Gå til innhold

Hjelp til nytt speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å kjøpe nytt digitalt speilreflekskamera. Jeg har ikke noe peiling på fotografi, og har tidligere brukt ett enkel kompaktkamera. Det er hovedsaklig til to formål jeg vil bruke kameraet: Portrettbilder av venner og sport/friluftsbilder. Uten å kunne så mye, så har jeg alltid blitt så imponert over evnen speilreflekskameraer har til å få frem "dybde" (med fokusering på ett bestemt puinkt) som gjør enkle bilder så utrolig pene. Altså ønsker jeg å bruke det til bilder av mennesker, særlig mye ute i friluft. Det andre formålet er til mye bilder i fjellet, skikjøring, hopping. Der ser jeg på muligheten til å ta mange bilder fort som veldig viktig. Hva skal jeg velge? Jeg har sett mye på Nikon D50, og dette virker veldig bra for meg mtp pris og mine kunnskaper. Men er det noen grunn til å ikke velge kitlensen? Bør jeg gå for en annen linse mtp det jeg vil bruke kameraet til? Jeg ønsker å ikke legge ut mye penger nå, men heller ha mulighet til å komplettere etterhvert ved behov. Hørt noe fra kompis med peiling at en 50 mm/1.8 linse fra nikon ville gitt veldig bra resultater med tanke på "dybden" i enkle portrettbilder.

 

Hva sier dere? Hva bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva sier dere? Hva bør jeg gå for?

5272475[/snapback]

 

 

For det første...dette er et tema som er diskutert i det vide og brede tidligere. Ta et søk og du vil finne drøssevis av tips og argumenter. Det koker vel ned til at det står mellom Nikon og Canon. Velg det DU føler er best for deg ved å gå til en butikk som har begge merker og hold de i hånda. Begge merker er teknisk like bra i samme priskategori.

 

Men jeg vil også anbefale deg å enten kjøpe eller låne en bok om fotografering. Uansett hvilket kamera du kjøper deg er det du som fotograf som tar bildene. Og skal du ha full glede av et DSLR bør du vite litt om hva du gjør. Les også manualene som følger med, og da mener jeg LES manualene.

 

 

Lykke til

Roger

Lenke til kommentar

Joda, jeg hatt sett mange diskusjoner. Men jeg lurte bare om det jeg ønsker å bruke kameraet til gjør noen alternativ bedre enn andre. Som feks så har jeg blitt anbefalt Nikons 50 mm/1,8 linse, da den i følge vedkommende vil gi mye bedre dypdeskarphet i forhold til kitlinsen...

 

Ellers takk for svar, og beklager at jeg ikke kan så mye.....(les: ingenting)

Lenke til kommentar
Joda, jeg hatt sett mange diskusjoner. Men jeg lurte bare om det jeg ønsker å bruke kameraet til gjør noen alternativ bedre enn andre. Som feks så har jeg blitt anbefalt Nikons 50 mm/1,8 linse, da den i følge vedkommende vil gi mye bedre dypdeskarphet i forhold til kitlinsen...

 

Ellers takk for svar, og beklager at jeg ikke kan så mye.....(les: ingenting)

5272909[/snapback]

 

Den gir nok ikke så mye mer dybdeskarphet, snarere tvert i mot. Det er muligheten til å begrense dybdeskarpheten (samt at du kan bruke kortere lukkertid) som er fordelen med et lyssterkt objektiv.

 

Til ditt bruk tror jeg ikke du vil merke forskjeller mellom de forskjellige kamerahusene. De fleste produsentene har også objektiver med forholdsvis like egenskaper. Både Canon og Nikon har f.eks. f/1.4 og f/1.8 50 mm hvis jeg ikke husker feil. Forøvrig så ville jeg kanskje råde deg til å kjøpe enten Canon eller Nikon dersom du ikke er helt sikker på om speilrefleks er det rette for deg. Tror de er litt enklere å få solgt brukt dersom du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Hei! takk så mye for svar! det er selvfølgelig jeg som blander litt begreper :( . Jeg mente selvfølgelig at man får muligheten til å begrense dybdeskarpheten med ett slikt 50 mm/1,8 objektiv. Det var det jeg lurte på, om jeg ville se store forskjeller mellom det og kitlinsen på det.

Lenke til kommentar
Nå synes jeg ikke du skal avskrive kit-objektivet fullstendig. Du nevner innledningsvis at du ser for deg et nokså allsidig bruksområde, og da vil nok 50mm være noe snaut. Husk at 50mm tilsvarer ca 80mm på et speilreflekskamera med cropfaktor på 1.6, og da vil du gå glipp av mye god vidvinkel.

5273687[/snapback]

For å være heeelt nøyaktig, så er det en cropfactor på 1,5 på Nikon, så en 50mm tilsvarer en 75mm. Ikke store forskjellen på såpass lave brennviddetall, men snakker man tele, så har det litt å si. Canon 300D/350D/10D/20Dhar en cropfactor på 1,6 pga. noe fysisk mindre bildebrikke.

Lenke til kommentar
Er det å forvente at prisene vil falle noe etter jul? Synes D70s er litt for dyr, derfor tror jeg at jeg går for D50, men ville jo vært bittert hvis det kom noen knalltilbud på denne etter jul....

5273828[/snapback]

I forhold til forventa produktlanseringer, er det vel lite trolig at det kjøres tilbud på D50 med det første. Det selger vel også for godt til at Nikon føler behov for å dumpe prisen, og jeg tviler på om en kan forvente seg noe særlig bedre tilbud enn juletilbudet på D50 med kitlinse, minnekort, bag og stativ.

 

Kitlinsa er helt grei til å begynne med, effektivt koster den deg ca 600 kr, og bruker du en tusenlapp til på en 50mm/1.8, har du mye å ta bilder med! Jeg tok i tillegg til kitlinsa og 50/1.8 med en Sigma 70-300/4-5.6 APO Macro zoom, til sammen blir det en ganske komplett liten fotoutrustning. 50mm-linsa er så god at en fint kan lage utsnitt for å dekke 50-70-zoomområdet, samtidig har 70-300 veldig bra egenskaper i 70-150-området, som, sammen med 50mm, er mest aktuelt til portretter.

 

Det du skal være oppmerksom på, er at alle disse linsene helst vil blendes ned litt for å vise sine beste sider. Men jeg testa 50mm på 2.2, og allerede der syntes jeg mye av bløtheten på full åpning var borte. Til sammenlikning, har kitlinsa 5.6 som største åpning på 55 mm, og den bør blendes ned til 8 for å få sans for detaljene. Det er effektivt over 3.5 blenderåpninger forskjell, i dem ligger veldig mye handlingsrom. Samtidig er kitlinsa ganske så bra på vidvinkel, særlig når du vil ha fram motiver i sentrum av bildet. Hvis du ikke kjenner behovene så godt, ser jeg liten vits i å legge ut ekstra for annet enn 50mm-linsa i første omgang.

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg stiller spørsmål som irriterer. Det skal sies at jeg har prøvd å finne en del info. Og mye info finnes. Men det er veldig vanskelig for en som ikke kan noe om foto å vite hva alt det som står på nettet egentlig betyr. Derfor startet jeg en tråd og spurte om den spesifikke bruken jeg vil ha kameraet til. Beklager hvis dette er misbruk av forumet deres.

Lenke til kommentar

Hvis du finner et Nikon kit med 18-70mm får du et zoomområde som dekker dine behov bedre. Objektivet er også bedre konstruert og har tetninger mot støv og fukt. Når det gjelder hurtighet på fokus, og hvor hurtig objektivet er, er det to forskjellige ting å tenke på. Det er hvor hurtig autofokusen opererer og hvor stor lysstyrken er på objektivet. Begge er ekstremt viktig innen profesjonell fotografi, men alle amatørfotografer har ikke samme behovet. Det finnes da også en mengde optikk å velge blandt, men det er viktig å finne en god balanse mellom kvalitet og pris.

For å anbefale et godt tilleggsobjektiv som går på portrett : 50/f1.4.

Her ser du lysstyrken angitt ved hjelp av største blenderåpning. Ved så stor blenderåpning er du sikret det du var ute etter : bokeh , (egentlig fra japansk) -

uskarp og usjenerende (forgrunn) og bakgrunn. Formen på blenderåpningen bør være avrundet best mulig. Dette objektivet er i tillegg usedvanlig skarpt.

Dersom du tenker mest på pris er også 50/f1.8 et godt alternativ, men her er ikke prisforskjellene så store.

 

Siden det er i normalområdet er det også det billigste å produsere med så høy lysstyrke, og ved dSLR økes aktuell bildeflate tilsvarende 75mm(crop-factor 1.5 (Nikon DX bildebrikke). En tenker da på de gamle speilreflekskameraene i 35mm format som dSLR bygger på.

 

Nikon's spesifikke portrettobjektiv er 85/f1.4 eller 85/f1.8 (105, 135 også), slik at en 50mm godt kan brukes, siden forskjellen ikke er så forskjellig mellom 75 og 85mm. Dersom du velger 85mm er det også ideelt, siden du ser at det også vil øke aktuell billedflate (til 127,5mm), et objektiv som ville være bedre egnet til sport, slik at du ville kunne dekke bedre de to oppgavene du nevnte. Det blir dyrere med så stor lysstyrke i teleområdet, så her kan du nøye deg med 85/f1.8 som også er meget bra. Med dette alternativet får du også utvidet kit objektivet's brennvidde. Allikevel ville jeg heller utvide med en telezoom til sport senere, fordi det er enklest å forholde seg til en variable brennvidde ved bevegelige motiver, og kit objektivet har for liten brennvidde. Et alternativ ville være Nikon's nye AF-S 18-200 VR zoom som skulle dekke det meste en kunne ha bruk for.

Du nevnte også å ta seriebilder. Der er hastigheten noe begrenset på de billigste kameraene, men D50 kan ta seriebilder med 2,5 bilder pr. sekund.

Mitt råd i ditt tilfelle blir allikevel å prioritere 50/f1.4, og kjøpe en zoom når du har sett behovene for hhv. vidvinkel og tele-zoom senere.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Hvis du finner et Nikon kit med 18-70mm får du et zoomområde som dekker dine behov bedre.  Objektivet er også bedre konstruert og har tetninger mot støv og fukt.

5306925[/snapback]

Til utstrakt friluftsbruk trenger du disse egenskapene, og de får du til en rimelig penge bare i 18-70-objektivet. Jeg har nemlig 18-55-linsa, den er optisk slett ikke så verst, men utrolig skrøpelig bygd. Men å kjøpe D50 med 18-70 til fulpris er en dårlig løsning, da kan du nemlig like gjerne legge ut noen hundrelapper til og få med D70s. Du kan derimot få 18-70 brukt, men så godt som ny, til 1500-2200 kr, og da gir det mening å kjøpe. Jeg for min del ville mye heller hatt en 18-70mm uten garanti enn en 18-55 med...

 

Blar du i tillegg ut for en 85mm f/1.8, har du ganske nært topp utstyr for veldig mange typer oppgaver, bl.a de du har nevnt. Og du er fortsatt langt under 11 000 kr hvis du kjøper 18-70 brukt og 85 mm f.eks hos YaTack. 18-55 + 50/1.8 + 70-300 som jeg har nevnt før, er jo en rimeligere og helt brukelig kombinasjon med mer rekkevidde, men til kombinasjonen utendørs/porttretter/ski lever du tryggere og bedre med 18-70 og 85mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...