Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer


Anbefalte innlegg

Takk, jeg klarer 837 mhz på minnet med std volt. Hvor høy volt bruker du for å nå 900 mhz?

5393892[/snapback]

1,400 vgpu..klokka litt nå.men når timp. begynner å komme opp i 60 grader blir det "pling" i scaninga..med 675cor/819men.stock volt.ligger tempen på ca49 grader..cor669/mem841,kjørte cor ned litt..da kom mem`en litt mere..skal se hva max blir.

men en ting jeg ikke skjønner er,helt ut av det blå,hopper cor ned på 545..sprøtt! :hmm:

Endret av gillard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg også, men jeg har ikke fått nye RAM-brikker ennå og da er det lite jeg får gjort. Håper jeg har dem i løpet av uken. Skal poste så snart jeg har fått ting opp og gå.

 

Sitter her med 128 mb PC2100. Det tar ca 18 min å laste Windows og åpne Explorer. Krever mildt sagt en god porsjon tålmodighet å ha oppe to vinduer i IE.

Lenke til kommentar
Jeg mente volt på minnekjernen og minnebuffer, de står på 2,097 default iflg ATITool. Hvilke verdier bruker du for å klare 900 mhz på minnet?

5410452[/snapback]

det husker jeg ikke.kjører du 3dmark?og om du gjør,hva er det meste du klarer å klokke før den ikke vill starte?lurer på om det er noe gålt med korte mitt.hva har du som standar på atitool når du starter.klokkinga alltså.har 600\700..men det skal gå på 625\750 orginalt.om jeg setter det opp dit,mekter 3dmark å kjøre.svart skjerm,hvit skjerm og alles favorit...blå skjerm..

Endret av gillard
Lenke til kommentar

Hei

 

Da har jeg plukka opp mitt PowerColor X1800XT (ukens tilbud).

Tenkte å teste ut dette kortet noen uker.

 

Har lasta ned ATI Tool 0,25 Beta 10. og ser at tempen ligger på 65 grader idle :ohmy:

 

Lurer på om lydkortet sitter litt tett opptil kjølern.

 

Scorer 9119 i 3Dmark05 default. Dette med en San dIego@ 2.75ghz

Lenke til kommentar
Ser ut til at jeg må bestille meg en av de ja. Noen Norske webshops som har den på  lager?

 

Hva er det å anse som forvarlig vcore på dette kortet til 24/7 bruk?

Og finnes det noen måte å lagre innstillingene så en slipper og klokke opp ved hver omstart`?

5440364[/snapback]

 

Her er en blokk som både kjøler minne og GPU

 

Jeg ville gått for den eller Maze 4.

Lenke til kommentar

Her var det mye nyttig info for en som er litt rusten på ATI klokking ja :thumbup:

Har underveis et X1800XT 512MB sammen med den vannblokken på bildet.

 

Det skal kjøres sammen med Opteron @3,0Ghz og med minne "syncront" 300Mhz (Og da med 1T hvis DFI innfrir forventningene...)

så da bør det ikke være noe flaskehalser og skylde på hos meg i alle fall- håper jeg.

 

Denne typen heldekkende vannblokker er jo litt omstridt, finnes nok bedre for ren kjerneklokking, men jeg ville ha en slik fordi jeg har et system som kjøres helt viftefritt ved jobbing i Windows. Da er det greit at spenningsreg og minne også får litt kjøling. Har en tildsvarende Nexxos heldekkende fra før av på 6800GT.

Men denne Aquagrafen har jo fjærende kjerneanlegg, så er litt spent på hvordan det virker i praksis. I teorien ser det jo lovende ut syns jeg, da høydeforskjell mellom kjerne og resten kan bli et problem.

 

Kommer tilbake til resultater når jeg har fått testet litt.

Men er det slik at man for å klokke disse kortene MÅ ha; NetFramework, Catalyst, og ATI Tool for selv klokkingen?

post-56388-1137342281_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fin blokk det der, jeg valgte imidlertid Maze 4 for å få bedre flow i hele systemet, da temp på CPU er 1. prioritet. I tillegg kjøler jeg chipset med Maze 4 chipset-blokk og jeg er rimelig sikker på at den kommer i konflikt med en heldekkende blokk.

 

I dag har jeg montert både GPU og chipset-blokk. Har ikke fått opp alt ennå, men begge er på plass og venter på tilkobling av slanger.

 

Det viste seg at chipset-blokken kommer i konflikt med kjøleribben til spenningsregulatorene. Løsningen ble å sage av den ene enden av kjøleribben mellom 1. og 2. ribbe for deretter å feste den med strips nederst. Tommelskruen og fjæren på chipset-blokken måtte erstattes med en m3-mutter. Skruen som går gjennom blokken og hovedkortet må kappes for å ikke stikke opp i den kappede kjøleribben.

 

pcp160:

Du trenger ikke å klokke via Catalyst, du kan bruke OC Tool og da er det vel ikke nødvendig med .net framework? ATI Tool bruker jeg kun for å stille på spenningen og avlese temperatur.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Ok takk for det cybirg da prøver jeg uten Catalyst først i alle fall, så får vi se etterhvert hva det blir til. Kan ikke si jeg har savnet akkurat den nå i denne perioden jeg nå har kjørt Nvidia :whistle:

 

Dette du forteller om chipset osv minner meg om at jeg nok går en utfordringsrik tid i møte. Jeg har også vann på chipset, og hvor lett det skal bli å få dette over på DFI Expert, sammen med denne nye blokken vites ikke. Jeg har sett noen snakker om at tom 6600GT butter i rammen til orginalviften på Expert kortet, og dette X1800XT ser jo i alle fall på bilder svineaktig langt ut :hmm:

 

Men skal nok få det til på et eller annet vis, selve vannblokken jeg bruker er nok lavere enn viften, men må kanskje belage meg på litt mekking av festene slik du nevner, for de stikker temmelig høyt slik jeg har det på A8N idag.

 

Tror nok din blokk er "bedre" i form av ren kjøling og flow ja, men har lenge vært nyskjerrig på disse Aquagraf blokkene, og den er neppe værre enn den jeg har nå. Har ekstern radiator med 3x120mm vifter, samt at Opteron ikke virker til å være så veldig følsom for noen grader til eller fra, så det skal nok gå greit.

 

Men selve monteringen av dette blir nok en liten utfordring ja.

Hvis ingen har noe i mot det, ser jeg gjerne noen bilder av ditt prosjekt cybirg :)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt noen bilder, var ikke så lett med manuell fokus og dårlig lys, men jeg skal få lagt de ut i løpet av noen dager.

 

Du får sikkert en del jobb med montering av den heldekkende blokken siden du allerede har blokk på chipset som avhengig av modell sannsynligvis vil kræsje med grafikkortet. En slik blokk hadde vært fin å ha: http://www.alphacool.de/xt/product_info.ph...6&cPath=5_18_21

 

Kortet er veldig langt, det går forbi det ytre festehullet til chipsetkjøler men så sant festeanordningen ikke stikker så høyt eller er veldig bred (som f.eks. en thumbscrew) så burde det kunne ordnes.

Lenke til kommentar
Alcoholiday Postet i dag, 22:24

  Dette kortet skriker etter vannkjøling. Viftestøyen på maks er uutholdelig.

Fant ut at jeg kan kjøre 710 1620 med vifta på halvgass.

He he, ja det så jeg i en test av dette kortet, den kjempevepsen varver over 5000rpm på full gass, så vil tro det høres greit ja :)

Men ut fra profilen din er jo ikke du den som er redd for å kjøpe litt datautstyr Alcohollyday, så du får få satt vann på bråket.

 

Kom ikke inn på linken jeg cybirg, men den blokken jeg skal bruke på chipset er ganske grei tror jeg, muligens bortsett fra festene som er hjemmelagde, og kanskje må lages på nytt nå. Bilde med denne på A8N.

post-56388-1137361195_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...