Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer


Anbefalte innlegg

Ok så du ville helst ikke ha vannkjøling?

 

Ellers håper jeg noen svarer deg på;

Alcoholiday Postet i går, 12:43

Hva er det å anse som forvarlig vcore på dette kortet til 24/7 bruk?

Og finnes det noen måte å lagre innstillingene så en slipper og klokke opp ved hver omstart`?

 

For dette hørtes jo litt tungvindt ut :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å bare vannkjøle GPU denne gangen. Fikk nettopp montert Thremalright XP 120 blokka jeg hadde liggende på CPU, og den kjøler mere enn bra nok. I tillegg kjølern også rammen, og er tilnærmet lydløs med vifta på lavt turtall.

 

Får se om jeg ikke bestiller en Maze4 Acetal på DangerDen store i løpet av uka.

 

Det er litt tungvint og måtte klokke opp etter hver restart ja. Skulle gjerne likt å vist om det var noen bedre måte å beholde klokkeinnstillingene på.

Lenke til kommentar

Ja etter hva jeg har fått med meg er dette det "værste i klassen" for tiden når det gjelder strøm/varme. Ellers kan jo som du sier luftkjøling av cpu som ikke heter Prescott være et greit alternativ det også.

 

Dette med å lagre klokken MÅ det finnes en løsning på, sånn kan ikke jeg ha det! :)

Lenke til kommentar

Ja skaleringen er det ingen ting og si på. Begrensningen nå er det å måtte kjøre med det ekstreme vifteturtallet.

 

Bestemmte meg brått for å la vannkjølinga ligge litt lengre denne gangen, og bestilte meg en Zalman VF700-CU VGA. Greit og ha en luftkjølt data også, i hvert fall med tanke på mobilitet. :cool:

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Begynner å nærme meg ferdig med å montere blokkene nå, men det var et helvete å få tredd 7mm ID Waterchill-slanger på 3/8" nipler med 9,4mm ID. Har gnagsår på fingrene etter 3 av 4 slanger er montert.

 

Skal teste for lekkasjer i kveld el i morgen. Regner med at alt er klart onsdag en gang.

Lenke til kommentar

Angående lengden. jeg har et x1800xt 512 kort og den rekker så å si til enden på hovedkortet(Gigsbyte Royal 955x), og den vifta på fullt er som en sint kjempeveps.

Men jeg trodde de skulle være varmere. Skal ha vannblokk til kortet ja.

Samboeren min kommer til å drepe meg sakte hvis jeg ikke gjør det :D

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
cybirg Postet i dag, 12:10

  Begynner å nærme meg ferdig med å montere blokkene nå, men det var et helvete å få tredd 7mm ID Waterchill-slanger på 3/8" nipler med 9,4mm ID. Har gnagsår på fingrene etter 3 av 4 slanger er montert.

 

He he, hørtes litt slitsomt ut ja. Et tips kan være og putte nippelen i munnen (gjøre den våt) og en rask runde med varmluftpistol/ hårføner på slangen. Det pleier å gjøre monteringen noe lettere. Kunsten er å varme akkurat passe lenge.

 

Blir spennende å se hvordan det blir med annen kjøler da Alcohollyday, ut fra bilder ser jo orginalkjøleren egentlig veldig massiv og bra ut syns jeg, men selve vifteløsningen er muligens ikke av de mest støysvake nei :whistle:

Lenke til kommentar
cybirg Postet i dag, 12:10

  Begynner å nærme meg ferdig med å montere blokkene nå, men det var et helvete å få tredd 7mm ID Waterchill-slanger på 3/8" nipler med 9,4mm ID. Har gnagsår på fingrene etter 3 av 4 slanger er montert.

 

He he, hørtes litt slitsomt ut ja. Et tips kan være og putte nippelen i munnen (gjøre den våt) og en rask runde med varmluftpistol/ hårføner på slangen. Det pleier å gjøre monteringen noe lettere. Kunsten er å varme akkurat passe lenge.

 

Blir spennende å se hvordan det blir med annen kjøler da Alcohollyday, ut fra bilder ser jo orginalkjøleren egentlig veldig massiv og bra ut syns jeg, men selve vifteløsningen er muligens ikke av de mest støysvake nei :whistle:

5447767[/snapback]

 

 

Kom nettopp over et par andre karer på Andatech forum som testa denne kjølern på X1800xt. De hadde dårligere resultater å vise til.. Jeg avbestilte hele greia.. Blir nok vann i stedet.

Lenke til kommentar

Da er Maze4 gpu og chipset oppe og går, kortet idler på 37 grader nå ved romtemp 23 grader. Kommer tilbake med litt mer i morgen og mye mer onsdag/torsdag.

 

Brukte kokende vann og hårføner for å montere slangene, men å få 7 mm til å passe på 9,4mm er hardt! Har gnagsår på begge tomlene og èn pekefinger.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Nå har jeg akkurat hentet det nye vidunderet, Aquagraf blokken og et nytt hk. Må si det ser flott ut dette skjermkortet, og tungt og digert er det :)

 

Men stusser litt over den strømkabelen, hvorfor i alle dager er den laget slik, veldig lang, og med bare 3 ledninger helt frem :dontgetit:

 

Jeg akter i alle fall å bruke min dedikerte kablel rett fra psu, og håper kortet følger standard i selve pluggen- dvs 3x jord og 3x pluss 12V.

 

Har rimelig mye moteringsarbeid foran meg, men er det noen som har kommet opp med løsningen på å få låst klokken slik at den starter med det samme hver gang?

post-56388-1137602105_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok cybirg, da høres det ut som en mulighet i alle fall, selv om den innebærer Catalyst- driten. Men har ikke satt meg inn i modellbetegnelser og hastigheter, V-core osv her, hoppet tilbake til ATI mest for å se om det er noe i ryktene om mindre flimmer (shimmering) enn Nvidia...

Så hva er PE ifht "vanlig" X1800XT 512? :blush:

Lenke til kommentar

XT: 625/1500

XT PE: 700/1600

 

Jeg har forresten testet opp til 729 mhz på 1,4 vgpu og vannkjøling, har et merkelig problem med at jeg med vannkjøling nå etter jul uansett hastighet får lavere score enn før, 9139 på 729/1584 mot 9540 på 709/1584 før jul(!).

 

Jeg har kun skiftet RAM, men det er samme type RAM og kjøres på samme settings. Noen forslag til hva som kan ha endret seg? Det er snakk om 450+ poeng mindre ved lik hastighetpå skjermkortet.

 

Løst!

Problemet med scoren var sannsynligvis relatert til driveren, synes å huske at jeg stilte inn 16xAF. Dette var skrudd av, men fikk fortsatt score som den var slått på. Ordnet seg etter avinstallering av Catalyst og installasjon av Catalyst 6.12.

 

Har lagt til 19.12. Foreløpige tester i trådens første innlegg.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Alcoholiday  15/01-2006 : 22:24

Dette kortet skriker etter vannkjøling. Viftestøyen på maks er uutholdelig.

Fant ut at jeg kan kjøre 710 1620 med vifta på halvgass.

 

He he, ja nå har jeg testet kortet litt med orginalkjøler, og alt bare løst på bordet (ville bare forsikre meg om at demo-hk fungerer før jeg tar av alle vifter og monterer)

Men denne viften er jo helt sinnsyk, idet jeg starter opp går den jo full fart, og det er nesten så hk begynner å kjøre av luftrykket. Har man denne sammen med feks en 3,4Ghz Prescott med boxed vifte snakker vi ekstrem støy :!:

Men det sier meg jo også at dette må være en temmelig het potet, når en så kraftig kjøler trenger så mye vind for å holde tempen under max load, tyder det på at vann er en god løsning.

 

Ellers kom jeg ikke inn på download siden til ATI i går, så måtte innstallere fra cd'n. Og driversystemet til ATI var jo ikke bedre enn jeg husker det fra forige gang. Jeg er nok litt sær og kresen når det gjelder prosesser ol, men jeg skjønner jo hvorfor mange ser seg nødt til 2GB minne for tiden... Jeg har en egen spill harddisk, med SP2 og ikke noe mer. Hadde da med Nvidia, 18 kjørende prosesser og 120MB minnebruk ferdig klokket og klar til bruk.

Nå er det 22 kjørende prosesser og 240MB minnebruk, bare med skrivebord oppe :thumbdown:

 

Men men, får bare leve med det, og sjekke ut etterhvert hvilke alternativer som finnes med tanke på drivere og klokking. Og ikke minst, hvis spillopplevelsen er bra glemmer jeg vel fort dette andre ;) .

 

Er forresten Catalyst 6.14 fra 14/10-05 fortsatt den nyeste driveren eller burde jeg bytte den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...