Gå til innhold

Er det slutt på Opteron?


lucky666

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har sett på "hemmelige" dokumenter som har sluppet ut på nettet for flere måneder siden så skulle 3000+ og 3200+ fases ut i løpet av 1. kvartal 2006. Det er jo egentlig logisk siden de har blitt veldig billige og det trolig er få kjerner som ikke klarer stabilitetskravene til 3500+. Samtidig har jo Sempron kommet helt opp til 3400+ og skal vel komme over på sokkel 939 snart.

 

Opteron 939-serien var nærmest for godt til å være sant. Høye krav gjorde at de klokket ekstremt bra, samt at de hadde hele 1MiB L2 cache helt ned til de billigste modellene. Jeg tror det ble for tett mellom billigserien Sempron og topp-serien Opteron.

Lenke til kommentar

Nå nettopp endet en Opteron 146 på 176 £ -> 2 071 kr Hos www.komplett.co.uk koster Opteron 146 £129.96, så dette gir en god fortjeneste for de som selger prosessorene.

 

Vi må nok kanskje si farvel til Opteron på 939, men jeg lever i håpet om at AMD vil komme med flere, selv om det kanskje er lite trolig. AMD kunne kanskje justért prisene litt?

Lenke til kommentar

Har slengt inn en bestilling på en 148 på Komplett og lever i håpet.Vet det ikke er jul riktig enda,men det er lov å tro på nissen for det :) Har en magefølelse på at Opteron 148 bortsett fra 144,er evt. den som er mulig å få tak i.De populære 165 og 170 har nok fløyet.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Da vil vel en 3700+ "San Diego" kunne overklokkes ganske høyt? (Like høyt som Opteron?)

Kanskje, men som nevnt på forige siden er jo såvidt jeg har fått med meg den nye CG steppingen snakk om på Venice, altså ikke 3700+ (SanDiego)

Forøvrig gjelder det og holde tungen rett i munnen, E4 stepping er ikke nytt, det er ADA3500BNBOX fra før av med E4 stepping, men de nye heter altså ADA3500CGBOX og har forøvrig da også E4 stepping, men som angivelig skal være mye bedre... For et virrvarr :ermm:

Slik har jeg forstått dette i alle fall, ut fra AMD's lister og Dragavon's gjentatte forklaringer :p

Lenke til kommentar
ManagHead Postet i dag, 00:26

  Egentlig synes jeg AMD roter nå.. Det er da vel ikke nødvendig med alle disse revisjonene?! Men hva kan grunnen være til at de plutselig begynte å selge disse Opteronene egentlig? -Til den prisen..

Ja er mye og holde styr på.

 

Grunnen til at disse kom var at de ønsket og styrke sin posisjon når det gjelder "billig" servere, overgangen til S939 var der fordi det da kunne lages rimlige serverløsninger for småbedrifter ol, på en rimelig plattform, og med vanlig minnebrikker.

Lenke til kommentar

Men synes likevel det er rart at de ikke ble solgt som høyere modeller (til høyere pris). Hvis man først skal ha en server så har det ikke noe å si om prosessoren koster noen lapper, om man likevel er på et veldig stramt budsjett kan man jo like godt kjøpe vanlig A64? Så for meg var de laveste modellene i serien helt unødvendige.. Og siden de ble testet så mye etc.. så var de jo nødt til å bli en suksess blant overklokkere...

Lenke til kommentar
ManagHead Postet i dag, 00:51

  Men synes likevel det er rart at de ikke ble solgt som høyere modeller (til høyere pris). Hvis man først skal ha en server så har det ikke noe å si om prosessoren koster noen lapper, om man likevel er på et veldig stramt budsjett kan man jo like godt kjøpe vanlig A64?

Ja, litt urovekkende er det at jeg i 2 dager har lett etter den infoen jeg tidligere har lest hos AMD vedrørende akkurat det du spør om. Finner ikke noe om S939 Opteron der lenger...

Og for små firmaer er jo noen tusenlapper penger det også da.

Men det sto nemlig listet opp akkurat hva som var fordelen kontra A64, og det som var fremhevet som fordelen gikk på dette med bedre kvalitets sikring, produsert på beste fabrikken og bla bla bla, som vel er viktigere for et firma, enn for oss BF2 spillere...

Hvis jeg klarer og finne det, skal jeg gi et mer nøyaktig referat/link, men ser for meg ut som det er fjernet.

 

Og til slutt, dette er nå bare mine tanker da, men kanskje er det også noe med Opteron navnet som gjør det lettere og selge til "proffesjonell" bruk, akkurat som gamere her på forum rynker på nesen når du foreslår Opteron til spill pc'n- nei de skal ha AMD- A64, det er best... ;) Små bedrifter vil ikke ha spillpc..?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...