo helt stille, som man skulle tro basert på tidligere Samsun disker (NIDEC motorer), men søking knatrer. Jeg undersøkte litt på blant annet Silentpcreview forumet, og ser det er fryktelig mange nå som har samme erfaring. Faktisk har instillinger på AAM -null- effekt. Lurer på hvordan T133 diskene er er?

Skrevet

Har 3 stk. på 200 GB jeg, og de bråker ikke noe mere en de andre diskene mine. Tror nok det er som en annen her sier, at du har fått en "mandags-disk" ja..

MVH Xes.

Skrevet (endret)

Da har jeg vært veldig uheldig, fordi jeg har 2stk 250GB i maskinen på samme knatrenivå.

Får vel gi det et par dagers tilvenning og se hva som skjer før jeg gjør noe :)

PS: Nå sammenliknet jeg faktisk diskene med å kopiere fra samme disk til samme disk, og den andre 250GB er helt klart mer dempet. Da blir det trolig en retur av første disken (som jeg SELVFØLGELIG akkurat har installert OS på) :cool:

Endret av Boye
Skrevet

Opplever det med mine samsung disker også. To Spinpointer (p120) 250gb sata.

Får vel sende de tilbake, den gamle IDE disken (p80) på 160GB var lydløs.

Skrevet

Jeg kontaktet Netshop og fortalte at jeg ikke var fornøyd med disken, ettersom jeg hadde bestillt 2stk og den andre var stillegående i forhold.

Svaret jeg fikk var at jeg kunne fylle ut et returskjema og returnere disken til Netshop. Deretter ville en tekniker ta en titt på disken, teste og avgjøre. Dersom det ikke fantes feil ville det faktureres testgebyr. Jeg kunne selv teste med Samsung sitt testprogram hvis jeg ville for å sjekke for feilmeldinger. Samtidig nevnte han at det ikke var unormalt at flere disker innen samme familie/fabrikat hadde forskjellig lyd.

For å være ærlig - dette er andre gang jeg sliter med Netshop og retur (første var en LaCie 20" LCD med 6 døde piksler, som ikke kom igjennom), og jeg tror jeg trekker meg for her blir trolig det penger å betale. Disken fungerer jo, ingen feil. Den "bare" støyer.

Hadde jeg kjøpt disken på den lokale PS Østereng butikken i byen hadde det ikke vært noe problem, så neste disk kjøper jeg der ;) Det får heller koste litt mer.

Skrevet

Jeg har 200mb versjonen og den har skapt vibrasjoner i kabinettet mitt :( .. (med bare min eldgamle wd caviar special edition er det null lyd)

Skrevet

Har selv problemer med min nye Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 nå.

Den bråker og durer.

Når windows laster så stopper den opp en god stund før det laster skikkelig inn, mens stoppen pågår så blinker HDD-lys i jevnt raskt tempo som om den venter på noe.

Fikk også mld om at jeg måtte kjøre CHKDSC når jeg prøvde å formatere, kjøret testen men den viste ingen feil.

Temp idle ligger på ca 30 grader, som er mer enn noen av de andre harddiskene jeg har hatt i samme kabinett (med kjøling).

Har testet den i 2 pcer og samme skjer..

Kan det ha noe med nvidia sine IDE ATA/ATAPI-kontrollere å gjøre?

Skrevet

Samsung SpinPoint P120 250GB SATAII 8MB

Har nå lagt inn xp på denne, nettop ferdig med sp2, og jeg må virkelig konsentrere meg for å høre den i det hele tatt.

Utrolig merklig dette, da nettop det som overasket meg først var å stille den var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...